Khamis, 29 Mac 2012

Pulut Panggang


_DSC0048
PULUT PANGGANG

Assalamu`alaikum wbt, salam pagi khamis sumenyer! :-)

Dah lama tak buat pulut panggang, sementara membakar satay itu hari, kukus pulut jap n kebetulan serunding byk lagi, jdnyer dah jadi satu menu lagi :-)

Resepi Asal dr Kak Umie E MyR, terima kasih kak! Minta izin n halal kembali resepinya :-) Buat semua pengunjung terima kasih setiap kunjungan, insyaAllah bila free kita buat kunjung balas.

PULUT PANGGANG
Resepi Asal : KAK UMIE E MyR

Bahan-bahan ( 15 batang )

  • 4 cawan beras pulut
  • 4 cawan santan
  • garam secukup masin
  • serunding daging secukupnya (lebih kurang dalam 1 mangkok)
  • beberapa helai daun pandan
  • daun pisang secukupnya ( dalam 4 keping lebar pelepah pisang)

_DSC0055
bakar garing2 sedappp sgt2! aroma daun pisang n penggunaan arang

Cara-cara

  1. cuci beras pulut dengan air suam
  2. masukkan santan+garam+daun pandan
  3. tutup dan masukkan dalam microwave - tekan kat 'rice' atau set sekitar 15mins (kacau setiap 5 mins supaya pulut masak rata)>>yg ni kita kukus mcm biasa
  4. bersihkan daun pisang dan layur atas api kemudia potong panjang 10inci dan lebar 5inci. Setelah itu ambil sehelai dan sapukan sedikit margerin di atasnya
  5. ambil 2 sudu besar pulut dan letak atas daun pisang
  6. ambil 1-2 sudu makan serunding daging dang letak di tengah2 pulut tadi
  7. tutup inti serunding daging dengan temukan kedua2 hujung pulut supaya tertutup
  8. gulungkan daun pisang dengan rapi serta padat dan pinkan dengan lidi dihujungnya
  9. letak atas api dan balik2kan hingga garing>>yg ni kita bakar
  10. makan masa panas-panas... best!


_DSC0052

35 ulasan:

ibh_sue berkata...

Asmlkum Ika.
Siyes..akak x pernah buat sendiri pulut panggang tau. Ya la..stakat nak makan 2 3 ketui ja, baik beli kan.. Ntah bila la nak rajin buat pulut panggang sendirik ni..Hehehhee

Sheila Shafeareen berkata...

Assalamualaikum Ika
Sdp pulut pangang tahu kan si sofea ni suka mkn pulut...akk pun suka kalau balik kelantan mesti beli pulut panggan ikan...tp x kisah inti apa2 pun boleh suka inti yg pedas2....lg satu luar npk beminyak cantik aje x kering

Mamamya berkata...

as salam ika..pepagi dtg dr m'sia...heheee..

akak pun ada stok serunding kat esbok tu tp serunding tu ada rasa manis2 sikit mak buatkan utk makan dgn nasi ambeng....klu nak buat pulut panggang kene guna serunding yg ada rasa pedas2 sikit baru sedap kan....

faa.rosli berkata...

fevret faa!

Watierman berkata...

assalam Dik Ikaaaa...ooo rasanya Akak panggil pulut udang kot kat sini...sebab kita org buat inti ala-ala cucur badak gitu....sedap ni kalau makan sambil minum kopi "O"...tak hengat dunia dah ni!Rajin Adik Akak ni!

Sofea berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sofea berkata...

Assalamualaikum ika sayang..aduhai time brpantang ni tgk apa pun sedap!..Fav akak niii..tp x leh mkn lagiii ;)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

ohayo uols awal betul tempek pulut panggang ni...sedap fav ai jugak...terlioq lagik uwaaaaaa!

Cheq Sue berkata...

nak buat malas, errrr kita oder ajelah 2 ringgit... :)

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Salam, Ijah.. Wawawa.. pulut panggang akak suka, lagilah kalau inti penuh macam tu... minta satu!

azian berkata...

Lamanya tak makan pulut panggang. Kuih fav ni...

maz berkata...

ikaaaaaa..bak 10 ktoi plut pnggang ni..leh kmaz wak bkal mkn nga kakak2 kat kelas sat lgi...kmaz pun msa kat bahrain dedulu ada la jgk buat...kat msia ni buat yg kat tepi jln je...muahhhh...rjin snguhh la ika ni....

Mas berkata...

ika....
rajinnya buat pulut panggang...
terliur tau kak mas nengoknya..
meh 10 ketoiii...

~~zana@pb~~ berkata...

Mas tu manjang je terliornya...hehe..

Waalaikumsalam Ika, td bg salam kan? Ika buat akak teringat kat emak tau, pulut panggang dia best gila....akak boleh buat tp susah beno suruh hubby ambik daun pisang belakang rmh, manjang je nantinya. Telan air lior jugak la mcm Mas..haha.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Salam Ija.Sedapnya.Lama kak Ros tak makan ni.

kakna berkata...

salam ika..
lama dah tak buat ni.kalau kakna buat kejap je habis.makan panas2 lagi best.

nuwairani ismail berkata...

baru minggu lepas makan pulut panggang versi sabah. tapi rasanya tak sesedap yang biasa dimakan di kampung sendiri..yela, lain tempat lain selera la kot.nani suke yang ada serunding banyak2 mcm ni. kalau nak yang macam ni memang kene buat sendiri mcm kak ika la.

masa makan takoyaki hari tu memang kami tak minta sosnya. pastu masa makan okonomiyaki pulak sebab kat depan kedai ada tanda halal. jadi, tak tanya dah apa kandungan sos tu. huhuh...tawakal jela. harap2 dia tak letak yang bukan2 la.

