Jumaat, 1 Julai 2011

Kuih Tiram / Lidah/ Selayang

_DSC0034
KUIH TIRAM/LIDAH/SELAYANG

Salam jumaat buat semua,

Menghitung hariiii detik demi detikkkkk~~ nanges** Sedihnyer semalam ninja kol tanyer dia mcm mana, makan ke tak, dia ckp tak de selera nk makan, alahaiiii sedihnyer dgr :'( Kita pun boleh jadi tak nak makan atau pendek kata tak de selera jugak.. Bila leh selesai tak tahu masing2 masih berkampung kat kilang lagi dgn customer2 sekali ada, mmg tak leh nak lari lerr tanggungjawab berat buat masa ni, n kita kena ambik tempat dia buat sementara ni maknanyer kerja kita pun bertambah, nak kena belanja sorang2 nak jg ank2 lagi dgn aktivitinyer, kesian pulak lah kat budak2 nii, nak bwk dia org g jalan2 kat park sabtu nanti.. Tutup citerlah, nanti org boring kan kan..

Berbalik gmbr kat atas tuuu, dah buat lepas CHE'IZA publish n3 nii, terus malam tu g menguli, tp tak tabur gulalah sbb dah lewat sgt cuma abis goreng sejukkan n simpan dulu sampai esoknyer utk ditabur gula. Tak sampai 1 hari dah habes hihihi.... Kuih paling kita suke n tunggu2 kalau mak balik dr rewang, nostalgiaaa betulll lah.. dan kalau nak tahu setiap tempat gelaran kuih ni lain2, teringat dulu2 masa kat forem MyR sampai kol mak nak tanyer apa nama kuih nii :D Tak puas hati betul sbb mak kita sebut lain tp kakak2 yg kat porem bg jawapan yg sama atau lain dr kita, kuih tiram dgn kuih lidah ya? wakakaka.... Resepi asal dr Kak S SHAMEN MyR, mmg resepi ni best! rangupppp sgt! tp paling menyampah kalau budak2 yg makan mesti berkecah abuk2 dia tuuu itu jerr lah yg paling tak gemor sekali huh! Dah namanyer pun budak2 yg marah tu pun perangai mcm budak2 jugak ahahaha... Jom tgk resepi, ari ni mood kurang, akn berblogwalking bila sume setel insyaAllah, terima kasih sume!!! Mintak Izin n halal resepinyer :-)


KUIH TIRAM/ SELAYANG
Resepi Asal: S SHAMEN MyR
Sumber: Che'Iza

Bahan- bahan
  • 500gm tepung
  • 1 biji telur
  • 2 sb margerin
  • sedikit garam
  • 160ml air
  • **6 sb tepung jagung**
  • **6 sb minyak**

_DSC0029


Cara-cara
  1. Satukan bahan bertanda ** sehingga menjadi smooth paste, ketepikan sementara.
  2. Satukan semua bahan lain, sehingga menjadi doh yang licin dan senang diuli. (kalau lembik tambah tepung sikit..& kalau keras, tambah air)
  3. Uli doh supaya jadi nipis. Off coz akan dapat size yang lebar. Kalau nak senang, bahagikan doh kepada beberapa 4 bulatan kecil baru dicanai. **note: kalau buat canai besar, kita akan dapat kuih yang besar & cepat habis kerja :D
  4. Sapukan doh yang dah dicanai tadi dengan paste tepung jagung..sapu rata.
  5. Gulung kemas, kemudian potong kecil lebih kurang sebesar ibu jari. Amik ketul kecil tadi & canai leper.
  6. Goreng hingga kekuningan & sira dengan gula halus. Simpan dalam bekas kedap udara.


_DSC1050_DSC1051_DSC0008_DSC0012_DSC0014_DSC0018
sangat senang! dan mudah cuma jgn silap penyekkan dia jerrr hihihi... kalau tak nanti jadi bentuk lain>> ikut kejadian masa buat mula2 dulu ahahaha...

38 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

Salam ija..pehhhhh caya le ko buat kuih tiram ni...mmg le cuka mkn kuih lidah boya ni...mcm2 name ada...selalu pangil kuih tiram...ank akk puun suka mkn kuih ni ..kekadanng beli dlm peketi tu keran merengkang..baik buat...leh try ni....bungkuskan sepekit....

