Khamis, 26 April 2012

Kuih Bom Bijan

_DSC0490
KUIH BIJAN BOM

Assalamu`alaikum wbt, salam khamis sume :),

Hari ni bz sikit, kena jadi bbsitter kejap tgh hari nanti lepas tu terus pick up ank kecik kita ni dr tadika sbb terpaksa pergi ke sekolah pulak pheewwwww.. waktu mcm ni jalan tgh jam, uuuwaaaaaa....

Kuih bom bijan ni dah lama buat baru ni sempat nak mengn3, ada lagi dlm draft kita ni haa tp rajin bebenor nak menaip :D Resepi yg di cari cari sbb kenyal2, kita suke benda yg kenyal2 liat2 sbb kita suke mengunyah :D kuih ni sebijik lah mcm org yg jual dekat2 ngan umah kita ni haa.. sedap kuih bom dia, dlmnyer gelumbung jerr pastu luar mcm rangup pastu kenyal2 tak meletup pun masa gorengnya, tp tepung pulut kita ni lain pesen sikit jenis tak nak bertukar kaler gitu bila dogoreng sampai naik hangus bijannyer ehehe... Sapa2 yg nak cuba boleh cuba, tapi pd penggemar mcm kita ajer lah, pada penggemar kuih bom yg lembut2 leh carik resepi yg kita buat dulu :-).. Resepi dr rumah kak Q, resepi asal kat MyR, mekaseh ya! Minta izin n halal resepinya utk rujukan akn dtg :-) Dan buat pengunjung, terima kasih juga dgn setiap kunjungan, insyaAllah kita buat kunjung balas bila free sbb hari ni teramat sibuknya huhu..

KUIH BOM BIJAN
Resepi Asal : MALIA MyR
Sumber : KAK QUINNIE

Bahan-bahan ( setiap adunan-35 biji )

  • INTI KELAPA MANIS:-
  • setengah biji-kelapa putih
  • 10 sudu-gula merah/gula perang
  • 7 sudu-gula
  • 1 helai-daun pandan
  • 1 sudu-tepung gandum(untuk melekat inti supaya xberderai)
  • ADUNAN BAHAN LUAR:-
  • 3 cawan-tepung pulut(jenama ERAWAN)>>kita guna jenama siam :D
  • 1 cawan-tepung beras
  • 1 1/2cawan-air gula(suam)>>gula letak sikit jer sbb dah ada inti
  • proses terakhir:>BIJAN<(di golekkan)

_DSC0481_DSC0508
sedap n suke dgn resepi ni :-)

Cara-cara

  1. Untuk buat inti:- 1.masukkan setengah cawan air kedalam kuali bersama gula merah,daun pandan..apabila air gula merah sudah mendidih,msukkn kelapa dan gula..biarkn mendidih sampai air agak2 kering,msukkn 1 sudu tepung gandum.kacau hingga betul2 kering&tidak berair..
  2. kemudian sejukkan inti..dan apabila inti sudah sejuk,cedok dgn sudu kecil..kepal2/bulat2 inti itu,asingkn inti yg sudah dibulatkn tu.
  3. apabila inti sudah ready,buat pula adunan tepung untuk bahan luar..campur tepung beras&tepung gandum,gaul dgn tangan kering utk sebatikn tepung..kemudian tuang air gula sikit2 smbil tu uli hingga adunan sedikit keras..
  4. sapu di tapak tangan sedikit minyak,kemudian ambil adunan tepung sebesar bola golf,kepal2/bulat2 kn..kemudian tekan dihujung2 hingga leper &nipiskn sedikit.masuk kn inti yg sudah dia bulatkn,kemudian cantumkn adunan leper tadi hujung ke hujung..bulatkan nye semula..
  5. di dlm bekas lain sedia kn bijan,dan golek2 kn adunan yg sudah di bulatkn tadi.kemudian layang2 kn dia antara dua tapak tangan supaya bijan yg tidak melekat akn kuar dgn sdri..
  6. goreng kuih bom dgn api sederhana pada 5 minit permulaan..kemudian bru besarkn api sambil kacau digolek2 dlm kuali.
  7. agak2 kekuningan seperti gambar di ats,angkat dan tos kn minyak nye..
  8. bole la di jamu dalam keadaan kuih msih pnas..kuih bom resepi saya ni masih lembut dan garing walaupun sudah sejuk..SELAMAT MENCUBA...:-)

_DSC0486

29 ulasan:

zila 4ever berkata...

salam ika..slamat pagi..owhhh bz yer arinie..kena sabar byk2 klu tgh jamm tue..akk mmg x sabar klu jln jemm..tp kena jgk tempuh benda tue hari2...aiii saboorrr byk2..wahhh kuih bom yang cantik tue..ada bijan itam ckit2..nampak seksi he hehee..tang inti tue..mmg sedap..

Amie berkata...

Selamat pagi Ika,
orang kata kalau suka mengunyah2... awet muda tau, sebab suka mengunyah2 ni satu senaman muka he he hehhh
Kalau gitu, selalu-selalulah buat bom bijan ye Ika, supaya terus awet muda makan /kunyah benda2 kenyal...

Ilhamkreatif berkata...

Salam n selamat pagi ika...bizy ye,dalam kebizyan tu...sempat gak masuk n3 kuih bom ni,iza pun suke liat2 gitu.

azian berkata...

suka sangat kuih ni...

ogyep yummy mellow berkata...

ogyep pun sukan bangat kuih ni... cantik pulak bijan tu berbelang kalernya...

makcikmanggis berkata...

baru beli bijan hitam.Boleh cuba ni.Orag kampung makcik buat kuih bom guna inti kacang hijau..nostalgianya....

