Isnin, 23 April 2012

Nasi Dagang n Gulai Ikan Tongkol

_DSC0437
NASI DAGANG n GULAI IKAN TONGKOL

Assalamu`alaikum wbt, salam buat semua! :-)

Hari ni sekolah cuti tapi tadika tak cuti, kita pun tak tahu cuti pasal apa :D Esok bermulalah misi membuat bekal budak2 ke sekolah, uuuwaaaaa... takuttt tak leh bangun kena rehat panjang2 hari ni, tenangkan minda jgn lepak2 kan bdn sbb takut terbabas esok nii ehehehe....

Pestaim buat nasi dagang terus jatuh cinta nak2 dgn gulai ikan tongkol dia tuu, sedap betul, tp yg ni tak tahu lah versi mana rasanyer ganu kot, itu hari nmpk kak madiha buat versi kelantan terus nak buat nasi dagang ni sbb yg menarik berasnyer TAPI ada cerita disebalik beras yg kita jumpa niii kikikiki...... bykkkkkk sgt jenis2 beras yg dicampur campur gini n kita ni pun tak tahu lerr sbb sume tulisan siam :D rupanya beras yg kita beli niii campuran dgn beras pulut hitam!! hihihi..... patut pun masa mengarunkan nasi ni masa kukus mcm ada bau2 pulut hitam akakaka... tapi siyes sedap! kalau ikutkan nasi dagang pun dia campurkan dgn pulut jugak kan, jdnyer fair n lovely jugaklah kita tersilap PULUT hitam, specis yg sama ehehehe... Resepi asal dr minami, suke dgn resepi ni lah, sedap sgt2!, Minta izin n halal kembali resepinya :-) Buat semua pengunjung terima kasih dgn setiapkunjungan! InsyaAllah, kita buat balas kunjungan nanti :-)

NASI DAGANG n GULAI IKAN TONGKOL
Resepi Asal : MINAMI MyR

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

**NASI**
  • 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut
  • 1/2 tin santan
  • garam dan gula
  • 1 sudu besar halba
  • bawang dan halia (hiris halus2)
  • air
**GULAI IKAN TONGKOL**
  • 1 tin santan
  • 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend'
  • 15-20 tangkai cili kering
  • 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros
  • 6 keping asam keping
  • garam dan secubit ajinomoto
  • gula
  • 5-6 biji cili padi
  • 1 ekor ikan tongkol
  • 1 cm belacan
**ACAR**
  • 2 batang timun
  • 1 batang lobak merah
  • 1/2 biji bawang besar
  • 1 biji lada besar
  • cuka, garam, gula

_DSC0440
Jangan tenung lama2 nasi kita ya ehehe...

Cara-cara

  1. NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukup nya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia.
  2. GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi.
  3. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika.



_DSC0443

26 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

Salam hemmm ambik tenaga yee utk esok....hemmm nasi dagang ..lama sungguh x mkn..walau dlm rmh ni tekak pantai timur ada...kalau balik K'tan baru je tepikir nak beli beras nasi dagang ..padahal kat Kl pun ada..selalu cam tu jd kan...

nak pulak dapat lauk gulai ikan tongkol...hemmm mmg sesuai buat sarapan pg....alamak kan dah rindu kat kg...

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Salam, yang. ni kira tersalah beras tapi nampaknya yang tersalah tu buat lagi sedap ya.. mintak sepinggan... gulai ikan kuah mahu lebih ya......


Burpppp!! Sedapnyaaaaaaaaa ;-))

Qasey Honey berkata...

asslm tuan rumah...sedap nmpknye nasi dagang tu...pergghhh mmg xtahan tgk...dhgn kuah kari yg pekat likat tu...seminggu sekali nasi dagang ni mmg dh jadi sarapan QH tau...QH nk amik resepi ni yer...nk cuba pula...

KakAsma berkata...

JAH,
cuti lepas pun akak buat gak nasi dagang..lum sempat nak posting..sama laa kita guna minami punya resipi..sedapkan..tapi nasi akak tak kukus main rebus gitu..hehehhe tukar cara..abg akak kata tak sama cam dikukus..amek ko pepandai ubah padan mukoo:))))

Nieza berkata...

wahh sedapnya tgk nasi dagang ni memang best kalau pekena dgn gulai ikan tongkol tu..akak pun dah lama nk cuba buat tapi tak ada pula jual halba utk nasi tu kat sini.tunngu jumpa halba tu la nanti baru boleh cuba ni.

Ummi berkata...

Assalam Ika cayang....waaah rajinnya wat nasi dagang..guna beras perang tu lg la sedap...Akak pun pernah rasanya wat resepi Minami nih...x igt daah, hehee.. Meh sini sepinggan Ika.. ^__^

rahel berkata...

