Selasa, 24 April 2012

Kuih Dangai @ Rangin

_DSC0020
KUIH DANGAI @ RANGIN

Assalamu`alaikum wbt, salam pagi selasa :-)

Hari yang baru bg permulaan semester yg baru utk ank2 kita dan hari yg baru juga kena buat bekal ehehe... Kenal tak kuih dangai? Mmg nostalgia betul kalau ingat2 kan balik kuih ni hihihi... mak kita dulu2 kalau ada yasinan kat rumah sendirik mahupun kat rumah org rajin jugak buat kuih dangai ni sebagai hadiah ehehehe... bila ingat2 balik boleh tersenyum sorang2 sbb masa tu kita jual mahal lagi dgn kuih dangai nii :D Nama rangin tak tahu dr mana, tp biasa dgr kuih dangai atau ada nama lain lagi selain rangin? Kuih ni asal mana kita tak tahu tp mmg biasa org2 jawa buat agaknyer senang kot tu yg ramai org2 kampung buat kuih2 gini tp skrg ni mmg payah sgt2 nak jumpa kuih2 mcm nii kalau tak kena buat sendirik mmg tak makan lah kan :D

Resepi dr Kak As MyR, dah pernah buat resepi ni dulu2, dekat laporan masakan pun mcm2 kaler jadinyer kuih ni :D ada yg letak kaler merah, kaler ijo, kaler pelangi, ada yg garing mcm beskut ada yg lembap2 mcm kita punyer kat atas ni, sbnrnyer nak buat garing2 n hangus2 sikit tp kita byk kerjalah pulak sbb nak kuar, jadinya mcm ni lerr kaler putih :D Buat kak as, minta izin n halal kembali resepinya, kuih paling senang nk buat kikiki..... Terima kasih setiap kunjungan :-) insyaAllah kunjung balas bila free ;-)

KUIH DANGAI @ RANGIN
Resepi Asal : KAK AS MyR

Bahan-bahan ( loyang bulat 19cm (dapat 2 keping) )
  • 2 cawan kelapa parut (as guna kelapa kering + 1/2 cwn air & panaskan dimicrowave, kalau x guna microwave boleh juga dikukus kelapa kering ni)
  • 2 cawan tepung pulut (boleh kurangkan jika suka rasa kelapa yg lebih)
  • 1 cawan gula( manis ikut suke)
  • sedikit garam

_DSC0025
nmpk simple tp sedap tau! ala2 sagun :D

Cara-cara

  1. Gaul semua bahan (kelapa, tepung & gula)
  2. Masukkan kedalam loyang, bahgian bawah ditekan sedikit..
  3. Panaskan dalam oven pada suhu 180 selama 5-10 min (hingga sedikit keperangan)
  4. Setelah siap biarkan sejuk dan dipotong.. :: SeLaMaT MeNcUbA ::
  5. :: Bagi yang x ada acuannya, boleh guna loyang biasa @ frying pan pun ok juga.. :: Jika tidak menggunakan oven, boleh juga terus dibakar diatas dapur, dengan menggunakan api yg kecil..kalau suke yg geseng2 tu bakar lama sikit..adjust2 la ya..


_DSC0018_DSC0022

34 ulasan:

Asyifa Mustaffa berkata...

as salam di pagi hari.....
Ha'ah, kuih dangai ni mmg sdap.......sy suka mkannya......

Nieza berkata...

Assalam Ika, hari ni awal akak terbang sini sebelum menanti subuh yg semakin awal kat sini sempatlah singgah sini dulu.Kuih dangai tempat akak lain sikit bentuknya tak taula nama sama ke atau kuih yg tak sama..haha pening lak tanya Ika ni.kena cuba dulu lah baru tau kan..:)

quinnie berkata...

eh senang nya buat kuih ni ika....tak sure la kita pernah makan ke tak..ish nak cuba lah....hehehhe

Marya Yusof berkata...

As salam Ika,

Sapa yg kakak ye antara kite??? hehehe belasah jelah ;)

First time dgr nama kuih dangai! Jakunnye... Hiasan cantik, mesti rs sodap! Sukalah tgk org pandai masak mcm2 kuih ni... Jeles tau!

izahdaut berkata...

kalau sagun akak dapat imejin rasanya. tapi kalau kuih dangai tak tau.. pernah dengar tapi tak pernah tenok n tak pernah mkann.. canner makanan ni? mmg untuk pulun makan ke atau makan sikit2 cicip cicp?

Sheila Shafeareen berkata...

salam slmt menjalankan tugas :-) hemm lama x nk kuih ni dan sampai lupa..masa kecik2 dulu pernah gaj jumpa...tp ingat2 lupa rasanya...tp cam dpt rasa sikit2 haa ada ala2 sagun tak...

Bicara Kak Noor berkata...

salam,ila dangai ni dah lama tka makan sbb tak reti buat dulu2 je pernah mkan boleh lah try nampak resepi senang je kan..

Mas berkata...

salam ika...
rajinnya mek siam nie tau..
buat kuih dangai pulak..
kak mas selalu beli jerk...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

ai x sure biasa makan ker dangai ni...tgk rupa mcm belum...*pitam sbb jakun lagik* ngeeee

tun_telani berkata...

salam kak ika.. dgn penuh kejakunan tun tgk kuih nih. xleh imejin camner rasa dia. tp dh blh agak bau dia sedap sbb guna kelapa.

