Khamis, 12 April 2012

Donut Keledek

_DSC0449
DONUT KELEDEK

Assalamu`alaikum wbt, salam bertemu kembali :-),

Mungkin ini n3 terakhir, atau mungkin esok yg terakhir kalau sempat. Kita sekeluarga nak pergi makan angin esok niii sampai hari selasa, jadinyer sblm pergi, nak minta maaf dulu andai ada yg tersinggung dgn kata2 kat n3 kita, atau yg berkecil hati, sama ada tak sengaja atau pun disengajakan dgn tidak sengaja, eh? boleh phm tak maksud kita? ehehe... perjalanan jauh jugak 4 jam lebih dgn menaiki kereta, pastu berenti pulak naik bot ambik masa 1 jam, doa2 dan pengampunan dr sume org sedikit sebanyak membantu perjalanan kita nanti esok ni insyaAllah! Halalkan juga semua resepi2 yg dicuba dan juga idea2 dr semua org yg kita ambik, terima kasih! Maaf sekali lagi lah ya sbb kita ni tak pandai nak menyusun ayat :D

Berbalik dgn gmbr2 yg ada nii pulak, donut ni kira donut salah paham ehehe.... donut paaaaling sedapp bais ni lah yg buatkan kak madiha pergi buat jugak, lepas nmpk kat umah kak madiha terus kita sediakan bhn2nyer n semalam petang buat, lembuttttttt! TAPI adunan melekit sikit, dan ini bukan kali pertama kita buat donut yg dicampurkan dgn keledek atau kentang, tp sbb dah tahu dia ni melekit sikit adunannyer tu yg malas nak buat sgt, tp tu lah hasil dia lembut sgt2! Resepi ambik kat umah Kak Izah, boleh tgk kat umah Kak Madiha juga! Minta izin n halal kembali resepinya, terima kasih!

DONUT KENTANG/KELEDEK KAK CITARASAWAN
Resepi Asal : KAK WAN
Olahan dan Sumber : KAK IZAH DAUT
Sumber ke 2 : KAK MADIHA

Bahan-bahan :

  • 200 gm tepung gandum
  • 1 1/2 sk yis segera mauripan
  • 100gm ubi kentang *izah guna keledek jepun>>kita guan kentang
  • 1 sudu besar susu pekat manis
  • 50gm gula halus
  • 1 1/2 sb mentega
  • 1 biji telur kuning
  • 1/2 sudu teh garam
  • 60ml air
  • Gula ising untuk salutan
  • Minyak untuk menggoreng

_DSC0465_DSC0463
Pinjam tangan org putih pulak ehehe... dia sibuk nak pegang donut pastu suh ambik gmbr huh!



Cara-cara :

1. Kupas kentang, rebus hingga empuk dan lenyek hingga halus ketika masih panas.
Sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan kentang lenyek dan bahanbahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli
hingga menjadi doh yang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga
mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur sedikit
tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang
5. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.

_DSC0460

21 ulasan:

IeRA berkata...

salam Ika...

sedapnya tgk donut tu, dapur kita pun dah lama tak berasap. sibuk sangat dgn kerja.

Selamat bercuti ye

sabar dubai berkata...

salam kak ika cayanggg hahaha nk nk gelak mcm hantu nih....td br tny nk buat kuih ape....kak ika cadang buat cistat...tp dlm hati sbny nk buat donut.....aduhhh mmg byk betul kekimiaan kite kan....tup2 kak ika tayang donut jgk.....wahhhdddduhhhh ni dah berbelah bagi nk buat cistat ke donut?? tgk kak ika nye donutt gebu dan bam bam nyeeeeeee hahahahaa

Watierman berkata...

Assalam Dik Ikaaaa Cayang Adik Akak ni....expressnya...Akak baru dok terkapai-kapai nak jamu makan tengahari.....kok di hidangkan minum petang dah ni.....nak juga!!! Golek mai barang sebiji dua..ke Penang....teringin benor!!!

