Jumaat, 17 Jun 2011

Kerabu Tomato Ikan Bilis

_DSC0895
KERABU TOMATO IKAN BILIS

Salam bertemu kembali :-),

Minggu ni mcm minggu ala2 nak diet tp tang dessert dah tak diet hihihi.... Nmpk kat umah kak sheila, terus terasa nak makan, buat ni masa kena g sekolah, maknanyer dah tak de lah eak hari ni kita makan sekrim dgn pulut dah cukup kenyang :D

Esok kena g sekolah, pastu balik dr sekolah kena masak cepat2 sbb si abg ada latihan bola sepak, nak ikutkan malas nak pergi tp tahun satu kang ank perempuan yg sorang tu bebel2 dah lah mmg kejenyer bercakap dan menyoal org ajerr tak henti2, agaknyer ank perempuan mmg kepoh eak? wakakaka... ada jerrr benda yg dia nak tanyer dan nak ckp, kdg tu sampai kena marah sbb asyik menanyerr jerr hihihi.... tp kena marah pun dia selamba jerr masih terus menyoal, snb dia tahu dia jarang kena marah maklomlah ank bapak :D

Resepi asal dr KAK HANA ohhh daku kangen karo kuweee.... Kita copy dr umah KAK SHEILA, mcm biasa kita tambah sikit2 kalau dah namanyer kerabu ni kan :D Mintak halal n izin resepinyer! Macehhhh!!

KERABU TOMATO IKAN BILIS
Original Recipe: KAK HANA (HANA MEMORIES)
Source: NSHAFEAREEN (Kak Shiela)

Resepi By : Hana@MyR

Bahan-bahan ( 3-4 org )

  • 2 biji tomato - buang empulurnya n dihiris
  • Segenggam ikan bilis goreng (bilis yg dh dikupas)
  • 1/2 biji bwg besar - dihiris
  • 3-4 biji cili padi (bergantung thp kepedasan) - dihiris
  • 1 btg serai - dihiris
  • Garam
  • Gula
  • Jus lemon - optional
  • Pak aji - klu suka
  • Sy tambah 5 helai daun limau purut yg di racik halus
  • Harus ada nampla>> yg ni kita tambah
_DSC0898
dah tak jadi tomato dah dah jadi mcm2 :D sgt sihat :D

Cara-cara
Ikan bilis goreng tumbuk kasar. Kemudian gaulkan semua bhn2. perasakan ngan garam dan gula. Klu nak lebih masam bleh letak jus lemon lebih.
Dah siap! bleh la dihidang.......SeLaMaT MenCube..


15 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

Ai sukerrrrrrr
Clap clap clap
Menu x mengemukkan ai nie
Wink...hentak kaki nk sepingganヾ(@⌒ー⌒@)ノ

anymz berkata...

menu yang terbaik ni..sedap ooooo..mai semangkuk besar..mangkuk isi nasi tu tau,,bukan mangkuk isi cendol..tak layan...huhu

Nieza berkata...

sedapnya kerabu...akak suka senang nk buat pun malas juga nk buat ni...mkn jer rajinnya...haha

zanafahmi berkata...

ni sesuai utk org yg takde selera nak makan, terutama waktu sahor....cilok resipi ye..

Lovely Kitchen berkata...

aduiiii mmg lemah betul tgk kerabu...meleles dah nih!!!

pssst : ika!!!! background music athenna tu, i like...best kan citer tu...

Yatie berkata...

uwaaa simple tapi menyelerakan...akak nak buat jugalah..terliur je tngk..

geraugebang berkata...

dah lama tak menjengah sini...dah lama gak tak buat kerabu ni...

ijayuji berkata...

Salam,

To Ladyayu>> khenn??? wakakaka.. mmg menu2 minggu ni khas utk u ;-) kecuali dessert kalau dessert mmg ke laut lerrr jwbnyer :D

To Kak Anim>> ok siap!! untuk akak kita buatkan lagi tp bwk ikan bilis sendirik yg siap2 kopek yerr kita malas nak kopek ikan bilis :D

To Kak Nieza>> ah akak niii sama lah mcm kita! malas nak buat tp keja nak makan ajerr wakakaka... boleh geng niii :D

To Kak Zanafahmi>> yerr betul!!! resepi mmg ni mmg penambah selera masa bersahur dah nak puasa ni tp jgn buat pedas2 kang terkejut perut :D

To Lovely Kitchen>> Kak ena!!! gimme 5!!!! oh yeaaaaaaa ATHHENA mmg best! IRIS pon bestttt! leh geng :D hihihi...

To Kak Yatie>> Buat kerabu ni senang kan kak nak habisnyer pun senang hihihi...

ijayuji berkata...

To Kak Gerau>>

Salam Kak Gerau,ha ar kak, apa khabar akak disana :D sedap kerabu mcm nii mmg seronok kalau dpt makan buat pedas2 waduhhhhhh leh kena penyakit yg itu :D

tun_telani berkata...

kak ika, tun mmg beli ikan bilis yg dh siap kopek.. lg la senang nk wat ni =)


ps: tun guna kelapa kering je kak wat kuih. susah nk cari kelapa parut kt sini. so kelapa kering tu campur sikit ngan air/santan pastu microwave jao b4 guna =)

CT Delima berkata...

As'salam Ika

Nasib baik lah kak ct ko ni dah kenyang masa jalan sini, kalau tak dah kesat2 air liuq jer memanjang..hehehe.

ni saje jer meronda jadi polis tak bertauliah jap datang malam2 nak skodeng masak apa...hihihi. esok ari belum tahu dapat meronda sbb nak berdating dengan my laling CM. mesti rindu dgn ika kannnn.. hihihi

cikmanggis berkata...

menu yang simple tapi sedap ni ika..eh biarkan..layan je jika anak anak suka bertanya ..itu tandanya anak anak yang pintar...(dari pengalaman)

Juwita Jamaludin berkata...

salam ika.. malam2 baru sempat nak ke rumah ika.. caya tak akak baru balik ada macam2 majlis minggu ni.. hihihihi.. wah sedapnya kerabu ni harus buat ni.. akak kerabu kalau makan mahu nasi 2 pinggan..:)

Ida,Japan berkata...

lambat lagi!!! sangkut dek kapal terbang Ika..ekkkeeeke...mesti dh abiss ni...haa betul tu, kalau kerabu versi thai mmg harus ada nampla..dh duduk thai harus letak kn2...nk ikan bilis tu..ikan bilis sini tak mo, tak sedap!

Diana @ Melley Mey berkata...

ehehehheee... ika... sama ler ngan anak akak si irfan tu... tapi irfan lelaki plak kan... hiihiii... dia banayk menyoal... hehehe

wah ika... kerabu nie mmg nmpk sgt menyelerakan... makan mcm nie pun sedap nie kan ika