Qasey Honey berkata...

QH suka mkn kuih dangai ni...resepi pon dh amik lama dh tp xingt dr sape..kena check balik dlm list yg bjela tu...hihihi...xtau bile nk buat lg...minta sikit dulu bleh nk buat rasa aje...hehehe

rahel berkata...

Pagi Ija...kuih dangai ni pun kesukaan kite..slalu beli jer..

CT Delima berkata...

as'salam Ika

teringat dulu2 kalau gi pasar malam mesti beli kuih ni, tapi yang dia orang tu jual dilapik dua dan panjang2..hisss telan2 air liur dah ni sebab lama dah tak makan..hehehe

FnF Simple Life berkata...

kuih tradisi nih... sy tak pernah rasa kot...sellu makan sagon je masa kecil2 dulu.

KakAsma berkata...

Walaa,
kok jadi kangen sama mbakyu As nyer..wes sue orah ngobrol karo As nyer.

akak suka buat garing garing gitu..sedap nyerkan..menyebarkan virus nie..kena cari kelapa dulu..muah..muah..muah...

sabar dubai berkata...

kak ikaa...nk cube laa kuih org johor nih.......nmpk mcm mudah ajjeeee

Nuwairani Ismail berkata...

assalamualaikum kak ika...ini bukan setakat tak pernah makan, dengar pun tak pernah.tak boleh nak bayang mcm mana rasanya ni..

TopsyTurvyMum berkata...

Salam Ikaaa..
Macam ingat2 kuih ni tapi baru tau nama dia hehehe.

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Weh....pandai kawan kita buat dangai ni...akak suka tapi tak pandai buat beli aje...pas tu minta yang panas2...makan di situ juga...burukkan perangai

Amie berkata...

Oh! Nama baru.... tapi pernah makan masa raya, keluarga sebelah bonda di Perak memang pakar buat kuih ini, tapi lupalah pulak apa namanya... sedap ni, kalau dah masuk mulut kena liur he he hehhhh tak boleh nak cakap dah! Kakak sepupu ada bagi resepi tapi kak Amie tak pandai buat... alah, nak buat seribu daya, malas buat memang seribu dalih kan Ika.

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Salam, Ija. Kenapalah rajin sangat ni.. Tak dapat akak menandingi kerajinanmu, maluuuu akak, huhu

Watierman berkata...

Assalam Dik Ika...sedapnya....hari tu kat kelantan nampak acuan buat kuih ni..tapi kenapa tah Akak tak terasa nak beli...balik rasa nyesal pulak!

Watierman berkata...

Assalam Dik Ika...sedapnya....hari tu kat kelantan nampak acuan buat kuih ni..tapi kenapa tah Akak tak terasa nak beli...balik rasa nyesal pulak!

makcikmanggis berkata...

salam ika.Camana rasanya kuih dangai ni?agak agak cam sagun ke?

ummiaisyah berkata...

kalo dangai kt sini...bhnnya sama tp dibakar dalam acuan cam lonjong dan ditangkup jd dua keping..biasa jual kt pasar malm..akak suka tau..rasanya liat dan lemak manis kelapa ngan gula tu..tp tau plak nm lainnya rangin tu..caiyok ika!

Liza berkata...

salam ika, akk pun xkenal sebenarnya kuih ni, xpasti pernah mkn ke idak....hihihihihi
tp senang sgt buat kuih ni yer...kalau dpt rasa sikit bru ingatan akk ok kot...hihihihi

Chik Mimi berkata...

sedap ni ijah akak sukeee dangai tapi awas lepas makan kerawitan heheheh

zila 4ever berkata...

salam ika
akk selalu mkn kuih nie..byk jual kt sekitar kaw akk nie..diorg tabur gula merah tgh2 kira buat layer la..kwn akk org penang..tp mk dia buat dlm acuan sampan..cantik jgk

kakna berkata...

kakna suka.. pernah buat sendiri,tapi tak jadi.tak ada acuan letak atas kuali je.
bila teringin beli aje la..

Mamamya berkata...

kuih kegemaran akak ni ika....tp x penah cuba buat sendiri..selalu klu nak makan beli jer... :) kuih ni klu bukan bulan pose payah nak jumpa,kene tunggu bulan pose nnti lah baru ada..

Hanis MY berkata...

eh kenapa tak pernah tahu kuih ni...bestnyaaa sebab ada kelapa i likeee...

Rohah berkata...

selamat minum petang..
nak 2-3 poyong kalau boleh, panas2 punya tauuu..pas tu ngan air kopi..

Asmara berkata...

teringat kak hana dulu pernah buat kuih ni, aii ni smpai skrg tak terbuat2 pun lagi. hihi...

Diana @ Melley Mey berkata...

kuih nie akak tau... selalu makan tp x perna buat lg.. aunty akak paling pakar buat kuih nie kat kampung akak.. kalau dia yg buat baru akak berselera nak makan kuih nie... kuih nie mmg sedap .. cuma kat cnie kuih nie ada bubuh inti gula.. sedap..lagi2 kalau intinya banyak.. ;)