Mas berkata...

ika...ni kuih peberet kak mas....
lama dah tak makan..
sedapppnya tengok...
bila nak rajinn ni...
kasi kak mas sikit...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum dan selamat pagi ika akak cayang...
ciannya adik akak sorg nie... alololoo jgn nangis tau... nnt akak pun ikut nangis gak... jgn ler sedih2 yer.. Insyaallah moga Allah permudahkan segala urusan hubby ika yer..

wah ika.. rajin betul buat kuih tu.. akak tau makan jer... buat sendiri mmg x perna.. cuma perna tlg2 goreng jer kat rumah aunty akak dulu... :)sedap tu kuih kan ikaa

anymz berkata...

awak,kita kan ,kita panggil kueh lidah buaya..haha

agak2 buaya kat sarawak tu sama tak lidahnya dgn kueh ni ya.nanti nak tanya hasue lah.hehe

(konon2 buat lawak lah ni..bior terhibur sikit hatimu nan lara)

sabar bangpek berkata...

ika chang....kuih feveret kite nih....sejak sekolah bentou dgn kuih lidah buaya not nasi ke mee ke...pelik x....mcm nk cuba skg jek....pos ler kt kagawa ni sikit..huhuhuh

p/s: kite nk anto laksam terengganu petang ni...tunggu depan pintu tau hhihi

fuzidss berkata...

sangat kagum ..keep it up my dear..

Rima berkata...

Ija
Long time no see this kuih.. sungguh rangup and sungguh berkecah bila makan.. yg tua if makan lagi berkecah dari budak budak cos tua gigi dah berkurangan.. pagar pagar cinta tak penuh.. habuk sugar semua boleh terhembus keluar hahaha

Anna Qawina berkata...

Ik..ko tdo tak mlm tadi> ish..sabo bebanyak yer..doa selalu..InsyaAllah takde prob.apa2 tu...meh akak tlg prabihkan kuih tu..akak suka tau..hehe

tun_telani berkata...

ciannyer akak ku sorang nii.. tido sorang2 ek? meh tun nk gi teman meh.. eh jap, nnti my laling nangis pulak.. hehe..
moga2 problem kat kilang settle dgn jayanyer.. teringat masa hasben tun keje kat kilang b4 this, kdg2 bila ada prob, keje non stop 40hours. lagi2 bila big bos turun padang. mmg stressful. kita pun sama naik stress tgk dia stress. huhu..
hantar bekal sedap2 kat ninja akak ye.. nnti jatuh sakit kalu stress, pastu x makan.. all the best!

tun_telani berkata...

eh.. lupa lak.. tun panggil kuih tiram. biasa beli je ni. xpenah wat sendiri.. hehe..

Solehah berkata...

semoga urusan husband akak cepat selesai ya..

kak ika, ni kuih feveret saya ni. kalau kat kedah panggil kuih belimbing atau kuih kapal..hehe

ijayuji berkata...

Salam Sume!!

To Kak Sheila>>kan kan kan byk nama kuih ni tapi kita kat sana dah terbiasa panggil kuih selayang bila dgr nama kuih ni lidah kelakar pulak! wakakaka... sedap kan kak kita suke kalau mkn kejap jer abis! :D

To Kak Mas>> Kan kan kan :D kuih fev sume org, dulu2 kalau kenduri kendara byk org bg kuih ni, paling suke mmg kuih ni selain bahulu :D

To Kak Diana>>Kakak manissss, sedap kan kak kuih ni makan2 tak perasan dah nak abis sebalang hihihi.... Mekaseh jugak doanyer, mintak2 selesai dgn cepat masalah tu insyaAllah.. Jom kita buat sama2 kuih ni kita gelek2 akak goreng :D

To Kak Anim>> hihihi...macehhhh! terubat sikit dgn lawak akak hihihi.... meh sini kita nak kasi upah, upah apa ya? wakakaka...

To Saba>> Weeiiii! ini lagi pelik bentou makan kuih tak makan nasik! ahahaha.... mmg budak2 suke kuih ni kan kan, akak yg dah tua skrg ni pun masih suke kecuali gigi tak de :D

To Kak Dayang>> MAceh kak, akn berusaha ke arah kebaikan :-)

To Kak Rima>> mg long timeeee no see this kuih sbb akn jumpa kuih ni masa kenduri2 kawen jerrr tp skrg kenduri kawen dah advance main beli jajan jerrr :D sapalah tuuu yg mkn kecah2 akak lah tuuu wakakaka....

