Selasa, 5 Julai 2011

Laksa Johor

_DSC0149
LAKSA JOHOR

Salam pagi selasa sume!!!

Ayat sama mcm kat n3 bwh :D Laksa johor ni kuahnyer dah buat hari ahad semalam baru makan :D, Dah stick dgn resepi ni kalau buat laksa johor, sedap! cukup sume rasa! cuma ikan kurau jer lah tak de :D Resepi asal dr FREEDA kat MyR.. Buat tuan punyer resepi terima kasih sharing!!! Mintak izin n halal resepinyer Mekasehh!!!

Semalam sibuk bershopping, dah lama tak shopping baju sendirik asyik ke lainnn jerr kalau berjalan :D da da nak kemas, jom makan laksa! kuah ada dlm sebok hihihi.... Blogwalking ptg2 sikit kot sbb dah ckp td kan mcm ayat kat n3 bawah tu wakakakaka....

LAKSA JOHOR
Resepi Asal: FREEDA MyR

Bahan-bahan ( 12-15 orang )


1 paket sphagetti (direbus dengan air dan 1 sudu besar minyak sehingga lembut)

**Bahan A - (direbus dan dimesin - asingkan) **

  • Ikan kembong + ikan parang - 1 kilo (ikan parang optional)
  • udang basah 100gm
  • isi ikan kurau - 10 gram dibakar>>yg ni tak de stok
  • 1 1/2 paket kecil udang kering 50gm

**Bahan B (dimesin)**
  • bawang besar - 3 biji
  • cili kering - 15 tangkai
  • halia - 2 ibu jari
  • lengkuas - 2 ibu jari & kunyit hidup - 2 ibu jari
  • serai - 2 batang diketuk untuk tumis
  • asam keping - 2 keping (masuk dlm kuah)
  • santan pekat 1 kotak / lebih
  • 1 paket kerisik
  • 1 paket kecil rempah kari
  • bawang putih -3/4 ulas

**Bahan Hias**

  • limau kasturi belah 2 dan buang biji
  • timun di racik halus
  • tauge buang ekor (segar)
  • jeruk chaipo (dihiris kasar / yang sudah siap cincang dalam paket)
  • bawang besar hiris halus
  • lada merah/lada hijau dihiris
  • Daun kesum / daun selasih (utk hiasan) dan sedikit bunga kantan diracik halus (daun kesum & bunga kantan dimasuk juga dalam kuah)
  • Kicap kipas udang / kicap manis
** Sambal Belacan

  • lada merah 5/6 biji
  • Belacan melaka - 30 gram dibakar
  • Bawang Merah 1 biji kecil, garam dan sedikit aji
  • Bawang Putih seulas



_DSC0134
Tuang kuah sendirik :D

Cara-cara

  1. rebuskan ikan, udang, udang kering dan isi ikan kurau bakar dan asingkan tulang dan mesin hingga halus bersama air rebusan
  2. **Penyediaan kuah**
  3. Tumis minyak dan masukkan serai yang diketuk bersama bahan B hingga wangi
  4. Bila garing, masukkan rempah kari dan kacau sebentar dalam 1/2 minit
  5. masukkan ikan/udang/udang kering dan ikan kurau kering yang dimesin.
  6. masukkan santan pekat, kerisik diikuti dengan 2 mangkuk air dan
  7. masukkan asam keping
  8. tambah garam dan gula untuk rasa
  9. masak sehingga kuah pekat dengan api perlahan selama lebih kurang 1 - 1 1/2 jam. Lebih lama dimasak, kuah akan lebih tahan walaupun tak disimpan didalam peti sejuk
  10. **Sambal belacan**
  11. mesinkan semua bahan dan hidangkan
  12. SELAMAT MENCUBA

28 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

Salam...sudah di tayang mmg kecur di buatnya.....manu raya ni.....dtg nak mkn jugak...pandai2 lah kita ye buat cam rumah sendiri pehagatkan kuah tu dulu....wakkeeiikiki

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

lai lai laksa....ai mmg hantu laksa...buat yg cekap buat laksa utara jer...laska sarawak sekali jer...laksa johor masa gi umah fmly angkat dia org jamu...beznyer laksa ni letak kerisik..rempah etc ek...

Nuridah berkata...

Ika,

gd morning dear!! nk laksa semangkuk...sedap nie...semalam kalau tk salah baru kak nur tengok chef wan msk laksa johor...seram akak tengok ingredients yg digunakan...mau naik kolestrol....haha...tapi mesti sedap tu...yg berkolestrol tu selalunya sedap....hehehaline.

