Jumaat, 29 Julai 2011

Kuih Keria

_DSC0638
KUIH KERIA

Salam bertemu kemba,li sume :D,

Terlebih dahulu nak mintak maaf dr hujung rambut sampai hujung kaki sbb tuan umah ni kejap tenggelam timbul ajer lah eak :D minggu ni bz sikit+demam HANGUL yg tak mo kebah lagii niii :D Tapi InsyaAllah akn diusahakan menghupdet blog masa puasa nanti, tp gmbr mesti berubah lah kan sbb dah petang2 gitu kan ambik gmbr hihihi... Dan terima kasih juga pd yg dtg singgah ke sini :-)

Sekalung tahniah buat KAKAK SECUBIT GARAM yg dah ada domain sendiri, jgn tanyer kita ya, kita ni buta dlm semua hal :D, dan TERIMA KASIH buat CIK CEK jugak sbb sudi bg award, nanti kita gantung ya, insyaAllah minggu depan sbb rasanyer kalau puasa2 mmg tak de buat benda kan :D Da beberapa hari ni pun makan tak menentu, alasan MALAS MAKAN sbb MALAS MASAK wakakaka.... penyakit pelik tp kalau dah ada depan mata kita makan! :D

Ok lah, ni ajer hidangan tuk sume org yg dtg, nak pegang kamera pun malas sejak2 niii, ntah teruk betul demam kita kali nii, jgn di ikut tak baik tuk kesihatan hihihi.... waahhhh! rindu kat sume org! nak projek apa ya? :D

Resepi kuih keriaaa dr NUUNAAAAA!!!!! kamsahamnida!!! dah suke dgn respi dr dulu lagi, mekaseh KAK QUINNIE!!! atau kak Q kita gelar nuuna jahat :P Mintak ijin resepinyer jugak, yg seronoknyer kan kan kita dah pandai sira gula tuu! :D tp sebenrnyer kita kalau mkn kuih keria yg bersira ni kita korek2 dulu gula dia tuu sajer nak asah skilll menyira :D SELAMAT MEYAMBUT RAMADHAN buat semua tak lama lagi! semoga amal kita diterimanyer inssyaAllah aminnnnn... Yg bertanyakan kabar juga terima kasih byk2 ya, ank kita yg allergic tu kena teruskan makan ubat selama 3 bulan, tp ambik sebulan dulu baru test kat komputer, ubatnyer mahhhaaalllllll!!!! :D sbb nak ambik sekali gus ubat tu utk 3 bulan insurance tak leh cover sume sbb limit sampai 400 hinggit jerr sehari jdnyer mmg kena ambik sebulan dulu pastu sambung lagi :D

KUIH KERIA
Resepi Asal : KAK QUINNIE MyR

Bahan-bahan ( 15 biji )
  • 500 gm keledek (saya buat keledek merah + putih)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan tepung ubi kayu
  • 1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air

_DSC0640
Sedap resepi ni kita suke! :D ambik sorang segelang ya :D jgn lebey2 nanti tak bagus tuk gg :D Kuih ni nmpk mcm senang tp dulu2 kita pernah buat asyik tak menjadi jerr huh! itu kitalah kan :D lain org lain pengalaman sbb maklomlahhh kita ni tak pandai masak2 :D

Cara-cara

  1. keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
  2. toskan keledek dan lecek hingga lumat
  3. campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
  4. ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
  5. goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
  6. panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian masukkan kueh yang telah siap digoreng tadi. kacau rata/ golek-golek hingga gula melekat dikueh. padamkan api dan bolehlah dianggkat

31 ulasan:

cik cek berkata...

Haaa...baru mucul adik kita yg jauh nun disana...kak cek dtg ni nak bekpes ngan Ika...bestnya kuih keria ...fav kak cek lagi ni...sedapnya...

