Isnin, 23 Februari 2009

Family Day ;-)

Salam dtgh hari isnin,

Jam kul 11.02pg bangkok :D, gmbr2 kat bawah ni antara lauk2 hari jumaat sabtu ngan ahad.. ehehe.. kesibukan melayan budak kecik 3 org, dgn BUDAK BESAR sorang yg ni rumit sikit nak layan :P, biasanyer weekend adalah family day kita org, sama ada g kuar g jalan2 atau g mana2 asal KELUAR!! ehehe..... biasanyer nak kuar kena masak dulu sbb ssh dan malas nak mkn kat luar kalau ada yg leh dmakan pun tp kalau dah kepenatan baru lah mkn kat luar :D..

Mee Bandung... dah lama sgt tak mkn mee bandng, baru kali ni nak buat.. resepi dr akak ipar ajerrr :D

Tom Kha Gai.... adik beradik tom yum, cuma yg ni specis kulit putih kalau tom yum tuu specis mat salleh kot kulit merah :P ekekeke... biasa buat ni jarang pakai yg instantnyer paste kita hiris2 ajerr sendiri rasanyer pon sodapp tauuu, nak2 mkn masa panas2 pas tu tenyeh cili2 tu sume.. peluh sakan!! :D cili tu tak dpecahkan sbb budak2 kecik leh makan.. :D

Bubur Durian.. kepingin makan bubur durian, hari sabtu g K4 biasanyer kalau g K4 ni masa nak beli brg2 cuci2an atau yg sewaktu dgnnyer sbb murah!! durian lagiiilah murah.. tapi best lagi durian kuning lahh sini tak de jumpa durian kuning lagiii :-(.. beli yg dah siap dkopek sbb kat umah tak de parang yg besar nak belah durian tuu... baru mkn 2 ulas dah kekenyangan macam makan 1 biji durian!!! ehehe.... lebihnyer tu ada lah dalam 4 ulasss tp bukan mcm durian kat mesia kecik2 isinyer durian siammm besauuuuu tuuu bijikk kecikkk ajerr mmg kenyang... alhamdulillah dah lepass gian nk mkn durian.. :D


Twinkle2 little star...lalalalalala.... buat lagiii karamel cis puding niiii.... sodapppp pas tu kannn, lemakkk punnn ramai2 pindah kat bdn niii :D....



Sayur campurr... rasanyer semua org tahu nak masak sayur niii sbb sayur ni lahh paling senang, point dia kalu nak sedap kena guna air rendaman shiitake tuuu... tp ada yg tak suka shiitake abaikan ajerrr lahh cendawan tuu yaa.. dolu2 kita tak minat jugak ngan shiitake niii tp sejak kawen ni kan sume2 nak makan!! :D
Ni resepinyerr amy, main baling2 ajerr :P
BAHAN2
2 ulas bwg putih cincang2
6 ekor udang
2sb Oyster sauce
3 atap shiitake :P rendam dgn 1 cwn air
2 Btg bb corn suka hati nak belah mcm mana
Brocoli dlm 6 pokok lepas potong2 tu
Carrot hiris nipis
Minyak utk menumis sikit ajerr dlm 1sb gitu
Garam gula sbg perasa
Untuk sayur celur dgn air mendidih yg dcampur ngan minyak n garam sikit, masukkan sayur agak2 layu sikit ajerr kuarkan k..
hiasan>> bwg goreng
CARA2
Tumis bwg putih yg dcincang td, agak2 dah naik bau (ni ayat biasa nih :P wakakaka) masukkan udang, kasi udang tu golek2 bila nmpk dah masak masukkan sos tiram kacau sekejap masukkan air rendaman shiitake tadi, perisakan garam gula n kicap cair (nih kalau nak masukan k) pas tu masukkan sayur tadi masuk sume sekali gaul sebati jgn lama sgt sbb sayur td dah celur kan nanti kurengg krup krap krup krapnyer...tambahan kalau nak masukkan air bancuhan tepung jagung pun ok gak tp kita tak guna nih sbb dah pekat nanti kuahnyer..siapp, masuk dlm pinggan tabur ngan bawang gorenggg.. pastu santaplah puas2!! :P


Tiada ulasan: