Isnin, 13 Jun 2011

Kerabu Ikan Tongkol

_DSC0871
KERABU IKAN TONGKOL

Salam bertemu kembali sume :-)

N3 ni sya dah siap2kan awal sblm tgh hari sbb sibuk sgt hari ni nmpknyer hihihi.... Buat Kerabu ni semalam sbb semalam g pasar jumpa ikan tongkol gedabak yg segar! jdnyer tanyer2 si KAKAK IZAH suke mapin tuuuu, ckp ke kak izah asyik kicapppppp jerrr selain kari lah kan, nak buat apa lg dgn tongkol niii, pastu dptlah menu niiii.. memula mcm tak kompiden jerr sbb yer laa! isi ikan dah jd mcm tuna dlm tin pulak! hihihi

Sekali dah rasa! waduhhhhhh!! sedap banget! mkn ni jerr! tak yah makan nasik dah kenyang :D n kita kalau kerabu2 ni mmg suek sgtlah letak kacang panjang, letak tomato hihihi..sedap!!!! pastu tambahkan sos ikan alalalalala.... selamat mencuba!!! :D Resepi asal KAK WATIERMAN MyR dan kita ambik kat umah KAKAK SECUBIT GARAM yg manis lagi ayu tuuu ya tp kakak nor ambik kat umah KAK YANI deco choco tuuu :D, macehhh kakak2 manis sume!!! Mintak halal n izin kembali resepinyer tenkiuuu!!!

KERABU IKAN TONGKOL by Watierman MyR
sumber : Yani Deco Choco
Copy: K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan

  • 1/2 ekor ikan Tongkol(ikan Kayu) sederhana besar
  • 2 labu bawang besar
  • 2 biji cili merah
  • 5 biji cili api (boleh tambah kalau suka)
  • sedikit air asam jawa dicampur dengan secubit belacan dibancuh
  • secubit garam ikut selera anda
  • air perahan limau kasturi/ limau nipis
  • sedikit gula ( ni sy tambah)

  • Sedikit Kacang panjang dipotong pendek2>>yg ni kita tambah :D
  • Setgh biji Tomato di potong wedges>>yg ni pun kita tambah
  • Sedikit Sos Ikan>> yg ni pun kita tambah :D



_DSC0873
sedap tergigit gigit isi ikan tongkol tu dgn kacang dgn tomato dgn lada :D

Cara-cara
  • Ikan tongkol dicuci bersih dan dibelah dua
  • lumurkan sedikit garam pada ikan dan dibakar
  • Biar ikan masak sebelah baru dialihkan ke sebelah lagi
  • Sementara menunggu ikan masak bolehlah menghiris nipis...bawang besar, cili merah dan cili api
  • Bila ikan dah masak perisi ikan macam nak buat kuah laksa
  • Campurkan dengan bahan yang dihiris tadi
  • gaulkan bersama dengan air asam & belacan, garam secukup rasa dan perahkan limau kasturi(boleh masukkan sos ikan masa proses ni juga) ....dah siap untuk dihidangkan...Cubalah!

34 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

pandai uols baut menu nie kat ai ngeh ngeh ngeh...x der mokmok khen...makan ngan nasik hangat sedap nie...perhhh melatop gitew...selain ikan tongkol leh ganti ngan ikan apa ek...mengidam nak makan kerabu mangga la plak....:D

ijayuji berkata...

To ☆*♥L@dy @yU♥*☆ >>Ngengada lah pulak nak kerabu mangga! sini melambak lerr mangga muda sana mana ada! wakakaka... sian dia! gunalah epal ijau yerr :D tak yah nasik2 ayu mkn kerabu ni dah kenyang mkn gitu jerr ;D

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

memang sedap kerabu ikan aye ni... akak pun suka tau....

Sheila Shafeareen berkata...

salam suka apa saje jenis kerabu...sdp ni...

Wanieyra berkata...

Best juga sekali sekali buat mcm ni, selain ikan kayu ni boleh tukar ikan lain tak?

ijayuji berkata...

To Kak Madiha>> sedap kan kak kita pestaim buat terus jatuh cinta :D

To Kak Sheila>> Kita pun suke jenis2 kerabu gini mmg sedap!

To Kak Wanieyra>> Sedap kak kalau jumpa tongkol cuba buat rasanyer ikan lain selain tongkol ikan caru, cuba buat kalau tak de ikan kayu ni sbb ikan caru selalu dibuat bakar kan? cuma tekstur isi ikan tu lain sikit lah kan :D

K.Nor berkata...

mmg lagi best la ika letak sos ikan.. ehhhh.. dah pandai berbalas komen ya.. heheehhe

ijayuji berkata...

To Kak Nor>> dah kena tegur :D ni kena rajin2 balas komen hihihi... sedap kak letak sos ikan semalam rasa2 sblm letak sos ikan mcm kureng sikit tp bila letak jd sedap :D

izahdaut berkata...

hahahaa..ijah dah balas komen aaaaaa..
atee memang sedap ah letak kacang tu kan. menambah krup krap. tomato tu pulak kalau kunyah juicy gitu.. wahh nak jugaakkkk

ijayuji berkata...

To KAKAK IZAH yg suka kacau org>> wakakakaka.. tak mo kwn nak jadik pemalas balik wakakaka... sedap3!!! kalau suke kacang leh letak penambah rasa tau! :D g mancing ikan toongkol sana! ahahahaha

Kamalia berkata...

Wah..sedap sggh tu,dah la skang kat spital ni,trs jd lapar..sob..sob. Nk jgak;)

HALAMANKU berkata...

SAlam wah Ika.. tak pernah dengar aper lagi merasanyer.. tapi kalau kerabu tu dapatlah dibayangkan he he he paling pernah kerabu togey + kerang... samalah ermapun selalu msk kicap ikan tu he he he... nak rasa sikit he he he he

hazila berkata...

Ika,
Akak nak cilok idea ni lah. Hari tu beli ikan tuna, punyalah tamak sampai 1 kilo (i/2 ekor je). Lepas tu pening cari idea nak masak apa.

Sofea berkata...

ika, akak pernah buat..mmg best mkn dgn nasi panas2..mkn dgn bubur nasi pun sedap gak niii...:)

Juwita Jamaludin berkata...

salam ika.. sedapnya... suka la kerabu2 gini .. nak buat la.. tapi guna ikan saba leh tak rasanya..

Mas berkata...

ika..bestnya tengok kerabu ikan tongkol tu..
kak mas asal beli ikan tongkol..
tak sempat nak kerabukan...
entah bila sampai seru ni...

ijayuji berkata...

To Kamalia>> waahhhhh dekat sepitak cek bb eak? bila nak bersalin niii tak sabo ai tunggu tau! hihihi

To Erma>> Kalau suke kerabu maybe jd suke sbb sedap! kita suke ikan tongkol kalau kicap ni masakkan tuk budak2 jerr sbb tak pedas kan kan :D cubalah ;-)

To Kak Hazila>> Salam kak, cubalah kak sedap! kan kan kan asyik kicap tak pun kari pastu gulai balik2 itu jerr tp sedap pun sesekali tukar mcm ni pun sedap! ;-)

To Kak Sofea>> Salam kak, haar kak! makn dgn bubur nasik pun sedap! kita suke ajerrr hihihi..

To Juwita>> salam kak ita! boleh tak rasanyer guna saba sbb kita ni tak suke saba ada sejarah sikit :D guna karsuo pun ok tp keras sikit kor katsuo tuu :D

ijayuji berkata...

To Kak Mas>> Kita ni lah asyik2 kicap pastu kari budak2 ok lah sesekali tukar selera gini sedap! hihihi nanti kak mas dah sampai seru cuba buat tau! tak rugi mmg sedap! tp budak2 tak leh mkn lah sbb pedas :D

HomeKreation berkata...

Pose2 ni meleleh air liur nengok lauk ni.... baik cepat hanto semangkuk kat kita....