To Kak Anna>> Dapat tido kak dlm kul 2 pagi hihihi...mata pedih jer nii nak masuk tido jap g kita tgh cuti niii belasah jer tido tgh2 hari :D Macehhh ya doanyer insyaAllah selsai tu cuma ambik masa :-)

To Tun>> Kan tun keja kat kilang mcm ni lah nak2 kilang jepun, akak dulu dah mengalami sendirik jdnyer mmmg paham lerr style dia org ni bekerja, ni ninja akak dia tak leh tgk org bwh ssh dia pun kena ikut sama ssh, itu lah yg akak suke tang dia, walau kerja dia tak de kena mengena tp komitment dgn tanggungjawab dia yg buat akak makin syg kat dia ewaaahhhh... rindu pulak rasa :D
Kuih tu sedap kan tun :D akak mmg antu kuih nii.. mmg byk nama mana satu nama asli tak tahu :D

To Solehah>> MEkaseh solehah, insyaAllah, akak ni jerr yg terover sgt :-( Aikkk?? ada nama lagi rupanyer kuih ni?? hihihi... dah jadi 4 nama dahhh :D tp sedap n kuih yg sama :D

izahdaut berkata...

akak ganaz skit panggil kuih ni lidah buaya.

semoga ADIK ika bersabar.biasala tuh..kerja kan kan kan.. membayangkan mek siam ngunyah kuih ni sesambil layan drma korea..meleleh air mata. ah layan crite BOYS BEFORE BUNGA LAH!!!hikhik..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ika..makasiah atas ucapan tuk anakbuah k.atie yer!
Tpt k.atie pon panggil kuih tiram..kuih wajib Arwah mak bila raya.mmg nostalgia kuih nie.dulu2 tlg mak goreng & gaul ngan gula pastu ngap!.tuk raya jer,bertin2 Arwah mak buat!rugi lak k.atie xbelajar resepinya ngan Arwah mak.Insallh,k.atie akan cuba buat menggunakn resepi ika nie.

ijayuji berkata...

Salam,

To KAKAK izah>>Wakakakaka.... meh sini nak sumbat ngan kuih tiram nii ahahaha... nanges jgn tak nangesss :D eh? akak kan mmg ganas ahahaha... G khatam kan dulu BOF tuuu kang tak leh tido :D

To Kak Azatie>>Kak atie!!! sedih pulak kan bila teringatkan zaman2 dulu nii nak2 dgn org yg dah tak de, tak pe lepas ni akak leh turunkan ilmu tu pulak kat ank2 akak :D resepi ni ok, rangup rapuh yg paling malas buat kuih ni nak menggorengnyer malas betul nak main2 ngan minyak panas ni kan hihihi... kita rela gelek dr kena gorengkan :D

Asmara berkata...

masa zaman kanak2 panggil lidah buaya, tp dah beso ni nak sedap sikit panggil kuih tiram. ahahaha... ngade je kan! padahal sama je tetap panggil lidah buaya. weih aii mmg suka la kuih ni, time raya selalu jumpa nih.;D *moga urusan ninja dipermudahkan. InsyaAllah..

cik cek berkata...

Salam Ika...rasa macam esok nak hari raya la pulak....he he...kak cek memang selalu buat kuih tiram ni bila nak raya...senang dan sedap....rajinnya ika buat....:)

TopsyTurvyMum berkata...

Salam Jumaat Ika,
Pehhh...ni sudah bravo!!
Akak panggil kuih lidah kucing. Tang mana rupa lidah cam kucing taktauu..

Meh la sebalang..lagi 2 hari nak raya anto kat sini. Akak hantar kanggaroo jer tolong ambik.

che'iza berkata...

hehehhe... bagus... bagus... time... rindu2 mcm ni.. kena byk2 masak... Biler byk masak, byk makan.. hahaha tak derlah ko kurus noo... merindu...

Samerlah Ika... rumah den berterabur gule... semut pun tersenyum riang.....

CT Delima berkata...

As'salam Ika

Kak ct nakkkkk.. nak jugakkk! memang fav akak ni kuih tiram ni tau. nak buat malas sebab banyak keja. jadi kalau nak makan tu tumpang jerlah sape yang rajin dok memnguli.. hihihi. suka dok ratah2 depan tv tak sedar dah tinggal bekas jer.. hahaha

Jangan sedih2 berpilu2 lah Ika. Baca entri ni pun kak ct ikut sedih gak. sian nak buat macamana. semoga segala urusan tu akan dipermudahkan, insyaAllah. beri semangat kat dia agar semuanya boleh diselesaikan..aminnn

Gee® berkata...

Waaa...raya nanti boleh la buat kuih ni...sedaapppp... manis2 gitu dan sangat rangup kan... tp sure berterabur punyer...tuan rumah kena rajin2 kemas arr....

