Jumaat, 10 Jun 2011

Udang Nyonya Betawi

_DSC0678
UDANG NYONYA BETAWI

Salam petang sume!!

Hati berbunga riang ewah ewah ewahhh... dah kenapa tu??? bak kata KAMALIA lempang pipi sendirik laju2** wakakaka... sewel agaknyer tuan umah hari ni.. pheewwwww.... penat mengemas hari ni, bunyi mcm tak pernah kemas, maklomlahhh hero 2 org dpt ank dara sorang mana boleh menang mestilah yg heroes menang, gitu lerr diibaratkan dlm umah nii, penat hari2 kata benda yg sama, tapiiiii haish! kena pegang hanger kat tgn baru gerak hihihi...

Menu ari ni ada kemalasan sikit, hari2 malas :P Resepi ambik kat umah MAK AYU SG yg akn berOL hari isnin nanti ya kakak2, misssssss u dlm hati pakwe :D, Resepi asal dr SAJI ONLINE, macehh sume!!! Leh tengok umah KAK SUE jugak :-) Copy dr umah MAK AYU mekaseh kak! misss uuuuu!!! :D

Udang Nyonya Betawi
Sources:-From SajiOnline
Copy: MAK AYU SG

BAHAN-BAHAN:

  • 500 gm udang
  • 1/2 sudu kecil lada sulah serbuk
  • 1/2 sudu kecil garam+ serbuk perasa-(Ayu tambah)
  • 1 biji telur (pukul hingga berbuih)
  • 100 gm tepung jagung
  • 2 ulas bawang putih (ketuk)
  • 7 tangkai cili padi (hiris)
  • 1 tangkai daun bawang (hiris)
  • 1 sudu besar bawang putih goreng-(Ayu gantikan 1/2 sudu besar bawang putih kisar)
  • 1 sudu kecil lada sulah biji (tumbuk)
  • 1 sudu kecil seasoning maggi>> yg ni kita tambah :D

_DSC0681
Sedappp! buat pedas2 cair hingusss hihihi...


CARA MENYEDIAKAN:
1. Perap udang yang telah dibersihkan dengan serbuk lada sulah, garam dan perahan air limau selama setengah jam.
2. Kemudian tuskan. Setelah kering airnya, taburkan sedikit tepung jagung dan gaul rata.
3. Tuangkan telur. Kemudian tuangkan selebih tepung jagung dan gaul sebati.
4. Goreng hingga kuning, angkat dan ketepikan.
5. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan masukkan bawang putih yang diketuk, bawang putih kisar, dan cili padi hiris). Tumis hingga wangi. Kemudian masukkan cili padi dan lada sulah.
6. Tumis hingga layu. Masukkan semula udang dan taburkan daun bawang dan bawang putih goreng.

7 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

tu dia depa nih apa menu org malas?
rajin byk la nie...sedapnyer dinner uols...terlioq tgk ebi nie...yummy

fara dean berkata...

salam ika....
kepingin banget lah dgn udang tu..post boleh..
hahaha

Mas berkata...

ika....
hmm..malam baru sempat bertenggek kat siam japp...kikikk
kak mas kluar siang tadi..penattt..
jadi lapo lak tengok udang tu....
menggoda betoiii...

Ida,Japan berkata...

nak2..k'ida nak...emmm nmpk sedapnyer, simpan utk k'ida tau..

Amie berkata...

wah... org siam masak udang betawi pulak dah...cantik tersusun tu udg2...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika..Wahhhh nyonya Betawi ni dah sampai Bangkok punnnn...Sedapnya....Tetiba pul tingin nak buat lagi...

Diana @ Melley Mey berkata...

ermmm... menu malas? mana der ika... nie dah kira rajin dah nie tau ika... dah ler cantik plak udang tu posing.. ;)