Nurwin Heny berkata...

Hello! Memang bila tengah puasa ni, terbaca pulak resipi kerabu ikan tongkol.....mmmmmm mesti nak cuba lah.. Thanks for sharing the recipe.

Nur Ede berkata...

Ikaa... terliur nyer tengok kerabu ikan tongkol yang ika buat tu... klu letak kacang panjang mmg sedap.. akak mmg suke..

quinnie berkata...

unnie dah lama teringin nak cuba resepi nih....dulu masa selalu beli ikan tongkol tak jumpa lagi resepi nih...asyik masak kicap je...hehehhe...bila la agaknye nak mencuba nih...aiseeyyy...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika...Alahaiiii...Resipi dah lama masuk list sejak tgk kat blog kak Yani..Tapi sampai sekarang belum sampai sampai lagi serunya

ijayuji berkata...

To Nurwin Herny>> Salam kak, alaaaaa...siannyer puasa yerr, sedap kak nanti cuba tp pd peminat kerabu jer lah kan mesti sedap :-)

Kak Nur Ede>> Salam kak ede! dulu2 kan kak kita tak suke mkn kacang panjang mentah2 gitu tp sejak tahu makan laksa jadi suka pulak! hihihi tauge pun gitu jugak :D

Kak Quinnie>> Unnie, cuba buat jgn tangguh2 lagi nanti rugi hihihi... guna ikan tongkol baru baru best sedap! terasa kefreshannyer :D

Kak Sue>>Salam kak, haaaaaa.. kan kan kita semalam ni jumpa tongkol fresh yg sgt segar apa lagi rembat lerr tp asyik2 kicapppp jerrr tp kita masakkan kicap jugak tuk ank2 kita ni lauk kita sorang jerr kenyang meratah gitu jerr :D

dZana berkata...

melaku2 ndisek.. kemencerrrr

Yat Maria berkata...

Ika

tak pernah akak makan kerabu ikan ni...sedap eh?sini manyak cerewet bab ikan arrr...ikan kerisi, selar kuning & pari jer yg ok...lain dia orang passing kat akak sorang soh makan...

ijayuji berkata...

To Kak Zana>> iyo melaku2 disek yo jagung2 sik hihihi wes tekan adoh2 yo kak? :D

To Kak Yat Maria>> Sesekali makan sedap jugak kat sini pun sama asyik ikan yg sama pastu amsak yg sama kita yg tukang masak ni pun jemu lama2 hihihi... :D

cikmanggis berkata...

menu yang cam ni membuatkan makan nasi tambah 4 pinggan hehe.masuk list dulu ya:)

ijayuji berkata...

To Cikmanggis>>salam kakak manis, tak reti lah kak kita mkn kerabbu dgn nasik mesti makan gitu jerr hihihi...

Nuridah berkata...

Morning Ika,

Pasti sedap kerabu ikan tongkol...hmmm dh terasa nie mcm kat tekak...kak nur mmg febret ikan tongkol....shedappp tk terkata...

TopsyTurvyMum berkata...

Pagi2 belum mandi akak datang niii..

Tapau satu tepin kerabu ikan tongkol ni. Tapi tepin pinjam dulu laa...haha

ijayuji berkata...

To KAk Nuridah>> kak nur cayangggg.. sedap tauuu nak2 tgn kita yg buatkan khas buat kak nur terasa kesedapan sampai termimpi mimpi hihihi...

To Kak TTM,
Patut dari jauh dah bau busuk! wakakakaka dah gosok gigi belum??? ahahahaha.. umah kita tepin tak de kita masuk plastic jerr sbb tau sgt mesti akak tak pulangkan wakakaka

Diana @ Melley Mey berkata...

ikaaaa cayang.... yg nie lagi ler buat akak teringin nak makan... lapaaar terus tau... :)

ijayuji berkata...

Kak Diana cayang>> sedap mmg kak kita makan sorang jerr niii sgt lah best :D hihihi...