Isnin, 18 Julai 2011

Kuih Bom

_DSC0646
KUIH BOM

Salam pagi isnin sume!!

Quick update, ada urusan di luar tenkiu! will update soon insyaAllah.

KUIH BOM
Original Recipe:ALONGROZZ
(Makes a dozen)

INGREDIENTS:


  • 80g Sweet Potato - steamed & mashed
  • 120g Glutinous Rice Flour
  • 20g Plain Flour
  • 35g Castor Sugar
  • A pinch Salt
  • 100ml Water
  • Sesame Seeds - for rolling
  • Coconut/Bean Filling


_DSC0652


METHOD:
1. Mix all ingredients to form a soft dough.Divide into 12 balls.Flatten each ball, place a ball of filling & wrap.Roll onto sesame seeds.
2. Deep fry until golden.Enjoy!

_DSC0650


_DSC0636_DSC0635

25 ulasan:

quinnie berkata...

ika...apa rasa bijan hitam ni ye?sama je ke rasanya? kalau kita buat cam ni mesti makcik kita kata...apehal lain rupa kuihnya...hahahah...dia bukannya boleh tengok benda pelik2 skit...heheheh...harap segala urusan berjalan lancar ye ika...takecare...

Gee® berkata...

ermm...yummy!! fav k.gee ni kuih2 melayu... ops... tak merajuk lagi ke? heeee

Cheq Sue berkata...

ni baru kuih bom betul... baru nampak gaya bomnya... kena berhati2 makan ni...takot meletup

Mas berkata...

wahhhh...first time tengok kuih bom gini..
cantikkk.....

tun_telani berkata...

amboi.. bz nyer dia.. tun nk gi anto bento kat ninja yg duk kt kilang ke?? huhu..
omey kuih bom ada bijan hitam..

Ida,Japan berkata...

comei pulak bila combine dua2 bijan ni ikaa...kuih kegemaran akak juga, suka inti kacang lagi

izahdaut berkata...

Haihh makin jatuh cinta ngan blog adik ika ni. Gambo bertambah cunn yang amat. Eksesori menggamit hati. Menu pulak semuanya kebabom.. Fuh dasat2...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

owh uols pangey kuih bom ekkk??
ai rasa kat tempat ai pangey laen...nanty nak ingat sat nama apa...lupa ingatan nie...ngeee

Lady Dea berkata...

Weh...memula jenuh gak aku perati.Napa mcm len cket.dlm hti trus aku ckp,nk kna wat gak ni.huhu.bila tgk 2nd pic...ooooo,bijan hitam rupenye.aku ingat ape r tadi.

Ayu Safieza @ Humaira' berkata...

Ikaaa......ni ha akak dtg dgn bawa balik gajah ika yg tertingal ni hik3.....dah gemuk sket lepas sumbat 4 kg kurma....sekali ngan btg2 pokok kurma kooooo:))))

.....cute la pulak kuih bom dgn bijan hitam.....:)

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

kebabommm kata mek izah... tu dia.. bom ika dah malatopss.. hehehe...
cantik pulak akak tengok kuih bom ngan campuran bijan hitam putih tu... dah lama akak tak mengbom ika.. tp kalau buat pun mmg suka buat bom versi ada keledek.. versi tpg pulut saja akak takut nak buat takut meletop dlm kuali.. hehee...

Mieza berkata...

ika..akak suka sgt kuih ni..lebih2 lg kalau inti kelapa parut..ikaaaa nak kenen sebiji dua nak wat buka posa..ada lg tak hehehe :)

che'iza berkata...

Manyak cantiklah ko punyer bom ... Ika.... Manyak suker.... boleh mintak 17 ketui.....

HomeKreation berkata...

Maceh hanto kuih bom kat Along. Tak cukup lak rasanya... nak kena buat ler, lama dah tak buat ni.... Ni Along hanto kek ceklet hitam legam tuk Ika....sodaaaaap! hehehe

KG berkata...

arah...omg dah lama tak tgk kueh ni...kecik kecik this wld be among the kueh tt my tok yam wld buy for breakfats...2 biji sekupang....

Nieza berkata...

Assalama ika, anak dah sihat ke?..semoga cepat baik yer. menarik kuih ikan ni..bijan hitam tak pernah cuba lagi tu.

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayang..
comelnya kuih bom tu ika... akak dulu2 jer pernah buat.. skg nie kalau nak makan beli jer.. sbb perna dulu terkena minyak semasa buat kuih nie.. dah lama dah... dulu2 lagi... heheheh
nie mesti dah abis nie kan... akak dtg lewat ler.. kalau x boleh gak minta sebiji 2 kan..

cik cek berkata...

Salam Ika....

Beza memang berbeza rupa kuih bom ni...dtg naik beca...lambat bebeno sampainya...cuci2 mata jela nampaknya kak cek ni....:)

Ika...nanti dtg amik award ek kat blog akak....:)

Ummi berkata...

Ikaaaaaaaaaa...loohh hati tengah menggelodak ke, nak bom sapa tuh..hehee...comelnya bom tu, akak x takut laaaahhh...waaah bijan hitam dan putih berpadu...jadi lawo lak coraknya...hehe

ijayuji berkata...

BUAT SEMUA>> TErima kasih sudi singgah, buat masa ni sibuk sikit n bdn tak sihat sgt, insyaAllah kalau dah elok kita buat balas kunjungan ya, thank u so much! love olls! :-)

kzai berkata...

ika..demam ke..byk rehat ye..ninja xde kt umah ke..akak nk kuih bom yg unik tu..kalor belang itam putih...rajin ika membelangkan

Ijan berkata...

Salam Ika,
Kuih bom sempena ramadhan yer.. teringat lagi Ika pernah guna sesame kaler hitam ni dulu. kite je tak pernah jumpa lagi.hehe :)

Juwita Jamaludin berkata...

wah bestnya kuih bom lawa plak tu dengan bijan hitam.. suka tgk ika.. odaijini ye anak2 dan awak.. selamat berehat

Nur berkata...

Lainnya rupa kuih bom ni.. Sedap2nya..

Tanpa Nama berkata...

Everything is very open with a clear explanation
of the issues. It was definitely informative. Your website is very
useful. Thanks for sharing!

my web-site disaster survival kit