Selasa, 28 Jun 2011

Donut Cakcibur dan Burger Malaysia

_DSC1019
DONUT CAKCIBUR

Salam bersua kembali di pagi selasa!

Hari ni sibuk sikit sbb semalam dah bermalas malasan :D Nak kuar mencarik barang nak mencarik munga dan itu dan ini :D Kalau buat donut HARUS buat burger mesia sekali curik 3 ketul cukuplah kan sbb budak2 mkn yg biasa2 jerr, dia org ni mintak yg cekelat tp kita malas pulak lah nak cairkna cekelat tuuu..

Resepi ambik kat umah KAK MAS, resepi asal kat umah MAMAFAMI, dah pernah buat resepi donut guna kentang mmg hasil dia mmg lembut cuma harap maklum sikit ya kalau uli guna tgn dia mmg melekit sikit nak pandai bermain dgn tepung masa nak bentukkan dia tu :D Kita uli guna tgn ajerrr malas betul nak turunkan bibik sorang tuuu biar lah dia tido lama2 sikit kasi kuatkan sikit tulang tgn ni sbb tgn ni byk kerjanyer hihihi.... Resepi donut ni byk jugak yg dah dicuba sampai tak hingat dah yg mana satu yg sedap :D tp rasanyer sumenyer sedap! Macam biasa ya, mintak halal n izin resepinyer untuk rujukan dan dikongsikan bersama di sini, mekaseh!!

DONUT CAKCIBUR
Resepi : Mamafami
Sumber: Kak Mas

Ingredients
:
  • 1 medium sized potato ~ cleaned (1 biji kentang size sederhana, kopek kulit, basuh bersih dan rebus)
  • 1 cup lukewarm water(1 cwn air suam untuk di blend dgn kentang)
  • 5 g instant yeast(5g Yis segera)
  • 1/3 cup cooking oil (I used corn oil) (1/3 cwn Minyak masak/mazola)
  • 1/3 cup lukewarm water (1/3 cwn Air suam untuk menguli)
  • 1/4 tin condensed milk (1/4 tin susu pekat)>>yg ni kita kurangkan sikit
  • 1 tablespoon sugar(1 sb gula)
  • 1 teaspoon salt (1 sk garam)
  • 500g flour (500g Tepung) >> yg ni kita guna tepung roti
  • Oil for frying (Minyak secukupnyer untuk menggoreng)


_DSC1020_DSC1022
apa perbezaan gmbr 1 dan 2 wakakakaka... tuan umah kurang kerja :D

Method :
  1. Boil potato till soft. Place the boiled potato with 1 cup of lukewarm water in a food processor. Puree.(Rebus kentang sehingga empuk. Angkat dan campurkan dgn 1cwn air suam tadi dan di blend bersama untuk dijadikan puree)>> utk stgh adunan kita guna 80g kentang puree
  2. Mix together instant yeast, sugar, 1/3 cup lukewarm water, cooking oil, condensed milk, salt and potato puree.(Satukan yis, gula, 1/3 cwn air suam tadi, Minyak masak/jagung, susu pekat, garam dan kentang puree)>>untuk step yg ni kita cuma campurkan air suam+yis+gula+susu pekat ketepikan dan tunggu sampai berbuih, sementara tunggu campuran berbuih, satukan minyak dan bhn2 lain dgn tepung barulah masukkan air sedikit demi sedikit)
  3. Add flour a bit at a time and rub using your fingers. (Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul menggunakn tgn, kalau menggunakan BM masukk semua bhn2, dimulakan bhn cecair dan last sekali masuk tepung, pastikan yis tak bercampur dgn garam)
  4. Add in the remaining flour, a little at a time till a soft dough is formed. (Note : The softer the dough, the softer the donut produced)(Masukkan lebihan tepung dan uli sehingga menjadi doh yg lembut)
  5. Take a bit of dough and make into small balls. Arrange on a tray sprinkled with a bit of flour. Leave to proof till double the size.(Ambil sedikit doh tadi dan bulat-bulatkan menjadi bebola kecil atau bentuk donut anggaran setiap bebola lebih kurang 50g, letakkan di dalam dulang yg telah ditaburkan dengan sedikit tepung dan naikkan doh yg telah dibentukkan 2 kali ganda)
  6. Heat oil in a pan. Make a hole in the middle of the dough and fry till golden brown.(Panaskan minyak dan goreng doh yg telah naik tadi sehingga masak atau perang, angkat dan toskan minyak terlebih dahulu)
  7. Coat with castor sugar and ready to serve.(Salut dgn gula kaster atau topping kegemaran)