Ika cayanggg...dh mandi belum...akak stress aah...byk kerja nk buat....rasa mcm nak pengsan gitu...

lina berkata...

salam arahhhh - wah nak sedap nya laksa kegemaran lina ni..pagi2 lagi dah tunjuk....bila nak buat ni....:)

Mas berkata...

ika cayang...
nak semangkuk...
rajinnya buat laksa.....

K.Nor berkata...

laksa nampak sedap, mangkuk lawo.. bunga orkid pong lawo gak.. :)

Zaliedana berkata...

Assalam ika,uii laksa johor,nmpak sedap,wlaupon mmg xmkn laksa,tapi siyes ckp,nmpak mengiurkan..Mankuk pon lawa bangat..

izahdaut berkata...

tu bunga anggerik oren ke ADIK ika? lawooo la..
laksa johor ye.. hmm pekat kuahnye tu.. tetibe teringat laksa kedah kak anim.. uissh

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayang...
wah seronoknya p shpng ... baju akak ada x nie? hehehehee

tgk tuuu... laksa johor ler... sedaaapnyaaa... akak tgh lapar nie tau ika... tgk laksa johor nie lagi ler bertmbh lapar... gambar pun lawa tuuu

Yani berkata...

selalu nampak munger kat dlm gambo.. kat umah ika sure banyak munger kan..

Anna Qawina berkata...

waaa...bukan laksa siam? hehe..
tetiba kelabu mata tgk komen dari budak Izah sebut2 nama kak Anim tu..apo dia kata Ika? hakhak

Nieza berkata...

sedapnya...akak nk order semangkuk yer..kuah kasi lebih ...hehe

Ayu berkata...

gd morning anak antu..
lama dah tak kedapur ika ni..dan lama juga ank antu tak hantar makanan kat rumah mak ayu..hahah..
sedap nampak laksa johor ni ..siap dengan isi ikan & udang mestilah lemak2 sungguh laksa johor ni ya ika..

mak yu sibuklah ika..tak dapat nak langok lama2 kat pc this few days..and maybe in the near future juga..huhu..

Ida,Japan berkata...

alamak laksa johor la pulak....sedapnyer ikaa, dah lama tak buat, kat japan pernah uat sekali, kat m'sia rasanya 2 x kut...punyer la malas ngeeeeeeee, dlm blog tok sah cari, mmg tak dak n3..len kali buat lagi baru n3..ikaa, ikan kurau tu ikan masin kn, biasanya resepi mee johor mmg letak ikan masin kn...laporrr tak leh tahan...pi mkn spagheti kt dapur sendiri jer la..huhuhu..

Rabiatun Adawyah berkata...

assalamualaikum...ketok2 pintu di awal pg, nak merasa laksa Johor...hehehe

cik cek berkata...

Ikaaaaa.....

Kak cek dtg ni ...bwk mangkuk kosong...nak rasa laksa johor Ika...
Gambo je mengancam rasanya mesti sedap....:)

ijayuji berkata...

Salam sume!!

To Kak Sheila>> Haaaaa..pandai pun layan diri tuan umah sgt sibuk hihihi...

To LadyAyu>>Ayuuu jom lepak umah ai dulu nak apa nanti ai buatkan hihihi... kita pulak laksa sarawak tak pernah makan lagi.. tunggu RAJIN besar dtg baru boleh buat paste dia tuuu :D

To Kak Nur>>Salam kak nur cayang! kita belum mandi jgn harap kita nak mandi umah belum siap kemas lagi hihihi... takpe kita sentiasa bau wangi kikiki... mmg kolestrol tinggi n yg tinggi tu lah yg sedap huhu...Kita ari ni pun sibuk lah kaka nak kuar carik daging bla bla bla bla hihhi... akak ok?

To Kak Lina>>Ha ar kak kita pun lama tak buat laksa, suke laksa! apa jenis laksa pun kita suke :D jemput makan ya kak :-)

To Kak Mas>> Salam kak mas cayang, haar kak rajin kalau malas mmg tak makan lerrr laska ni kak hihihi... meh sini ambik kuah jerrr isi dah habes :D

To Kak Nor>>Laksa sedap munga cantek, mangkuk lawo, orgnyer??? hihihi....

To Kak Zaliedana>>Salam kak! ha ar kak laksa mmg sedap dulu2 kita tak minat laksa sbb kita tak reti makan taugeh mentah2 gitu skrg dah tahu makan mmg kita sumbat ulam byk2 hihihi...

To KAKAK Izah>> Bunga anggerik??? anggerik bunga apa eak? wakakakaka... sama ngan orkid ke? itu orkid oren ler kak :D Ni pesal ni tetiba tetiba jerrr huh! jelas tauu! huh!

