Ahad, 8 April 2012

Nasi Ayam Spesel

_DSC0131
NASI AYAM SPESEL

Assalamu`alaikum wbt, salam ahad sume!!

Ramai yg tak ber on air hujung2 minggu gini, kita pun jap lagi nak kuar shopping brg2 sekolah budak, kasut yg takde lagi nii.. Layan nasi ayam :D nasi ayam ni kan mcm2 resepi ada tgk bhn2 pun lebih kurang ajerr kecuali nasi ayam penyet dgn nasi ayam ipoh lain2 resepi sume lebih kurang.

Kali ni buat resepi kak jun pulak, dulu2 masa pestaim buat nasi ayam sendirik kita buat resepi kak jun ni lerr ehehe... kiranyer sejarah pertama masak nasi ayam, n resepi yg kita guna resepi ni, tanpa resepi ni dulu tak reti sampai skrg nak buat nasik ayam yg sedap2 ececece... Ok, terima kasih setiap kunjungan! kunjung balas insyaAllah kalau free kita buat mlm2 karang ya, tenkiu sume! Utk resepi ni, kita mintak izin n halal resepinya ya kak jun, muuuuaaaahhhhh! tenkiuuuu!!

NASI AYAM SPESEL
Resepi Asal : KAK JUN MyR

Bahan-bahan ( 6-8 orang )

  • Untuk rebus
  • -1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)
  • - 2 ulas bawang putih
  • - 2sm halia yg diketuk
  • Untuk perap
  • >1 sudu besar kicap pekat
  • >1 sudu besar sos tiram
  • >1cm halia
  • >2 ulas bawang putih
  • >sedikit kicap cair
  • Untuk nasi
  • - 5cwn beras
  • - 3 sudu besar butter
  • - 1cm halia- ditumbuk
  • - 4 ulas bawang putih -ditumbuk
  • - air rebusan ayam tadi secukupnya
  • - sedikit garam.
  • Bahan sos
  • > 5biji cili merah
  • > 5 ulas bawang putih
  • > 2cm halia
  • > 1 sudu teh cuka, garam, gula
  • > 1/2 cawan air
  • Untuk sup
  • @lebihan air rebusan ayam
  • @1 biji bawang besar kisar
  • @rempah sup
  • @garam
  • @daun sup yg dihiris.
_DSC0130_DSC0125
simple n sedap!

Cara-cara

  1. Ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)..bersihkan dan di lumur dengan 2 ulas bawang putih yg ditumbuk dan 2sm halia yg diketuk..dan rebus hingga empuk
  2. Toskan ayam dan perap dengan bahan-bahan untuk perap selama 15-20min. Goreng hingga garing.>>yg ni kita bakar dlm oven sbb skrg mmg bakar sahaja jrg goreng2 :D
  3. Basuh beras dan toskan. Panaskan butter, tumis halia dan bawang putih hingga garing. masukkan beras, terbit bau, masukkan air rebusan ayam secukupnya dan garam. Masak seperti biasa.
  4. Untuk sos-blendkan semua bahan diatas. boleh ditambah tomato sos/sos cili jika suka. Boleh juga dimasak sebentar (jika suka)
  5. Untuk sup- air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, garam dan daun sup tadi.

17 ulasan:

quinnie berkata...

wow weeee..lamanya tak makan nasi ayam..huhuhu...hari ni baru la ada masa nak online...kekeke...kita bw je hari ni...hahahhaha

ika...exo gempaks betul lah..huhuhu....sempat lagi tuh...kekekek

Watierman berkata...

Assalam Dik Ikaaaaa.....wah...pepagi dah terbuka luas pintu rezeki...Tuhan dah beri jamuan dan santapan mata dengan makanan yang indah...dan menyelerakan...walaupun Akak tak makan ayam....hasil masakan Dik Ika tetap mengoda .....Insyaallah akan datang ketika nanti..resepi Dik Ika ni Akak kongsikan buat menjamu selera anak-anak dan keluarga Akak...TQ ya...Selamat menikmati hujung minggu ya Dik!

ibh_sue berkata...

Aslmkum ika. .
Pg2 dah ada nasi ayam ya. Akk mkn meggie goreng ja. Ops! Terbocor lak. Dasar pemalas la ni. Kikiki. .
Ika. . Slmat berhujung minggu. Gi jln2 mana tu? Akk duk rmh ja . . Mkn depan sliding ja hadap laman sekangkang kera, . Felin2 ala berkelah gitu. . Kui kui kui.

Gee® berkata...

aduhh... dah lama k.gee tak mkn nasi ayam...sedapnyaaaa

wa berkata...

Salam..tengok gambar pun dah tau sedap, nanti wa cuba ya

Mas berkata...

ika cayanggg..
rajinnya buat nasi ayam..
tengokk pun mengeliurkan jerkkk....

Yatie berkata...

uwaaaaa sedap dan menyelerakan sungguh...kalau nasi ayam mmng laku kat rumah akak ni..mmng tak pernah jemu di buatnya....

Mas berkata...

nak nasi ayam...nak nasi ayam....

cantik nasi ayam ija...panjang2 berasnya.
alahai...ni yg teringin nak buat nasi ayam lagi ni hehehehe

ummiaisyah berkata...

ngeeee...sedapnya...resepi kiter lebih kurang la ika...mmg spesel sbb buat sendiri boleh mkn byk2...kalo bli rm4.50 ayamnya besor 3 jari jek..

Amie berkata...

Assalamualaikum Ika,
memang nampak spesel nasi ayam tu, bakar ye... rajinnya Ika, menyihatkan tu menunya. Macam teringin pula nak buat gini.

ijan berkata...

Owh, itu pasal le spesel ye ika. heheh... nak sikit. Lauk lebeh okay :D

ijan berkata...

Ika, terima kasih atas doa Ika buat nenek saya.

izahdaut berkata...

ika.. edit gambar kat ner. cun jek... lama dah tak buat nasai ayam.. specel jek tuha akak tengok.. nanti2 la kena cari mood rajin dolu.. hehe

hana berkata...

jahhhhh... ada momokkkkkk! *motif tak tau apa2! kekekeke

tun_telani berkata...

kak ika.. tun masa mula2 belajar nk wat nasi perasa2 ni, mmg nasi ayam la yg dibuat.. hiihi... xpernah jemu makan, lagi2 kalau sambal dia sedap.

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualakum Ika..
Tq atas ucapan tahniah di blog akak tu..Ni datang nak bg otograp ni..hehehe

Wah set nasi ayam cam kat kedai makan lerrr.. Cantik pinggan mangkuk..berkenan sangat..

Si Matatajam berkata...

Nyum..nyum.. Nasi ayam. Hope u can follow me back. Kap kun kap..