HaSue berkata...

Comel laa kuih bijan tuh ijah..mcm tuan dier yg suke mengunyah..tu yg somel sbb selalu wat snmn muka..xyah susah2 mkn singgam..hihi.. akak nak inti kcg merah ade x?peberet niih!kalo kat bakery akak suka kkalo yg masih fresh lg tu..yg masih rangup skit tu haa..sedappp

Sheila Shafeareen berkata...

salam selamat menjalankan tugas...hemm mmg sdp pun kenyal2 tp lembut..akk pun dah try resepi kuih bom bijan dari Q ni...cuma kemarin akk tambah sikit tpg pulut hitam....

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Salam, Ijayuji... Ya Allah, betul2 nampak sedap kuih bom tu, akak pun suka yang kenyal-kenyal, kunyah punya kunyah pas tu sakit rahang.. tapi janji perut kenyang.. kannnn

Ummi berkata...

Assalam Ika cayang...oowh patutlah mcm pernah ku lihat gambar ini, tp di mana yaaaa?? Rupanya dah post kt FB kan, belum masuk entry lg eh...hehe.. Aiseeeyy nak mintak pun dah habis la ni eh...cantik campuran bijan hitam putih tu...ala2 hitam putih kehidupan ku...hehe

Mas berkata...

cantikkknya kuih bom ika tu..
comeiiiiii....
mehhh 20 ketoiii...
boleh kunyah2 sambil dok tengok tv..he3

anie,Nagoya berkata...

sekom.

tetiba mimpi nak bkk blog.aduh!!!...panic kejap.sbb blog berwajh baru.g buat mee goreng sambil godek2 baru le fhm.

jarang jmpa kuih bom yg betol2 meletop.rasanya meletop.cubalah?...oh tidak, tak geti.tgk n makan je geti.hehe...dlm kesibukan tu kalo terjatuh bangun sendri ya.cau...

Nuwairani Ismail berkata...

assalamualaikum kak ika! nani pun suke makan kuih kenyal2 ni mcm kuih buah melaka, kuih bom, mochi!. rasa macam dah tua pulak bila taste bertukar jadi macam tu. kekekekek... tak pernah buat kuih bom sendiri. ada kawang yang nak ajarkan nanti. insyaallah minggu depan nak belajar buat jugak.

Yatie berkata...

Assalamualaikum Ika,
alahai comelnya kuih bom Ika ni, terliur akak taw..suka makan kuih ni tapi malas nak buat inti..mcmana tu...meh bagi akak rasa seketoi...jadilah wat rasa2 je..

sabar dubai berkata...

salam kak ika..ni laa menu tertunggak kite...da lame pendinggg...tp xjmp lg black sesame kt sini..

Bicara Kak Noor berkata...

salam Ika, aduii teruja lah akak tengok macam nak buat je tapi akak suka bubuh kacang bole kan di tuka hehee

Liza berkata...

salam ika, akk biasa buat inti kcg merah, xpernah pulak buat inti kelapa ni...tp mst sedap jugak kan, nnt akk nk try jugak inti ni....hiihihhi

Rohah berkata...

salam Ika,
lontar ke sini 2-3 ketul kuih bom ke sini boleh?..naik seri bijan 2 kalerr tuu

KakAsma berkata...

akak tgh buat inti kelapa nie,ingat nak buat pau lagi ada request dari ahli masyarakat kat rumah..boleh laa cuba gak buat bom atom nie..

meh laa dtg umah makan mee lak!!!

sitiezahim berkata...

patutla muka ika takde lemak, sbb suka ngunyah benda2 kenyal..hehehe...

Asmara berkata...

masa kecik tak makan bijan, dah besar baru pndai makan. hikhik.. dulu pernah mkn tp keras, terus mcm fobia xmo mkan la kononnya. muahaha..

ady berkata...

as-salam
cantik kuih bom Ika ni..nak 4 ketul..

HALAMANKU berkata...

Salam Ika.. cayalah.. orang lari bila jumpa bom tapi selera bila tgk kuih bom Ika yang kemas comel n banyak inti tu.. hu huh u penat datang dari jauh nai makan kuih bom ni.. nak teh tarik satu he he he jgn mare..

FnF Simple Life berkata...

petang2 ni terasa lapar tgk kuih bom ika ni.. kat rumah ada kek coklat...tp rasa nk mkn kuih yg panas2 la plak... hmmmm... nk kuar pi carik takoyaki lah gini...

dZana berkata...

salam rindu ika sayang ... kuih paling ganazz ni.. takutlahh...

quinnie berkata...

ika..sambil tengok mnet live..kita komen kat sini jugak...hahahha..aduss ft island skang nih..hahhahah hongki oppa...kekekke...

nanti bila2 nak buat lagi kuih ni..:)

Watierman berkata...

Assalam Dik Ikaaaa malam2 dtg bertandang ke Siam...nak minta bom sebijik....harap2 masuk border nanti dia org tak tahan Akak sebab bawa bom ni kan Ika!!Bom boleh makan...Akak sumbat dalam mulut cepat2!!

HomeKreation berkata...

Salam Ika cayang. Tak kuar lah gambo2 tu, takde can nak ngorat sebiji dua...

Diana @ Melley Mey berkata...

kuih bom yg ika buat tu nampak sedap dan buat akak terliur tgk tau... akak mmg takut nak buat kuih nie sbb dulu masa belum tau kaedah nak buatnya.. buat main hentam jer gitu... hehehhe.. habis kita kena bom oleh kuih nie semasa menggoreng.. heehee.. sejak tu hanya mampu beli jer kalau nak makan... :D