Ika pekabo...sihat2 selalu hendaknya...
Salam Ramadhan buat Ika n family..:)

Gee® berkata...

cakk..!! tu dia...dah sihat ponnn... jaga anak baik2 yer...
ops... sedap nya kuih keria tu... nk seketoi...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

pom pom pom
bawa carpet merah ni
lama nyer sepi tanpa berita ngeee
kuih keria fav ai sesangat....sedap...nk p cari ubi buat gak la

quinnie berkata...

hahhahah..ika demam hangul bila dah jumpa geng lagi susah nak kebah..hahahahha...adehhh apa nak jadik dgn ahjuma ni semua..kakakakak

dah lamanya tak makan kuih ni..kita pun suka kat resepi ni...hehhehe...puji resepi sendiri boleh??? kakakak

Zaliedana berkata...

Assalam ika,uish rindunyer,meh nak peluk n tium2 laga pipi n montot cikit..Uii mahainyer ubat,xpa kan ika,janji serasi n dia sembuh..Ala sedapnye keria,suke mkn,tapi mls nak wat..

sabar@kagawa japan berkata...

ika chang..natsukashi ne,,,

alhamdulillah timbul balik...kalo tenggelam jgk nk jek amik flight p siam....sedapnyee keria...alahaii imo kite da buat tart laa plak semalam rugi2..

Mieza berkata...

Ikaaaa..suker keria..masa kecik2 dulu akak panggil kuih tayarr..sedapkan dgn gulanyayang crunchy tu..nak setayar!

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayng...
rinduuunya kat ika... ika n keluarga apa kbar? harapan akak moga ika sekeluarga sihat2 hendaknya..

akak x nak segelang jer.. akak nak semua tu.. heheheh.. sedapnya kuih nie ika... mmg akak suka mkn.. lagi2 ler anak kedua akak tu.. mmg kalau nampak kuih nie boleh makan byk dia.. mmg cantik kejadiannya kuih yg ika buat tu.. cantik!

CT Delima berkata...

As'salam Ika

Rinduuuu.. *big hugs* muahhh!!

kuih yang sedap, fav kak ct dan Hb ni ika cayangg. kalau makan tu tolong2 lah suap2 kat kak ct sama... hihihi.

Bulan puasa nanti ada cuti2 gak ker.. hihihi

Sofea berkata...

ika..cantik kuih keria tu, gula yg salut tu pun cantik..akak yg tua ni pun x pandai nak salut kuih keria..haha

Anawahid berkata...

meh sini nk sekeh kalo demam hagul x kebah lg... ekekeke... mekkkk... nk keria, lom bekpes lg.. ;)

izahdaut berkata...

ika.. sama la kalau makan kuih keria na korek2 kutil dulu di NYER GULA. NAK RASA GULE SIKIT2 JE..

Ayu berkata...

Assalam ika, ni bapak mentua suka ni ika..kalau nak ambik hati pak mertua..buatkan ni aje dah cukup...

ibundo berkata...

salam ika,
kakpah bawak balik 2 gelang...

Mas berkata...

ika....miss u..
nak seketoii keria tu...
sedapp tengok..

ady berkata...

as-salam ika
apa khabar ika.. sihat semua...harap2 semuanye sihat ya...
dah lama tak mkn kuih keria tu..selalu kalau nak makan beli aje..comel2 kuih keria ika tu...

Fiza Nordin berkata...

sedap juga dimakan masa berbuka puasa nnt... :D

hazila berkata...

Ingatkan pergi bercuti pusing satu malaya, rupanya demam Hangul.Tengah layan citer apa?

Rabiatun Adawyah berkata...

assalamualaikum Ika, apa khabar? anak mcmana? dah baik ker belum?

Sedapnyer kuih keria...peberet gak ni.

che'iza berkata...

Assalam Ika...

Anak-anak dah sehat dah?.... Harap2 ekau pun sehat gak.....

Amie berkata...

lama tak ikuti cerita dia...
kuih keria tu kuih evergreen... dulu, kini dan akan datang...sedap!

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi berkata...

Salam taaruf dari saya =0).
selama ni jadi silent reader n follower =0).
tapi hari ni nak komen jugak. suka bertandang ke sini sb menu sedap2 n gmbr2 cantik2 belaka =0).

Nurul berkata...

Salam, Ika...
Nak 2 ketul buat minum petang ni... fav K Nurul tuh.. ;)

K.Nor berkata...

ijah.. gambar2 semua letak watermark kat tengah2.. biar lah sibuk sket mata nak memandang, tp at least hati tak meradang :)

Ummi berkata...

