Ahad, 22 April 2012

Roti Jala Pandan

_DSC0470
ROTI JALA PANDAN

Assalamu`alaikum wbt, salam minggu buat pembaca setia n pengunjung tegar atau tak tegar arah :D,

Annyeong haseyo!! Ika imnida..... :D Satu lagi menu baja asli kikiki..... dlm draf kita ada byk jugaklah n3 tertunda tp malas nak menaip dgn kesibukan yg melanda sejak akhir ni :D.. Semua org sihat? gembira? sedih? doa buat semua org moga hari ini adalah hari yg terbaik begitu juga hari2 sebelum n selepasnya insyaAllah!

Resepi dah ingat kat kepala hihihi... resepi dr Kak Ratna klu tak silap tp kita tahu resepi ni melalui kak ummi, mekaseh kekanda2 ku berdua, minta izin n halal resepinya sampai bila2 ya :D Hari ni saya ada projek menggosok baju, 2 hari baju dibiarkan terbaring dlm bakul tanpa bergosok kikiki... kenkonon sibuk sgt lah tuuu :D Minta undur diri n terima kasih setiap kunjungannya :-) insyaAllah free nanti kita buat kunjung balas ;-) mata minna san!!

KEPADA ANGELINA JOLING n NATALIE PORTMAN BAIK, terima kasih ya, sblm ni tak tahu pun ada spam inbox, sekali cek, humangg aiii! dekat 300 spam komen yg tak leh dipublish n kebannyakkannya yg mengarut2 ehehehe....

ROTI JALA PANDAN
Resepi Asal : KAK RATNA@CikBawang
Sumber :
KAK UMMI

Bahan2
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air (Kak ummi buat 1 cwn air + 1 cwn Susu segar)>>Kita pun sama :D cuma air diblend dgn daun pandan
  • 1 bij telor
  • 1 sudu kecil garam halus
  • beberapa titik pewarna kuning
  • 1sk pandan paste

_DSC0472_DSC0469
Makan dgn gulai ikan tenggiri :D jeng jeng jeng!!! next n3 ada kaitan dgn gulai hihihi...

Cara2>>

Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sebati. Perapkan selama 1/2 jam. Sediakan kuali leper non-stick dan ceduk adunan dengan acuan roti jala dan tebar/kirai adunan atas kuali. Gunakan api perlahan. Masak lebih kurang 1 minit. Angkat dan gulung atau lipat ikut suka.

21 ulasan:

Chik Mimi berkata...

Assalam ijah lamaaaaanya akak tak menjala,jalaaan mu ijah sentiasa kemas la mood jeles
hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

salam, moga sihat2 dan ceria selalu :-)...roti jala pandan ...sdp keduanya enak..yg pandan dan yg biasa mmg suka....nak pulak cicahs ama kuah kari atau kuah manis...kuah pegat durian, atau sos manis...:-)

zila 4ever berkata...

salam ika
akk nie ppagi dh terjaga..ingatkn ari minggu leh ler bgun lewt..nk layan mata sampai ke pukul 9 jadi ler..he hee tp lg awal mata nie tersedar..nie yg awal2 dh round kt cini..mmg sah dh habis ler roti tue..dh lama jgk akk x mengirai nie..tgok pic ika tue..sedap plk..:)

K.Nor berkata...

pemes betul anjelina joli skrg ni ya.. hehe

ummiaisyah berkata...

salam wiken ika...
dh lama tau rasanya dh main jala-jala ni..kalo dapat pon x cantik jalanya...heheheh..byk jala yg koyak!

Nuwairani Ismail berkata...

Nani amik resepi ni la...Pasni nak buat roti jala pulak! cantik warna hijau tu...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Auuu...cantik..pagi2 datang jamu mata kat sini.

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam ika..k.atie singgah bawak mangga msk ni,nk tukar ngan riti jala pandan tu..
Baunya dah sampai kesini..kuah sekali tau :D

ibh_sue berkata...

Aslmkum Ika. .
Akk x pernah menjala lg. Mkn ja reti. Kikikiii. .

ady berkata...

AS-SALAM iKA
SELAMAT PAGI!!!!..WARNA YG CANTIK SEKALI ..SUKA TGK DAN SUKA KALAU DAPAT DIRASA...

Amie berkata...

Lawalah pulah warna jala dia ni...hijau lembut, tertawan mata memandang,
Kak Amie tak kisah cicah roti jala dengan apa pun, terutama kari, yang penting kari mesti hidang panas, barulah terangkat!

Liza berkata...

salam ika, akk singgah ni ada lg tak roti jala tu? kan akk dah pesan semalam....ekekekeekeke
best la nmpk kuah kari tu, pekattt...

rostina76 berkata...

salam ika...cantiknya roti jala pandan dia...kalau mkn ngan kuih dorian lagi perrgh ni ;)

Qasey Honey berkata...

slm ziarah dan salm kenal dri QH...
tertarik tgk roti jala pandan tu...sedapnye tgk...pasti betambah sedap ni bile dicicah dgn kuah kari tu...perghhhh...kecurr...

dapurmerahibu berkata...

ika,best jugak ni kalau minum ptg ni...lapola plak tgk roti jala..pasni nk try yg ika buat ni plak la...nk rasa kalau letak susu tu...tp yg best sbb tak letak telur...

Rohah berkata...

salam Ika...like3..nice3..nyumm2 kalau ada depan mata ,tak cukup 2 gulung tau!!

Asmara berkata...

amboi 300 terus.. perghh! cik anon anjelina yg cantik jelita tu mesti ada. hihi..

ijan berkata...

Salam Ika...
Wah cantik comel roti jala mu. Kami suka roti jala, makan dengan kari kamben. hehehe... :)

sabar dubai berkata...

waaa kak ikaaa lamenyee kite xmenjala......terliur aaa plakkk

Ummi berkata...

Weeee...akak terlepas keteapi...cantik sungguh jala pandan mu Ika ooiiii...bila la nak datang kerajinan berganda2 mcm Ika nih... ^_^

quinnie berkata...

wahhh rajinnya menjala...berapa ekor ikan dpt nih? hehehhehe..aduii kita tengok je la org duk buat sebab nak buat sendiri memang malas le skang ni...kekekek