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ika..
apalah masalah besar yg sedang melanda kat tempat kerja mr. ninja tu yer.. harap cepat2lah settle.. suami akak pun kdg tu ada gak problem kat kilang dia.. tp idaklah sampai tak blk umah.. cuma balik lewat jelah.. harap ika sabar yg.. mmg penat nak handle semua perkara kan..

kuih tiram ni akak pun suka.. pernah gak buat dulu.. tp tak reti buat kecik2 comel mcm org buat.. selalu tu mesti jadi besar2.. kalau yg kecik2 comel jer nampak.. hehe.. tp yg besar tu syoklah makan sebab besar kan.. hihi.. rasa kat kg akak panggil kuih getas kalau tak silapla..

Juwita Jamaludin berkata...

ika.. nak juga kuih tiram ni makan kut krap kut krap.. sedapnya.. akak busy la 3 hari ni tak sempat lagi nak mengentry.. tgk la ptang2 nanti.. rindu nak BW

Cheq Sue berkata...

ika...kuih memang le sedap sgt di makan... kruk krak kruk krak tau2 dah abes sebalang... cuma tang nak menguli menggeleng tu ada kena sabar sikit la kan..

Ayu berkata...

ika, bersabar ya dear..insyallah..semua akan dipermudahkan akak faham perasaan ika tu!!!..

kuih tiram ni my mum suka..kalau balik kampung dulu arwah atok selalu buatkan..

quinnie berkata...

ika cantik kuih tiram mu itew...sama je bentuk dia...kita hari tu buat macam2 bentuk ada...udah le buat sampai sekilo setengah...rasa nak patah pinggang menghabiskannya...hahahaha...memang lain kali kalau nak buat tak kan ku buat sebanyak nih...

kita tak gerak2 lagi ngan CH nih...duk tengah angau ngan drama baru...heartstrings...hahhaha....adeehhh!!

Umm Mymoonah berkata...

We too make something very similar to this, looks very crispy and yummy. Nice presentation too..

Shereen berkata...

Ika,
Ehhhh....I pun nak buat la kuih lidah buaya ni..my favourite,you.Thanks for the recipe.

Shereen berkata...

Ika,
Lupa nak tanya.In the recipe tu you type sudu.Sudu apa?tsp or tbsp?

anis berkata...

assalam ika.
bykkan sabar ya. moga Allah mudahkan urusan suami ika. ada org panggil kuih ni kuih kapalterbang, ada pula panggil layang2. apa pn mmg sedap ngunyah kuih ni waktu senggang. hehe....

ijayuji berkata...

Salam Sume!

To Kak Asmara>> Tak kesah kak nama apa sbb benda yg sama jgn gaduh2 wakakaka... maceh kembali utk doanyer :-)

To Cik Cek>>Salam kak, ha ar kak mcm nak raya hihihi... buat stgh adunan jer kak tak larat nak buat satu adunan sbb kita menguli tgh malam hihihi...

To Kak TTM>>Lidah kucing?>???? ini makin pelik wakakaka.. tak kesahlah nama apa lantak sana! asal benda yg sama digigit hancur wakakaka...

To Che'Iza>>Dah habis lah che'Iza! nak buat malas pulak tp keja nak makan jer niii hihihi... sedap kan mmg suke kuih nii :D Budak2 kalau makan mmg berkecah jerrr bukan kuih ni pun makan mesti berkecah :D

To Kak CT DELIMA>>Waaahhhh... kita kuih ni aling tak suke part mengoreng, menguli tu akak bg kita kerja tu akak g goreng sana wakakaka...
Maceh kak CT, sejuk ati dengar ayat2 akak :-) insyaAllah moga2 selsai cepat tak sanggupppp :-(

To Kak Gee>>Tuan umah ni malas kemas nak makan kena duk kat luar atau balkoni hihihi.. boleh buat kak raya2 nanti buat kecik2 mesti comel2 :-)

To Kak Madiha>>Masalah kilang ni kak kalau brg reject terlepas mana yg serius jd mcm ni lah, nak2 kilang jepun, nak jugak balik tp ada customer tak sedap pulak nak balik sbb dia pun 24 jam kat situ :-(
Kuih ni mmg ramai peminat ya, kita suke n kenal kuih ni sejak mak kita balik dr rewang2 bwk balik kuih ni hihihi... itu lamaaaaaaa dahhh skrg ni dah tak de kot :D

To Kak Juwita>>Kak ita!!! yer betulll!!! krup krap krup krap depan tv tgk2 dah nak habis hihihi...