To Kak Diana>>Kakak cantek!! morninggg!!! baju2 baruh dah basuh dlm mesin tu kak sidai je belum lagi hihihi... meh kita suapkan akak laksa, sedap!! kita suke laksa2 gini :D

To Kak Yani>> Kat umah kita ada munga?????? tak ada! kalau bunga kering tu 3 ikat jerrr tu pun kecik kalau yg segar ni kena kuar baru ada munga tp munga tu sume duk kat luar laki kita ni specis payah sikit nak suke munga dlm umah sarang nyamuk! huh!

ijayuji berkata...

Salam sume!!

To Akak Anna>> Ahkakkkk!! kan kan kan, ntah apa ntah AKAK izah merepek tuu huh! hihihi.... jom makan laksa kuah jer ada belen :D

To Kak Nieza>> LAksa johor siap!!! Kuah nak lebih kena charge lebih jugak hihihi...

To KAk Ida>>Amboiiiiiii lamanyer! kita pun lagiiiiiiiiiiii lama tak buat laksa kak hihihi.... malas punyer pasal pastu tak jumpa ikannyer :D sedap kak layan laksa sesekali kita suke! apa jenis laksa mmg antu :D

To Kak Tun>> Pintu terbukak tu kak masuk jgn segan2 umah sepah sikit niii hihihi...

To Cikcek, MAngkuk kecik besar kak? hihihi... kita sukeeeeee sgt laksa! ntah dah baper kali kita ckp suke laksa dr komen yg kat atas2 tu lagi hihihi.... cubalah kak sedap!

zarin berkata...

ikaaaa
akak tk pernah wat laksa nih..nanti if akak sampai BKK nanti ika wat kan akak ye hihi

nOOrsha berkata...

sedapnye lakse joho..lame x mkn ika oi... buka pose antare juadah yg spesel kirenya ni..nak semangkukkkkk.. hehe

CT Delima berkata...

As'salam Ika

kak ct memang peminat laksa ni. tak kisahlah kena tuang kuah sendirik asal dapat makan laksa fav kak ct ni.. hehehe

bila mahu buat sendiri laksa pun tak tahu lah.. hehehe

anis berkata...

assalamualaikum ika.
power betul kuah laksa ni bila tgk bhn2 yg digunakan. gerenti sedap ni. klu dkt blh ngendeng semangkuk. akk mmg dah lama nak try resepi yg satu ni tp abg kata klu nak mkn laksa beli aje dah siap, sy tak suka. hua hua hua....

HaSue berkata...

sedap ye ijah laksa johor nih?x penah lak mkn ..berbeza laa ngan laksa swk dier kuah x pekat tp lebih kepada rasa..

ehem2..akak masih tunggu reply kat fb nih..hihih

TopsyTurvyMum berkata...

Wawavahhh..
peberet akak seisi kuarga nih:)*sambil tunjuk mangkuk tingkat 8 tingkat punya*

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

lama tak buat laksa johor.. akak pun suka gak laksa johor ni.. pekat betul kuah yg ika buat ni... fuhhhh!!

Yatie berkata...

ghajennya Ika...dlm sibuk2 tu nyempat lagi melaksa eekkkk...mai bagi akak semangkok besor....leh kan...

ijayuji berkata...

Salam sume!!

To Kak Zarin>> Tak pernah ya kak? no problem! koling2 kalau sampai sini hihihi... kita buatkan khas tuk akak ;-)

To Noorsha>> Tak kira waktu nk makan laksa ni sha hihihi rajin dgn tak ajerrr kalau ada kedai leh beli beli ajerr :D

To Kak CT DELIMA>>Ahkakkk!! sian akak tuang kuah sendirik kita gurau2 jerr hihihi meh sini kita tuangkan ya :D

To Kak Hanis>>Betul tu kak, tgk bhn2 dia mmg sedap! dan terbukti SEDAP! suami akak tak mkn laksa eak? hihihi... tak pe mkn sendirian berhad jer kak mcm kita :D

To Kak Hasue>> Tu la akak! asyik laksa sarawak taulah akak kat sana huh! kita belasah jer kak nama laksa mmg kita antu :D Nanti kita reply lahh :P

To Kak TTM>>Wawawa..kat sini tak de mangkuk tingkat 8 tingkat wakakaka...

To Kak Madiha>> Kan kan kan kak kita lama tak buat laksa sbnrnyer ngidam pulak nmpk rumah org sume melaksa :D meh mkn sama2 :D

To Kak Yatie>> Kak yatie, kuah dah siap2 buat pastu masuk sebok hihihi tu pasal rajin makan :D

Sofea berkata...

laksa johor terbaeekkk..i like3..lambat singgah dapur ika..mesti dh habis kan..;(