Gee® berkata...

aduhhhhaii...kembang kempis idung k.gee pagi ni...wanginya bau daun pisang dengan serunding kena bakar tu...terlior la pulak

izahdaut berkata...

adik ikaaa.. banyak lagi ke beras pulut kat dalam tong tu? mintak sekilo. beras pulut thai sedap.. sebab tu org thai buat pulut lembuut je kan kan kan

ady berkata...

as-salam Ika
dah lama betul2 tak mkn dan tak buat pulut panggan..npk sedaplah pulut panggan Ika ni ada serunding daging...

KakAsma berkata...

ni yang malas dtg cni,
akak suka tul panggang nih..
baru berangan nak buat tapi jangan tak tau ntah biler nak buat..
serunding ada tu..lebih buat cucuq badak ritu

Liza Razak berkata...

adoii...every time masuk blog sis ni mesti semuanya fav saya..pulut panggang ni pon fav saya jugak.tp ssh nak dpt kat KL ni

zila 4ever berkata...

salam ika..
pulut panggang nie mmg kgmaran akk.biasanya beli jew la..tp slalu mmbr opis nie rajin bwk..sbb mak dia rajin buat.. family diorg penang..org utara mmg kgmaran diorg kan pulut..so akk pn tmpang skali ler ..h ehe hee
suka tgk pulut panggang ika tu..inti padat..sedappppp:)

ummiaisyah berkata...

suker..suker...byk inti plak tu...ko mmg rajin le Arah...menu canggih2 semuanya..kt sini ada stall jual pulut pgg..3 sengget..dia bakor kt situ..wangi jek!

Yatie berkata...

waduhhhh pulut panggang pulak....rajinnya Ika...akak kuih2 mcm ni malas betul nak buat, suami akak suka kuih ni, tapi akak beli je dngn makcik yg selalu jual..mmng sedap dan sama nak tlng makcik tu sebenarnya...he3..ayat sedapkan hati, dasar malas nak wat sendiri..kih3..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

assalam ika....
aduh aduh.. patutlah terbau2 sampai ke PJ.. rupanya ada org bakar pulut pangganglah... yumyummm.. sedapnyer..

akak rindu nak mkn pulut lepa (pulut panggang terengganu) yg intinya serunding ikan.. 100% isi ikan dimasak dgn santan & lain2 ramuan.. rindunya.. nak buat sendiri malas.. hehe..

sitiezahim berkata...

fuh berpanggang pangang ni ika...tumpang panggang lemak leh tak hahaha...:P

Juwita Jamaludin berkata...

salam ika.. rajinnya la awak buat kuih2 ni.. suak aka tgk tau.. dulu waktu nak gi sekolah rajin gak beli pulut panggang ni.. makn pulut gi kelas ngantuk je.. hihihih

Amie berkata...

Rajinnya Ika bakar dengan arang.... memang aromanya tiada tandingan! Kak Amie memamg suka pulut panggang tapi kalau buat sendiri memang tak sempatjadi pulut pangganglah, lagi satu kalau boleh biar serundingnya lebih dari pulut...

Asmara berkata...

antara kuih yg tak pernah buat. akk dr kecik x suka pulut, tp pernah makan jugak ni. selalu tipu mkn isi je, pulut yg hujung2 xde inti mesti buang. hikhik..

ijan berkata...

Salam Ika cayang..
ewah rajinnya dia memanggang manggang bagai... paling best tu nampak inti dia manyak tu kan. hehe... baru best :)

quinnie berkata...

wahhhhh..ada pulut panggang....kita dah lama betul tak makan kuih ni awak...nak beli pun tak dek org jual la skang kuih ni..susah nak jumpa....kekekke....malasnya nak masak sendiri...kekekke

CT Delima berkata...

As'alam Ika

k.ct nak curi pulut panggang gak, tak kisahlah dah habis. Janji dapat buat..hehe

amik resipi dulu nanti k.ct buat eh, bagi sikit daun pisang tu jugak, stok kat rumah dah elek..hahaha

Diana @ Melley Mey berkata...

Buat pulut panggang yer ika... Akak x perna lg buat sndiri.. Terus terang nie.. Heheheee... Mmg suka makan tp buatnya x juga... Asyik beli jer memanjang... Waah!!! Terliurnya tgk pulut panggang tu ika.... Sedaaapnyaaa

Mohd Shaiful berkata...

sy nk share psl pulut panggang nie...sy penah try azura pulut panggang dkt sek 16 bdr baru bangi...inti dlm padat and dia pakai inti kelapa dgn udang...mmg best...sy plak mmg gila udang...tempahan pn dia ada buat...kalo knk cuba blh lh ke sana..atau tempah utk jamuan..call 0194107920...