_DSC1034
BURGER MALAYSIA
Lupalah nama selain burger mesia niii, apa eak? hihihi... biasanyer panggil kuih bom jer :D

32 ulasan:

CT Delima berkata...

As'salam Ika

selamat pagi ika cayangggg..donat 2 ketul, kak ct nak buat cermin mata.. hahaha. kak ct pun memang lama jugalah tak buat donat ni ika. padahal insan2 kat rumah ni semuanya suka makan donat. biasalahhhh kalau M tu dah besar kepala kan.. hihihi

burger m'sia tu ada gak yang panggil burger pedas kan..kan..kannnn..hihi

Rima berkata...

Selamat pagi Ijaaaaaa
Ahhhh today i early early can go online. i also nak pi lagi beli munga kejap lagi.. i likeee

Donut mu bam bam .. macam tyre Michelin hehehe..

sabar bangpek berkata...

ohayou gozaimas ika changg...

ahhh kawai sungguh burger malaysia akak senyum...anto lerr kite sikit....seyes ni.......

Nuridah berkata...

Pagi Ika,haaa ni pagi2 kak nur dh sampai nk mintak donut tembam 2 ketui...rajinnya mantu mak ayu nie...hehe...

Lina berkata...

Sedapnya.. nmpk lembut dan gebu je.. anak2 mesti suka.. donut ni

Mas berkata...

ika cayang....
ni kak mas pulangkan pinggan kau sambil cuit sikit burger malaysia yang menawan hatiku tu....kikikii
kak mas lak..klu malasss....guna jerk bibik tu...
rasanya lama dah tak menguli sendiri guna tangan....kikikikii

Sheila Shafeareen berkata...

Salam...jalos negok donat tu..bam bam...mmg menjadi leeee...lala x mendonat...hantar seketul beger@ donat m'sia tu

che'iza berkata...

Camaner nak pronounce ni....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

wahh meraung gini...dah bfast makan maggi jer...cian nyer kat ai di sini....hentak kaki....uols beli bunga hary2 buat apa? ker suka fresh flower? letak kt umah ek?

izahdaut berkata...

perbezaan gambo tersebut ialah..... ta*ik gigi ika tertinggal kat donut yg digigit tu.. kikikikikiki...
nak sekeh ke? nah sekeh la.. *tala kepala.. hahahhaa

Lovely Kitchen berkata...

ikaa!! bg la tips nak buat donut jadi BOOOOLAATT mcm tu!!!! e-mail ek...hihii

kurang keje ke...meh sini tolong bab2 dobi...panas skrg ni byk baju nak basuh simpan tiap2 ari...klu ika dh ada tlg dobi., k.e-na bole berkebun jap...hihii

AZLITA AZIZ berkata...

waaa... cantik lah donut ika.. geram aje tengok..
tu kalau sampai kat akak tak sampai 5 minit dah licin tu...

Anna Qawina berkata...

weh...ada teka teki tp Izah dah jawab tuh...like Izah...hahah...

Rabiatun Adawyah berkata...

wahhhh...tak thn betul tengok donut tersusun ni...uwaaaaaa.....nak jugek...

