Sabtu, 21 April 2012

Apam Pisang Tanpa Telur n Minyak

APAM PISANG


Assalamu`alaikum wbt, salam hari minggu :D,

Sejak2 ni terlalu panas lah cuaca kat luar, tak sesuwai nak buat aktiviti luar rumah dan skrg ni jugak waktu pagi dah semakin awal maksudnyer langit dah terang dlm pukul 5.45 pagi, jadinyer kalau dah masuk pukul 8pg, dia punyer panas dah mcm pukul 10 fuhh! mmg panasssssss! tak sanggup betul nak kuar, kalau lah ada baju yg dlmnya ada air cond kan best hihihi...

Mlm td jalan kat rumah sapa ya kita lupa ada apam pisang, jdnyer td ni buat apam pisang tp takde guna telor n minyak sume, guna resepi kak fida MyR, sedap betul mkn apam dgn kelapa parut tp tadi ni kita takde kelapa parut, ada kelapa parut kering tp malas nak kukus, pdhal dah sekali arung kukus apam kan boleh kukus sekali tp punyerlah malas hari ni kikiki.... Minta izin ya kak fida resepinyer utk rujukan akn dtg, mekaseh! Buat semua org, selamat beristirehat! TErima KAsih setiap kunjungan, insyaAllah kunjung balas bila free ya :-)

APAM PISANG TANPA TELUR DAN MINYAK
Resepi Asal : KAK FIDA MyR

Bahan-bahan ( 1 familly )>>kita buat stgh adunan ajer

  • 1 cawan pisang lecek
  • 1 cawan gula perang / gula halus (akak guna 150g campuran gula)
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 1 1/2 sk bicarbonate soda>>yg ni kita letak secubit ajerr sbb allergic dgn rasa SB ni ehehe..
  • 4 sb susu segar

_DSC0032 _DSC0025
ada 2 versi apam versi terlebih mekar :D

Cara-cara
  1. Tepung dan bicarbonate soda diayak bersama.
  2. Pisang lecek, gula dan susu dikacau rata.
  3. Masukkan campuran tepung dan kacau hingga sebati.
  4. Tuang adunan dalam acuan kecil atau loyang yang digris dan dipanaskan dahulu dan kukus hingga masak.
  5. Hidangkan dengan kelapa parut putih yang dikukus jika suka.

_DSC0024

19 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

salam hemmm sdp tu apam pisang....tampa telur n minyak yee...cantik naik nya....nak cuba juga...adakah dlm nya kering tp gebus ?

Mas berkata...

kak mas pernah buat resepi nie..
memang sedappp apam pisang gini..
lembut gebu jerk kan ika...

Liza berkata...

salam ika, kering tak apam tu..akk nk try buat jgk sbb bhn2 pun senang kan...

tun_telani berkata...

salam kak ika.. rasa2 mcm dh pernah buat apam nih.. makan dgn kelapa baru laju sket ni kak..

Amie berkata...

Panas ye Ika, tempat Kak Amie pun sama, 5.30 pagi langit dah cerah, 6.45 pagi matahari dah tinggi, kalau perhimpunan sekolah habis berpeluh-peluh budak-budak sekolah, kita pula terpaksa ngadap matahari... kiranya dapatlah vitamin D, tapi lain betullah panasnya.
Nampak gebu apam pisang tu, memang kalau namanya apam pisang, kek pisang siapa pun tak tolak kecuali yang tak pandai makan pisang he he hehh

dZana berkata...

selalu beli jer pisang.. tapi tak pernah jadi apam.. nape eh.. hihihi.. njaluk sitik

ummiaisyah berkata...

ika...kalo singgit dpt brp ketui? akak ada singgit je ni..belen duit blanja minggu ni..

Tanpa Nama berkata...

akak pernah buat jugak resepi ni. tapi tah napa budak2 tak brapa layan.jadi paham2 la siapa yang kena makan.. jadi kalau paha sik belaga gesel2 salah siapa? huhu....


Natalie Portman

Yatie berkata...

arini akak beli pisang 2 sisir, harap2 sempatlah buat apam mcm ni...he3..

Nur-nba berkata...

Salam.. Hi Ika.. tq atas penjelasanmu di blog akak. Insya-Allah bila2 nanti, Ika boleh bercuti ke Bali pulak..
Cantik benar rupa apam ni.. Rajin Ika mencuba resepi2 baru.. Nak seketul, boleh? :)

Nieza berkata...

Assalam Ika, sorrylah lama akak tak bw lately bz jer.sedap tgk apam pisang tu.senang juga tanpa telur dan minyak tu yer.kena pi cari pisang dulula:)

anis asliza berkata...

salam..boleh cuba ni..nampak mcm senang je..mohon ambik resepi ya..

zila 4ever berkata...

salam ika cyg..
ada lg x apam pisang tue..akk dh malam2 bru myempat .BW..he hee tp x per..leh baca celoteh bloger2 lelama..pinjam kt doremon baju sejuk tu yer..:)

Rohah berkata...

salam Ika,
nak datang makan apam tanpa telur ni boleh?,nak rasa juga..

hana berkata...

ijahhhhhhhhhh...
koishiiiiiiiiiiiii... *eh btol tak? kakakakakaka...

dapurmerahibu berkata...

Ika,pisang dh kena buat cekodok smlm...takpe NeXT time nk cuba yg ni sbb tak guna telur...suka kuih yg tak letak telur sgt...

Nuwairani Ismail berkata...

nani dah pernah buat ni!!! suke! tp masa buat tu ngengade kurang gula separuh. pastu rasa pahit2 sikit sodanya. dah biar sampai petang sikit baru ok..

HomeKreation berkata...

Aslmkm adikku syayang.... sedap kl makan apam pepagi ni... utk Along ada lagi tak?

quinnie berkata...

kita pun suka apam kosong cam gini...nak buat pun senang..kekekek..kita kalau buat apam cam gini suka peram adunan tu kejap....hehhehe