Isnin, 30 April 2012

Lempuk Durian

_DSC0090
LEMPUK DURIAN

Assalamu`alaikum wbt, salam kembali :D,

Hari ni ada projek n nak settlekan baju2 dah 2 hari tak gosok, kalau dah termula tangguh dia dah kesedapan jadi tak nak menggosok ehehehe... semalam masa hantar ank sulung jumpa doktor pakar tulang temulang, keimanan mmg tergugat betul, hanya berani menundukkan kepala masa doktor tu ckp ehehehe... kenapa? doktornya separuh muda kot, becermin mata, putih ler pulak tuu, segan pun ada, masa tu nak mintak doktor perempuan tp takde yg bekerja waktu tu, yg ada doktor Nattha khun, ckp dlm bahasa jepun lerr kakkoiiiii! kikikiki... siyess mmg tak berani nk tgk muka doktor tuu :D opsss.. ok balik citer kat atas ni, meh sini tgk monitor pc betul2 :D

Alkisah dah musim durian lembut lerrr, kat siam mg payah nak jumpa durian lembut atau senang kata durian yg masak, ya betul, sini mmg hari2 musim durian tp yg peliknyer durian keras lerrr sbb dia org suke makan durian keras berbanding yg lembik2 mcm org mesia suke makan yg lembut2 kan kan.. beli sebijik suh dia kopekkan sekali, balik rumah makan lah beberapa ulas dah kenyang sbb isis mg padat n tebal gituuu, kenyang terbongkang kata org ehehehe... 2 ulas buat tempoyak>>tak pernah mkn tempoyak sbb tu nk rasa :D pastu selebihnyer buat LEMPUK DURIAN :D dr kecik dah biasa mkn lempuk, kdg lempuk mak kita tu ada kaler durian kuning jerrr, kdg tu kala mcm kat atas ni sbb guna gula melaka, kita masak guna gula melaka, bukak api kecik dekat 45 minit jugak duk kacau2 sampai likat n berkilat, biar tahan lama tp tak sampai lama ni pun dah tggl sikit :D Rasanyer sume org pandai buat lempuk kan kan kan :D Ok minta ijin dulu utk hari ni, ada projek jap lagi, terima kasih setiap kunjungan :-) InsyaAllah ptg2 tak pun malam kalau free buat kunjung balas kembali, terima kasih! kamsahamnida! arigatou gozaimasuuu!



_DSC0091
Sedappppppppp! ehehee...

LEMPUK DURIAN
Resepi : ARAH

Bahan-bahan:
  • 1 biji durian> yg sederhana besar, ambil isinya
  • Gula Melaka ikut kemanisan, kalau nak campur gula putih sikit pun ok
  • 1 helai daun pandan
  • secubit Garam

Cara-cara

  • Asingkan isi durian n biji. Masukkan isi durian dlm periuk beserta gula, ikut kemanisan tapi jgn terlampau byk gulanyer sbb bila sejuk dia keras, masukkan secubit garam dan daun pandan. Dengan menggunakan api kecil, kacau bahan2 yang dicampurkan tadi sehingga likat berkilat lebih kurang 30min-45min, lagi lama lagi bagus sbb tahan lama lempuknyer.
  • Bila dah masak, kuarkan daun pandan tadi, dan masukkan dlm bekas bertutup rapat dan boleh dimakan dgn roti dan biskut, boleh juga dicampurkan kek atau muffin atau yang sewaktu dengannya.Bolehlah di simpan di dalam peti ais utk lebih tahan lama lagi.


_DSC0093

12 ulasan:

Chik Mimi berkata...

Ijah dolu2 akak tolong mak mengacau lempuk durian ni berkilo2 tau ,sampai tertidur nak asingkan isi dengan biji ,tapi bila dah siap ambik makan dengan cream cracker yg kosong tu mak ai sedappppnya

sabar dubai berkata...

jeles jeles jeles dgn akak rajin..die byk deyan...kite ni deyan sebiji da beratus...xdak bau lak tau..xpela....die ade lempuk..kite ade tempoyak....** ayat jeles lagik..hahahahaa

kak ika cayang.....baby tendang kuat bile tgk lempuk ni..xbaik tauuu heheheh

ummiaisyah berkata...

akak siyes x phm ngape segan ngan dr tu? akak ni lembap sikit..dulu2 skola pon kelas ujung...hahaha...tp bab mkn akak selalu dpt A

ibh_sue berkata...

Aslmkm Ika..Peh!..ada LEMPUK la...Akk yg duk mesia ni pun x da lempuk. Sekali ja makan lempuk..tu pun mak yg buat..hehehheee..

tun_telani berkata...

uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!! sedapnyerr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ni laa dodol durian yg tun maksudkan.. hihi.. tak 'termari' nama dia lempuk td. tun teramat suka sangat2 lempuk nih. kalau beli mahal gler.

ps: adeh.. mesti hensem giler doctor tu kan.. nk jeling2 pun tersipu2 gitu.. haha

HALAMANKU berkata...

Va va va va.. Ika.. aritu kata nak durian sibuk erma kuar masuk pasraya tetiba dah menjelma lak lempuk durian memang menguji keimananku.. ni dah bawa roti nak mkn ngan lempok derian h ehe he...
pppsssttt Ika ko jngan memain karang marah ninja kalau Ika main mata ngan Doctor tu ha ha ha ha caabbooottt... Ika datang bawak senduk hu hu

Bicara Kak Noor berkata...

salam Ika aduii rajin buat lempuk segala,akak biasa beli ja kt pekan rabu kalau balik kedah setahun sekali hehe tabik hormat lah kat Ika ni,buat bubur kacang sdp ooo guna lempuk baru ni

Nieza berkata...

waduh Ika,sedapnya tgk lempuk lembut gitu.malasnya nak buat..pos mai akak sebalang ..hehe

Watierman berkata...

Assalam Dik Ika...(tak suka3X)...sambil menutup hidung.....Akak balik dulu lah!!

ogyep yummy mellow berkata...

u... i suk durian... tapi lempuk durian tak pernah cuba... sure manis gilasssss ya...

quinnie berkata...

ler lempuk rupanya...ingatkan kaya..hehehe....tak mengikuti komen2 kat fb hari tu...hehhehe...

yer la sana tiap2 hari ada durian..kekekek masa maksu kita duk kelantan meamgn selalu beli durian ni...tapi kita tak suka sgt makan ratah...hehehhe

dah lamanya tak makan lempuk..huhuhu

MamaFaMi berkata...

Untungnya tinggal di Malaysia, semuanya readymade. Tapi of course la... homemade punya lagi sedap kan Ika...