K.Nor berkata...

gebusnyer donut duk tersusun tu jah.. bak 2 ketul :)

tun_telani berkata...

morningg kak ikaa!!! waahhhhhh.. pagi ni mendonat pulak ye.. gebus betol laa donat akak..
hahahhaa.. mmg dasat betol jawapan kak izah.. tun nk ckp ada tikus beso dh gigit donat tu.. kui kui

Hana Faza-same person berkata...

amboi gebunya donat tu :)

ijayuji berkata...

Salam sume,

To Kak CT DELIMA>>Kak CT!!!!!!! meh sini kita sarap sama2, haaaaaa... kan kan pdhal org dlm umah punyerlah suke tp yg tukang masak ni asyik buat benda lain jerr hihihi... burger pedas??? kita pestaim dengar ni kak hihihi...

To Kak Rima>> Wakakakaka... terbyg terus tayar keta kak hihihi... pssst> akaklah yg ajar beli munga dah jangkit ke kita :D

To Saba>> Dah dah akak dah bg tadi tuu jgn makan lebih2 kang bam bam ssh org umah nanti nak dukung! wakakaka...

To Kak Nur>>Kak nur!!! meh sini kita suapkan yg pedas tu ya :D menantu mak ayu mmg rajinnn kalau tak rajin nanti pakwe larii :D

To Kak Lina>> Cubalah kak mmg lembut jerrr budak2 mmg suke donut2 gini tp kalau topping cekelatlagi suke kan kak :D

To Kak Mas>> macehhh! sib baik pinggan bersih kalau tak nak suh akak jilat hihihi.... bibik tu kita malas nak turunkan dr kabinet atas biar jer lah dia tido lagi pun kita buat stgh adunan jer kak :D

To Kak Sheila>> Mmg tembam kita yg tgk n makan ni pun geram kak hihihi... meh sini ambik donut pedas tu jgn malu2 :D

To Che`iza>>tak reti nak pronounce ke? d o do n u t nut>donut C a k cak c i ci b u r bur>cakcibur wakakakaka....

To LadyAyu>> alolololo... meh bg maggi tu kat ai ai tgh catu maggi niii sbb tggl 4 bungkus jerr :D buat ambik gmbr2 munga2 tu sume :D nak letak dlm umah ninja tu marah dia kata sarang nyamuk! huh!

To KAKAK izah>> Apa??? dah hulur kepala ya meh sini>> DUSH DUSH DUSH*** ahahaha.. nak lagi tak??? :P

ijayuji berkata...

Salam sume,

To Lovely Kitchen>> Ahkakkkk!! takde tips kak buat mcm biasa cuma kita tak guna cutter itu pantangnyer :D akak buat bolat2 dulu kemas2 pastu tebuk lobang kat tengah2 guna jari akak @pastu akak ratakan bekas tebukan yg kat dlm tu cubit2 kan doh tu kasi rata :D imagine kan ya kita tak reti nak terangkan :D hihihi.... Kerja kita byk ni kak jap lagi semuanyer sedang menunggu :D

To Kak Azlita>> ha ar kak! makan panas2 kejap jer abis :D lembut mmg sedaplah! ;-)

To Kak Anna Qawinna>> ni yg payah sikit nak sekeh ni sbb akak pregnant tak pe kumpul utang dulu, dah bersalin lepas pantang kita bayar utang mcm kita buat kat KAKAK izah ya wakakaka....

To Kak Tun>> Meh sini kak tun kita makan sama2 :D nak yg mana satu kita charge tak mahal murah jerrr 5 hinggit seketul kikiki...

To Kakak secubit garam>> ambik kak nak byk2 ketul pun kita bg :D

To Tun telani>> Tun! bagus2!!! ni yg akak makin syg niiii, jgn ikut perangai kakak mapin tuuuu jwpn sokmo tak releven ahahaha...

To Hana Faza>> Cubalah mmg gebu ;-) nak rasa kat sini dulu pun boleh :D

Kerull berkata...