Salam Ika, aah lamanya "ter"bercuti eh...hidang pulak dgn kuih keria ni..mmg sedap...Akak pun belajar sira gula ni dulu dgn mak akak la masa anak dara, tp betul2 buat bila dah berumah tangga laa... :) Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak buat Ika dan family.... :)

ijayuji berkata...

To Cik Cek>> Salam kembali cikcek, mekaseh sudi dtg n bg award, baru leh nak balas komen, ni pun kn ambik masa nak reply komen kat n3 hihihi... byk tul kerja tak habis2 td ni layankan tido jap pastu bgn buat itu ini :D Selamat menyambut ramadhan juga buat cikcek sekeluarga semoga amal2 kita diterimaNYA insyaAllah..

To Kak Gee>> Salam kak, jom kak makan gmbr jerrr sbb kita lambat nak reply komen dah habis dah hihihi.. Selamat meyambut ramadhan al mubarak buat akak sefamily :-)

To ☆*♥L@dy @yU♥*☆>>Ayuuuuuuuuu!!! eh? patut tuan umah ygv kena bentang carpet merah kan? bagus betulll visitor yg dtg lawat dia yg bwk karpet merah tuk tuan umah ya?? kikikiki... nanti ai upah keria nak yg salut gula ke atau tabur2 jer??? kita sbnrnyer suke yg tabur jerr saja nak asah skill menyira sbb selalu fail menyira keria nii :D

To Kak Quinnie>> Salam kak Q!! ha ar! dah jumpa geng menjadi jadik jadik jadik! wakakakaka.... tp tak pe benda yg sihat kan bukan buat kita sakit ke apa kan kak??ewahhhhhhh! pdhal buat sakit ada lah! hihihi... Boleh3!! pujilah resepi sendirik sedap ya, kita tak marah wakakaka.. tp mmg kita suke resepi nii :D

To Kak Zaliedana>>Salam kak, meh sini pelok2 laga2 pipi, ouuuchhh! kuatnyer akak lag! hihihi.. sib baik pipi kita ni byk daging empuk sikit ya kalau terhantuk :D Selamat menyambut ramadhan kak buat akak sekeluarga :-)

To Saba> Sabaaaaaa!!! apa yg natsukashii? kuih atau akak ni yg ala2 org lama?? wakakakaka.... Saba, kalau tenggelam tolong tarik akak balik ya akak tak gheti berenang :D

To Kak Mieza>> Salam kak mieza!!! ha ar! kita pun dulu2 panggil kuih tayar, kuih donut pun kuih tayar :D kita mmg suke lah kuih muih gini :D

Bersambung jap>>>>> :D akn di balas kembali komen2nyer :-)

Juwita Jamaludin berkata...

ika.. miss you... tula terfikir juga mana hilang nya awak.. jangan hilang2 lagi tau.. tak syok beblog kawan2 tak de>>:(

lina_pg berkata...

assalam ika,kalau kat penang panggil coq keria..sedap tu nak2 kalau byk ubi lagilah sedap..lempaq mai la barang seketoi dua wat supper ngee

cikmanggis berkata...

salam ika..makcikmanggis nk 2 gelang cam kak pah hikhik

Watierman, rmanbkr berkata...

Assalam Dik Ikaaaaa...rinduuuuuu sangat pada Ikaaaa...wah cantiknya sira gula pada keria tu!!! Salam menyambut Ramadhan ya Dik moga kita diberi kesihatan yang baik untuk menyempurnakan segala amalan di bilan puasa tahun ini ya!!!Amin!Tq for dropping by Akak nya dapur yang bersawang tu....Tq again ya!

Naz berkata...

Assallamualaikum Ika,

Dah sihat betul ke tu?? Kalau belum, jgn culas makan ubat tau!
Amboiiii.. Elok molek jer kuih keria tu disalut dgn gulanya.. Hai kalau dapat kat anak dara kak Naz ni.. habis licin dikerjakannya...
Salam Ramadhan ye Ika dari kak Naz..