Uwaaa..pepagi dah tayang nasi dagang...sedapnya..rindu nak makan nasi dagang pulak..adoiii..telan liur je..

khairiah khaizu berkata...

saya pernah buat tp gulainya x sedap...x mcm yg mkn kt trganu...sedap sbb pakai rempahnya sndiri kot....:(

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

perut dok berdangdut kuat ni uols...tgk plak ader nasik dagang lagik la meleleh ayaq lioq....tetiba teringat tganu *tetiba jer*

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam ija...laparrrrr perut masuk sini.
K.atie tak pernah msk nasi dagang..tp mkn nasi dagang ada!
Tgk resepi ija ni cam mudah jer...blh try(klu angin R mai,,blh?)

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam ija...laparrrrr perut masuk sini.
K.atie tak pernah msk nasi dagang..tp mkn nasi dagang ada!
Tgk resepi ija ni cam mudah jer...blh try(klu angin R mai,,blh?)

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

assalam ika...
dah jadik ye nasi dagangnyerrr... hehehehe.... memang kan kalau dah ada byk sgt jenis beras boleh kompius dibuatnyerrr... akak aritu pun kawan pada adik ipar yg beli kat kelantan... nak tunggu pegi sendiri ke kelantan tu tak tau tahun bila... hahaha... lepas gakler kempunan nak masak nasi dagang kelantan sendiri... kalau ikutkan ada je org jual.. tp saja nak cuba2 masak sendiri.. kalau versi t'ganu tu dah biasa masak.. hihi... tp bila dah cuba dua2.. akak rasa akak lebih suka versi t'ganu sebab lebih lembut nasinya bila bercampur pulut... kikiki...

Mas berkata...

salam ika cayang....
rajinnya buat nasi dagang...
terliur kak mas tengok tau...
sangat mengeliurkan...

Nuridah berkata...

Ika cayangg,

kak Nur dtg bawa mangkuk kosong...nak juga ikan tongkol tu...fav kak Nur tau...tk kira..eh main paksa pulak kan??hehe...nanti Ika bentang tikar erk?

quinnie berkata...

kehkehkeh..tersilap beli beras ye..hehehhe..kalau kita pun confuse juga sebab rupa lebih kurang je..heheheh...

kita pun suka guna resepi minami ni kalau masak nasi dagang...hehehe

ika...puding laici kita tu memang tak sesuai utk potong...sebab dia lembik skit...tapi awak leh tambah susu lagi kalau suka susu lebih..:)

K.Nor berkata...

mek jah, ai org ganu tau, nasi dagang versi ganu kaler putih melepak. yg beras campur2 kaler tu versi org kelantan ler.. dah silap tu yang :)

Amie berkata...

Bagusnya Ika.... siap rendam beras satu malam lagi, mesti cantik aje rupanya bila dikukus. Kak Amie jenis tak sabar, asyik menderhaka selalu ... biasanya masak dulu beras hingga kembang, lepas tu baru kukus, cara masing-masing kan Ika, tapi sedaplah juga rasanya.... he he hehh

Hanis MY berkata...

salam ika... yg ni dah lama bebeno tak makan... bawa pinggan dtg sini pun tak dapat nak ambil sikit, tgk gambar pun jadiklah wuwuwu...

Bicara Kak Noor berkata...

salam Arah aduiiii sedapnye nasi dagang tu kecur udah akak nengokan mesti nak kena buat jugak ni fav satu family ni nasi dagang

sabar dubai berkata...

kak ikaaaaaaaaaaaaaaaa ni org ganu da dtg...haaiii mcne leh derhaka pki pulut hitam plak nih hahahaa...seyes kelaka....tp kalo sedap maknenyeee betul laaaa kejadiannyee tuh....terliur kite...da lame dah kite pending nasi dagang ni..kalo duk kemaman ari2 leh makang huhuh

zila 4ever berkata...

salam ika
wlupun tersilap tp ttp cantik..he hhee klu dh semua tulisan siam..mmg blur mata kan..kari ikan tongkol tu pebret akk..seminggu skali mmg akk beli nasi dgg wt sarapan pagi..tang ikan tu yg x tahan..melammpauuu2 sedapya:)

kakna berkata...

kakna datang lambat ni pasti dah habis kawan-kawan lain dah minta.

kakna ada beras dagang, tapi tak reti nak guna lagi.nak cari resepi dari kawan2 nak cubanya.

tun_telani berkata...

kak ika.. kat siam pun ada rempah cap bunga ros? hihi... dh lama x buat nasi dagang.. rempah ada lagi nih.. tunggu boypren balik dulu. skrg ni gantung periuk.

Liza berkata...

salam ika, dapat bau pun dah cukup dah...huhuhhu sedih sampai lambat, hihihihi

Ayu berkata...

Assalam ika,
mak mertua datang ni bawa tiffin merah..sila tau pau kan untuk dibawa balik ke spore..jangan main2 nak mantu yang masak ni mesti sedap..
nasi kerabu , nasi dagang belum pernah cuba..pasti sedap ni..

ummiaisyah berkata...

Salam Ika..
very delizious nampaknya nasi dage tu...tringat plak ni ada org bg 2 bungkus beras nasi dage ni sebungkus yg putih sebungkus lagi yg kelabu..bila plak nk buatnya ye...semanagt rajin tak dtg lagi ni..hembus sini sikit ka..kot-kot mau rajin!