Ikaaaa..nak nonut tu..gebunya..bilalah akak lih buat nonut ngebu macam tu...hu hu

anis berkata...

assalamualaikum ika.
wah, nmpk sedap n gebu donut yg ika buat ni. pg td akk pn baru makan burger m'sia ni. hehe...
ika n famili apa kbrnya? moga sentiasa sihat n dlm perlindungan Allah hendaknya...

Juwita Jamaludin berkata...

Ika.. Awak tak pakai cutter.. Pandainya buat sama saiz akak kalao tak pakai cutter ada yg kecik beso... Sedapnta donut fateh dah abis kena buat ni

Ayu berkata...

ika,
akak nak 10 ketul buat pakwe buka posa nanti petang..lembut betul nampak donut mu ini..bolehlah masuk list..yang burger malaysia tu akak panggil pau sambal kalau kat sini..ah yang itu pun jangan lupa tapau ya..

quinnie berkata...

wah ika pun dah cuba donut cakcibur nih...hehehhe...cantiks gebusnya...hehehh

ika...semalam unnie dah perati lips si LMH masa tengok drama city hunter...hahahhaha...memang betul la ada iras ngan kimutaku...

i likeeeeee the lips...muahhsss...muahhss....hahhahah

Ayu Safieza berkata...

Assalamualaikumwbh Ika...

Kak ayu dtg nak minta vongkooos itu kueh bom 3 dan donut lime k.....mmm gebus gebas itew donut, leh masuk list ni....mmm yummmeh!!

anymz berkata...

akak nak donut yg tersusun tu jugak ika..berebut dgn nor ni hah..

geraugebang berkata...

Donut???? macam kak gerau jer donut tu...bulat-bulat.

cik cek berkata...

Salam Ika...

fuhhh...baru sempay menyinggah ke sini...pekabo org disana...harap sumenya sihat...

gebunya donut....nak seketul...:)

ijayuji berkata...

Salam sume!

To Kak Kerull>>insyaAllah boleh gebu kak, cuma adunan agak melekit sikit kalau uli guna tgn takpun kurangkan kuantiti air.

To Kak Anis>>Ahkakkk!!! rindu akak :-) eh sama lah kita mkn berger mesia ;-) harap2 akak pun sihat2 juga ya insyaAllah!

To Kak Juwita>>Ahkakkk!! kita timbang setiap seketul tuuu hihihi sbb tu rata kot sumenyer size pun sama jerr :D

To Mak Ayu>>Pakwe puasa eak? boleh3!!! dgn rela hati n gumbiranyerrrr kita bg ya hihihi... untuk mak ayu pun bg jugak! Hari ni pun kita hantar makanan bg pakwe jugak mesti puasa jugak kan kan ;-)

To Kak Quinnie>> Nuunaaaaa!!!!! menci nuuna! wakakakaka..... kan kan kan dia punyer bibir seksi n seksa menengoknyer! hihihi.... da da jom makan donut!

To Kak Ayu Safieza>> salam ahkakkkkkk!!! mmg gebussss!!!! meh sini kita suapkan akak dulu buat2 rasa :-)

To Kak Anim>>alalalala... meh sini kita mkn 2 ketul akak ngan kak nor share yerr hihihi....

To Cik Cek>>Salam kak! mekaseh kita sihat2 nii tp mcm dah batuk2 pulak lah dr malam tadi, harap2 akak pun siaht2 juga ya :-) Jom makan donut dgn burger mesia ni ya ;-)

NENEK SIHIR n WANIE berkata...

salamm,
colemnyyeeerr donut tuh...geram nieh tengokk nk gigit sikitt donut...hahaha

Diana @ Melley Mey berkata...

rajin sungguh ika akak cayang nie buat donut lg gitu tau... dah ler donut tu cantik n gebu... semestinya sedap... kalau ler dpt makan donut tu kan.. alangkah bahagianya akak... ;)

Norasikin berkata...

Kentang tu fungsinya untuk melembutkan donut atau untuk rasa?