Ahad, 17 Julai 2011

Cili Jeruk

_DSC0667
CILI JERUK

Salam ahad sume!!! :D

Saya tak de mood hari niii sbb ninja kena kerja, aaahhhhhh~~ dgn nada perlahan** saya sgt tekanan ahahaha.... Hari ni kita kena ambik alih tugas ninja, nasib baik dia tak suruh buat bekal ari nii kalau tak mmg tak rehat lerr saya nmpknyer tp kesian pulak bila dia melangkah keluar dr rumah td pagi sob sob.. bukan kita yg tak nak buatkan bentou ya, dia yg tak bg buat>>dia phm isteri dia tgh merajuk n tak berckp dr malam tadi lepas dpt tahu kena kerja hari ahad ni lah :P

Kita bukanlah isteri yg kejam ya, kdg kerja rumah ni lah tak pernah nak habis geram betull yaaa :D OLEH YG DEMIKIAN>>>>>>>> Mari ramai2 makan CILI JERUK buatan sendirik ^ ^, wakakakaka..... Mintak maaf, tuan umah akn buat kunjung balas bila free sgt2 ni ya, jemputlah makan lada jeruk tu dulu :D walau apa pun DOA kita buat suami tercinta semoga suksesss audit minggu depan ni ya insyaAllah aminnnn...

CILI JERUK
Resepi Asal: K.Nor@KAKAK SECUBIT GARAM

Bahan :
  • 7 -8 bj cili hijau ~ boleh guna cili merah/hijau
  • 1 cawan air
  • 1 cawan cuka
  • 2 -3 sudu besar gula
Cara :
  • Basuh cili dan toskan.
  • Kemudian hiris tp jangan terlalu nipis.
  • Masak air bersama cuka dan gula hingga mendidih. Biarkan hingga sejuk.
  • Masukkan cili ke dalam botol yg bersih dan tuangkan air cuka yg dimasak tadi.
  • Tutup botol dan biarkan sehingga 2 - 3 hari baru lah sedap dimakan bersama mee rebus/goreng dan sebagainya.


_DSC0656
Nampak sgt senang tp kalau mcm kita ni yg serba tak tahu, kena carik resepi jugak nak buat CILI JERUK ni tau! :D

18 ulasan:

anie,Nagoya berkata...

Eh!!!!...angin kita samalah.tak berckp.tadak mood.gara2 laling tak mo kuar.seharian yg bosan.nak fhm keadaan somi tetapi adakah mereka mahu fhm keadaan siisteri?sob....sob...

Lada jeruk x geti mkn.

ijayuji berkata...

To Kak Anie>> Wakakakaka... yer yer tp jgn merajuk lama2 byk faedah yg kita tak dpt nanti tauuu wakakaka... Lada jeruk dulu2 kita tak gheti mkn lama2 dah duk sini terasa nk makan, lama dah tak buat dlm 2 tahun gituu ahahaha..sedap dimakan bersama mee atau yg berkuah kuah sekiannn :D

Sheila Shafeareen berkata...

Salam hai Ika jgn le gajuk...tapi gajuk tandanya sayang...ok akk pun pernah gak buat cili jeruk... tp x menjadi lee cepat naik kulat..betul tu napak aje senang tp kena negor resepi gak...nak try le buat resepi yg ni pula...sdp mkn gan mee bandung muar pehhhhhh

K.Nor berkata...

ai pun males gak nak mengentri.. angin apa ntah bertiup arini.. rasa nak berlepaking jer..

ehh rasanya nama resipi tu cili jeruk kat blog ai kan.. hahhahaha..

ijayuji berkata...

To Kak Sheila>> Salam kak sheila! eh? dah tak majuk dah nii masa taip tu jerr ter merajuk lagi hihhi.... iskh? tak pernah makan mee bandung dgn lada jeruk gini :D jakun sikit kita niiii :D

To Kak Nor>> Wakakakakakakaka.... salam kak! ahahahaha.... alaaaaaaaaaaa... kita dr dulu terpanggil lada jeruk dah lali mulut ni dgn lada jeruk org ckp cili pun kita ckp lada sbb lada mewakili sume lada atau cili kan? hihihi.... dah edit daahhhh :P akak jgn kata akak malas kita lagi melampau malas niii, haaa.. ni baru nak angkat montot kemas dr td duk kat dapo ngemas dapo ntah2 apa2 jerrr hihihi...

lina_pg berkata...

cili jeruk posing cukup anggun dlm bekas comey tu..alahai jgn arr majuk..nk wat camana dh dia kena keje..

Mas berkata...

kikikiki..kak mas pun malas betoi nak mengentry.....
nape yerk....

ika...bestkan cili jeruk tu...
makan ngan char kuetiaw...perhhhhh

ady berkata...

as-salam ika
adoiii.. pedasnye...best ni ika mkn dgn mee hong kong...

nOOrsha berkata...

salam ika.. johorean style, mmg suke ngan cili jeruk kan.. makan mi goreng ngan cili jeruk, makan mi hun singepo ngan cili jeruk.. hatta cik abe kite pun makan nasi goreng, pun ngan cili jeruk :)

Mamamya berkata...

ika...bestnya cili jeruk ni...akak klu buat suka buat byk2...sedap ni klu dapat makan dgn mihun singapore,mi bandung n paling syok pastinya makan ngan kuew tiau..... ;D

Kak Sam berkata...

Sangat senang. Tapi tak pernah buat. Nak cuba jugak. Hehehehe dah abis ke merajuk tu?

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

maap ai terlewat terjah sini gara2 sepjng hary tidur...sakit perut yg every month itew datang...siler paham..so mood pow x best sgt...cili jeruk ai selalu mkn ngan char keow teow ...perhhhh terbaek dari ladang...tertiba orkid tue nampak comey atas balang itew...auwww....gadis bunga la ika ni...ngeeeeee

Nieza berkata...

amboi rajinnya buat cili jeruk...tapi akak tak pernah buat lagi tau..hehe ika, akak pun dok sorang gak hubby keluar gi mancing...sabar jer lah kan tapi tak kira nk keluar gak ptng nanti...:)

Gee® berkata...

ololo... merajuk yer ika... datang bu*** ke...hehehe.... jangan mare ar... nanti la ninja balik kang kita tenyeh dia ngan cili jeruk ni yer...

Rima berkata...

Merajuk nampak?! hahaha itu standard procedure untuk isteri isteri yg duduk dirumah kahkahkah

Dah a few entry terlepas.. fm today onward i am officially a lady of leisure.. hari hari boleh blog walking.. hari hari tak yah masak.. tak yah kemas rumah.. tak yah cuci baju.. balik nanti padan muka akak kau.. byk nak mencuci.. byk nak mengemas and nama ku akan ditukar kepada MARIA hahaha

Hanis MY berkata...

majuk majuk jugeks tapi kan kalu takde respon mcm nak pujuk terpaksa la buat2 tak majuk dah haha...eh eh cili jeruk, cintan suka ni... samala sini pun dah abis stok megi...

Diana @ Melley Mey berkata...

Alolololooo... adik akak cayang nie pun merajuk ker semalam... huhuu... x mau ler merajuk lg tau... meh kita makan cili jeruk tu sama2.. akak bawakan ayam bercili plak... :)

Ijan berkata...

Dia suruh kite makan cili jeruk tu macam tu je? sabar jelah mek ni sorang. kot ye pun ade2 lah bihun goyeng ke sikit. wakakaka.. jgn merajuk lama2 ngan ninja..sian dia nk tengok isteri tersayang senyum tu :D