To Kak Cheq sue>>Mmg kak buatnyer lecehh nak habisnyer sekejap jerrr! hihihi...

To Kak Ayu>> MAceh kak, dah sabar n setia menanti :-) Amboiiiiiiiii atok yg buatkan seronoklah tggl makan ajerr hihihi...kita nak makan kena buat sendirik ini sudah tidak aciiiiii hihihi..

To Kak Q>> wakakakaka... kita ni kak teliti sbb kalau tak puas hati apa yg kita buat rasa mcm nak buang ke tong :D sbb tu kena buat dgn sabo kalau tak sabo mau baling jerr sume :D Tgk drama apa tuuuu???? kita tgh geram n geram tgk CH tuuu..

ijayuji berkata...

Salam,

To Umm Mymoonah>>Hi there, thank you for dropping by! :-) crunchy n yummy!

To Sheeren>> Hi dear! missss u lor! hihihi... i mmg suke kuih2 mcm niii sedap makan tak hengat dunia :D btw i dah edit bali 1 tbs :D

To Kak Anis>>MEkaseh kak.. oh yaaaa..kuih layang2! pernah dgr masa kat forem myr dulu2 hihihi...

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Ika cayang!!!
Kesian mama baca..tak pe dah tugas cik suami tuh kite sebagai isteri kena redaa jer... meh sini mama peluk *hugs & kisses*...

Dalam bab rindu merindu & tak de selera... rajin plak si bdk Ika ni buat kuih layan2..rajin betul :)
Tuh ada byk lagi kan??? kasi mama 1 balang... kecik jer..hehehe

Ida,Japan berkata...

Adehh..baru free sikit, k'ida tak der n3 lagi utk hari ni, cam tak sempat nk ngadap pc lama2..Ikaaaa...ni kuih kegemaran kitaaa, suka mkn, tapi tak rajin nk buat cam mana tuu...bhn2 cam tak byk ehh..k'ida simpan resepi k, nanti bila kerajinan bole buat..ninja dia sibuk erk, tak pe...demi kerja, cari rejeki hi.hi

♫ mokwo® ♫ berkata...

salam ijah..sabar byk2 yek..mokwo doakan semoga segalanye akan di settlekan dengan baik..InsyaAllah...hubby mokwo pun dulu kerja kilang gak..kekadang tengah mlm buta pun kena tengok production..huhu..ijah kena banyak bagi sokongan moral pd ninja di saat2 stressful nih..sebb tuh kena makan banyak skit,...hihi
mokwo panggey nih kerepek lapis...suka yang gula manyaaaaaakkk!

AZLITA AZIZ berkata...

doakan yg baik2 ye ika.... semoga semuanya selamat...

kuih ni yg selalu akak cari bila hari raya.. selalu kat kampung2 aje yg masih ada kuih ni... biasanya org jawa yg suka buat kan???
mmg dah lama mencari resepi ni.. terima kasih ika nanti akak nak cuba jugak... :)

ijayuji berkata...

Salam sume,

To Mama Hawa>> Tu lah ma, tak pelah tanggungjawab dia besar sgt skrg nii kita pun tak leh pentingkan diri kan ma, doakan ajer yg terbaik buat dia moga semua urusan dipermudahkanNYA insyaAllah maceh ma! Boleh ma kalau nak, kalau dah habis pun kita boleh buatkan cuma satu jer kita tak nak, part menggoreng hihihi paling tak suke main2 dgn minyak :D

To Kak Ida>> Ha ar kak kurelakannn ewaaahhhhh :D kang tak carik rejeki kita org pulak tak makan ye tak? hihihi... Sedap kan kak kuih ni kita sukeeeeeeeeeee sgt! tp dulu2 kalau dpt yg rewang2 ni keras! tak sedap! kdg tu dpt yg sedap tgk masa hihihi...

To Mokwo>> Mekaseh mokwo, mudah mudahan kan insyaAllah.. Aik? ada lagi namanyer ya hihihi.. kita gula di ayak sbb budak ni kan kalau makan berkecah dgn gulanyer satu hal dgn yg rapuh2 tu satu hal berkecah! :D

To Kak Azlita>>Mekaseh kak, insyaAllah.. Cuba resepi ni kak insyaAllah kena ngan selera sbb rangup! sedap betul kuih ni kalau makan mmg tak sedar dah makan byk gituu hihihi...

Ijan berkata...

alahai kena tidur kat kilang ke ika? kesiannye... :(