Khamis, 15 Mac 2012

Wajik Pulut/Pulut Kacau

_DSC0866
WAJIK PULUT/PULUT KACAU

Salam dipagi khamis sume ^__^,

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan utk menghirup udara yg segar di bumi yg indah ni, ececece... baiknye ayat pagi ni ehehe.... Ni projek semalam semalamnya, pada hari apa tu? :D

Sebut wajik, kat kepala kita ingat kenduri sbb mak kita tak pernah buat atau kita lupa, tapi skrg ni jarang dah org kenduri kawen buat wajik, biasanyer wajik ni dibungkus dlm plastik bulat2 pastu letak sama dgn bunga pahar, tak pun buat dia punyer tempat nak cucuk2 bunga pahar tu sume, TAPI kalau silap haribulan biasanyer wajik2 yg ada kat kenduri ni tak tanak sgt, maksudnyer keras ehehe... dah namanyer pun tak tanak kan, yer la, nak kena buat byk kan utk kenduri :D Ingatkan ssh buat wajik ni, senang rupanyer :D Alhamdulilah sejak ddk berjauhan ni dah byk yg kita belajar, cabaran utamanya adalah makanan, kalau nk makan makanan mesia mmg KENA BUAT SENDIRIK takde kedai yg akn jual kuih2 mesia pagi2 kat tepi2 jalan, yg ada adalah makanan negara tu sendirik, kalau ada pun hampir2 sama tp rasa ttp tak pure mcm mesia punyer ;-)

Panjang pulak citer pasal makanan, pdahal yg nak diverita pasal wajik :D Dah byk kali buat guna resepi dr KAK AS MyR ni, mmg sedap! Kita suke, kalau ada resepi2 yg lain tu leh lah share ya tp nak yg sedap jerr ehehe... Kita kongsikan kembali resepinya kat sini, minta izin n halal kembali resepinya kak as :-), last sekali, terima kasih setiap kunjungan, semoga sentiasa diberkatiNya insyaAllah!

WAJIK PULUT/PULUT KACAU
Resepi Asal : KAK AS MyR

Bahan-bahan ( Guna loyang 9" x 9" )
  • 500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal)
  • *300gm gula melaka @ gula merah
  • *200gm gula pasir
  • bahan * dimasak dengan 1 cawan air
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 helai daun pandan
  • Daun pisang utk alas talam/loyang
  • 4-6 @ lebih ulas durian (diambil isinya) - bagi yg suka durian.. idea dari zaina..


_DSC0869

Cara-cara

  1. *Kaedah kukus-Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam
  2. *Kaedah tanak di rice cooker- 3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
  3. *Kaedah masak pulut guna microwave- 3 1/2 cawan beras pulut 3 1/2 cawan santan cair, sedikit garam..panaskan selama 20 minit
  4. Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis
  5. Panaskan semula gula yg ditapis tadi, masukkan daun pandan & secubit garam (masukkan durian- bagi yg suka perisa durian)
  6. Setelah mendidih masukkan 2 cawan santan pekat biarkan merenih dlm 1/2 jam guna api yg kecil
  7. Setelah gula pekat berkilat & bertali, masukkan pulut yg dikukus @ ditanak tadi dan gaul rata
  8. Setelah agak kering,keluarkan daun pandan tadi.. tuang kedalam loyang yg telah di alas dengan daun pisang..
  9. Sejukan..dan sedia dipotong..


_DSC0864
aroma daun pisang :)

20 ulasan:

Gee® berkata...

Aduhai... dah lama k.gee tak makan wajik... k.gee suka yg pulutnya keras2 gitu.. hisy balik ni kena buat laaa... terlior

KakAsma berkata...

Jah,
kalau ada derian laju ajer akak makan..rajin tul ko memwajik..catik ajer love nyer

ady berkata...

as-salam ijayuji
wahh sedapnye wajik..tak pernah buat..selalunye org kasi ajerr...cantik wajik ijayuji ni npk berkilat...

Amie berkata...