Rohah berkata...

salam,
Comel n kiut miut donatnyer..sedap akak tngok..

KakAsma berkata...

Jah,
selamat bercuti2 yer..semuga bergembira dan selamat dalam perjalanan,selamat juga pergi dan balik..pulau mana laa tu nak dituju...seronoknyer..

tak dapat nak tengok pic donut ,lappy akak bengong hihihihi...
jaga diri yer...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

hehe.. dah keluar eehh donut yg ramai salah faham.. kalau donut kentang akak mmg dah selalu buat.. tp guna resepi tanpa telur.. mmg lembut gebus gebas.. hehe.. tp donut keledek + kuning telur gini 1st time buat.. sedap jugak.. dohnya sampai jd kuning sebabkan kuning telur & keledek tu sendiri... mmg sedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

selamat bercuti yekkk.. moga dipermudahkan semua urusan....

tun_telani berkata...

seronoknya nk berholiday ye. siap naik bot lagi. semoga selamat perjalanan pergi dan balik..
hihi.. ramai org tersalah paham donat paaling sedap tu ye. tun pun cepat2 klik bila baca tajuk tu ;)

Jun berkata...

akak dtg ni..nak mintak barang 2-3 ketul donut tu..akak cam malas lah nk wat...brg2 pon byk x d ni..kesian x kt akak, ngeh3...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

gebus la uols
rajin betul la uols bikin mcm2 menu kat ur kids....rajin!

izahdaut berkata...

donut salah paham ? hahhaa.. salah paham sebab tak dan nak baca ek ek.. mmg comel donut mu itu ika dn take caare dan enjoyyy cuti cutii

zila 4ever berkata...

salam ika
he hehe masing2 dh tersampuk dgn donut si bais tu yer..tp mmg gebu..donut nie bila makan x pernah rasa jemu..akk pun suka sgt..:)..jaga diri elok2..dan semoga semuanya selamat..:)

Asmara berkata...

happy holiday ika! jaga diri baik2, jgn lupa bwk balik sunburn satu badan. ekekeke... take care dear!

kakna berkata...

salam...
waduh dah lama tak datang.bila datang tuan rumah dah pergi holiday.

memikat tenggok donat ika ni..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika...waaaa nak mintak donut seketul..

Selamat bercoti, semoga selamat pergi dan selamat kembali dan dipermudahkan segala urusan olehNya

HALAMANKU berkata...

SAlam Ika.. wah seronoknyer nak gi makan angin.. meh sini donut tu.. tuan tanah x mkn donut nak makan angih ha ha ha ha.. Selamat bercuti.. semoga selamat pergi n kembali.. ha.. lagi satu jangan nakal2 tau.. balik cuti kena masak lagi ha ha ha.. see u.. miss u.. he he he

hana berkata...

ijahhhhhhhhhhh jgn tinggal dakuuuuuuuuu....

Nuwairani Ira berkata...

ala...dah xde org nak terjah blog nani awal2 pagi pasni...takpe...insyaallah kite akan jumpa lagi...(ayat mcm pernah bersua muka je)..

ini yg buat org tensen ni...apsal semua sebuk duk tayang gmbr donut aje? nak jugakkk! tapi takot gems! aih...

rahel berkata...

Ija,cantek jer kejadiannya donat keledek tu...teringin lak nak try...

mypowerofwords berkata...

As salam Ika,

Adus, gebusnye donut tu... Nak sikit..dah la tgh posa ni...hik3..

Hati2 pd yg memandu... Take care... & enjoy your holiday! Samalah kita ye, saling maaf memaafi klau terslh silap ye :)

quinnie berkata...

wahhh nak makan2 angin2 ye...jgn sampai perut kembung sudah la ye..hehehhe

happy jenjalan ek...tak tau la bila akak nak buat donut ni..dah lama salin resepi..kekeke