Rajunnya buat wajik.... teringat wajik dulu2... time raya aje baru ada..buat ramai2 dengan jiran, bubuh atas daun pisang, wangi aje baunya kan Ika.

ummiaisyah berkata...

sstgh org suka yg keras rangup...tp sy suka yg lembut...awak punya ni cam mak sy buat..cantik berkilat...

IeRA berkata...

Salam Ika...

Benda ni kalau dok depan iera laju je jalan ni!!!

quinnie berkata...

huhuhu sedapnya..kita suka wajik...dah lama betul tak makan..betul tu..dulu2 kenduri kawin mesti ada benda ni..hehehe..tapi zaman sekarang ni memang payah nak jumpa...haishh teringin lak rasanya....nak mintak pun ika jauh sgt...hahahha

Mamamya berkata...

aduuduuuu...rajinnya ika buat wajik..siyes akak x penah buat n x reti pun nak buat wajik...

btl la ika...skrg ni da ssh nak jumpa wajik..w'pun masa kenduri kawin..klu dulu2 zaman 80'an mmg wajib ada wajik klu ada pengantin tp skrg org yg rewang2 ni dah tua2...dah x larat nak kodek wajik,yg muda pulak x reti @ malas nak buat sbb leceh kan nak buat b'kilo2 pulut... :)

CitarasaKu berkata...

salam Ika...sedapnya ...rasa macam nak raya pulak...

Anna Qawina berkata...

sedapnya weh Ika..akk suka mkn ni, tp tak berapa suka nk buat..mmg tk prnh buat pun..hihi

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam & Slmt pagi Ika cayang!!!
Aduh tak sanggup nak kacau wajik nie... rajin nyer adik mama nie..
cantik & berkilat wajik Ika ...

izahdaut berkata...

vaaa vaaaa..
salute makcik kat ko dik buat wajik bagai.. kalau ada rasa2 durian ni lagi best ni.wjik mentuk lap u lap me lagi.. kalau terrrajin leh la buat ni.. kena cari beras pulut dulu.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ikaaa.....

ini febert cik abang akak ni ika.... tp wife dia tak pernah buat walaupun resepi wajik dah berkeping2 di print... hehehe... akak tgk pun terliurlah ika... kat kg2 masih ada lagi menu wajik ni.. tp biasanya dihidang utk org2 yg dtg merewang.. bukan utk para tetamu...

sabar dubai berkata...

kak ikaaa kite dtg.............waduh wajiknyeee bestnyee feveret kite ni.......kite kalo kenduri keras pon kite amik makan tau.....lg sedap kalo kt kemaman die bungkus sekali dlm daun pandan..wangiii jeee

hijabisbeauty berkata...

Assalamualaikum semua..

salam perkenalan jemput singgah ke hijabismybeauty.blogspot.com
Kami menawarkan tudung bawal plain no.1 'Dian Pelangi'
dengan warna yang menarik dan harga yng berpatutan..

http://hijabismybeauty.blogspot.com/

sebarang order boleh dibuat melalui sms 013-3189358 atau email ke hijabisbeauty@yahoo.com

Wanita Hiasan Dunia Seindah Hiasan adalah Wanita Solehah..
InsyaAllah

terima kasih senyum2 [:)]

tun_telani berkata...

rasanya dh bertahun tun x makan wajik nii.. terliur pulak.. nx week blk kg nk cari lah..

Nieza berkata...

assalam Ika, tgk wajik ni teringat lak umah kenduri..memang wajib buat ni..mak akak kalau kenduri buat sendiri pakat gotong royong kacau sekawah ramai-ramai..haha nostalgia betul...teringin lak nk mkn tapi malas lak nk buat..hehe

Nora Shahaira berkata...

ha ah...ingat wajik..ingat kenduri kwwen o bertunang je la..dulu buat gubahan bungan guna wajik masa nora nak betunang...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika..sedapnya tengok pulut kacau ni..tetiba plak terasa nak buatnya...

Tanpa Nama berkata...

Sy dah cuba...Alhamdulillah menjadi cuma pulutnya agak keras ckit...masa kukus elok dah kembangnya.tp..licin...