Rabu, 8 Jun 2011

Super Moist Carameled Banana Cake

Cake
SUPER MOIST CARAMELED BANANA CAKE

Salam pagi rabuuuu sume :-),

Dis afternoon, ni ninja terbang ke fukushima tempat terjejasnyer nuclear tp nak buat mcm mana dah kena terbang ke sana urusan kerja, sib baik sekejap ajerrr, sbb ari sabtu ni nak kena g tadika, harap2 selamat n dijauhi segala musibah insyaAllah! Kadang tu suke bila ninja ni tak de(boleh jd semakin pemalas :D) tp siang jer lah sbb malam2 kita ni penakut sikit ank beranak tido satu bilik kahkahkah... tapi sunyi pun ada rindu pun ada hihihi **silalah muntah**

Ni kek buat itu hari, asyik terkebelakang jerrr bila nak masukkan n3, kali ni kita masukkan dulu kang lupa lagi mkin jauhhhh nak selak2 gmbr ni :D Tenkiu KAK ANNA QAWINA yg ayuuuu sbb bg idea apa nak buat n lagi satu kita belum penah buat jdnyer mmg chance lerrr nak buat resepi yg ni pulak.

Resepi asal kat MyR dr KAK FIDA lagi, terima kasih resepinyer! sedap kek ni! tp elok kurangkan gula tuuu sbb klau tak kurangkan mmg manis meleting maklomlah nak buat karamelnyer tu lah, tp jadi ajerr bila kurangkan gula pun mcm kita ni :D jom tengok ajerrr :D campakkan cekelat chip atasnyer budak2 suke ajerrr tp kena bohong lerrr kata itu bukan kek pisang kalau kata kek pisang mesti masing2 tak nk toleh huh!



_DSC0520_DSC0519
Mmg sedap n lembap! bau karamel diaaaa... hmmmm... sbb kita suke caramel :D


SUPER MOIST CARAMELED BANANA CAKE

Source: KAK FIDA MyR

Bahan-bahan ( loyang 8 inc. / 9 inc. )

  • 1 cawan pisang lecek (240 g)
  • 1 cawan gula halus (200 g)-boleh kurangkan kalau pisang dah manis>>kita guna 140g sahaja :D
  • 125 g mentega (1/2 buku)
  • 1 sk bicarbonate soda
  • 2 sb susu segar
  • 2 biji telur - A
  • 1 1/2 cawan tepung naik sendiri (200 g) - ayak

Cara-cara

  1. Pisang lecek,gula,mentega b. soda dan susu disatukan dalam periuk bersih.
  2. Masak atas api perlahan sambil dikacau hingga berkaramel.Sejukkan dan alehkan ke dalam mangkuk pengadun.
  3. Masukan telur dan tepung sambil dikacau hingga adunan sebati.Tuang adunan ke dalam loyang yg beralas dan gris.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dulu pada suhu 160C selama 45 min atau hingga masak.
  5. Sejukkan kek sebelum dipotong dan dihidangkan.
  6. Adunan boleh juga dikukus...


_DSC0493
_DSC0494

14 ulasan:

Nuridah berkata...

Morning Ika,

Nah pagi2 kak nur dh dtg ni tapi dtg sorang aje...pakwe lagi titun tu...hehe...

Wah ninja outsation ke Jepang ya??Doa yg terbaik utk ninja,semoga sentiasa dilindungi Allah.Rajin betul Ika di dapur ya...mcm2 yg Ika masak...mcm MIL you jugak erk?? Eh kak nur ambik sepotong lah kek ni nak buat alas perut nie...kak nur ada bawak mee hoon goreng ni...nanti kita mkn sama2 okay....tunggu pakwe bangun tidur.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

pepagi layoq ai ngan cake...
owh tidak...ai diettttttttt nie
uolls x baek taw...nangesss

Yat Maria berkata...

Ikaaaaa...

kek pisang dah sodap..tambah lagi nan caramel..waduhhhhhh...keenakkan dia..tak leh nak kata arr..

CT Delima berkata...

As'salam Ika

bau dah samapi kat rumah lak kek pisang caremal tu. nak yang dah potong tu, pos pun tak apa kak ct tunggu, dah bubuh pengawet kan okey lah tu tahan lama..hihihi

Semoga perjalanan En ninja akan dipermudahkan dan selamat semuanya..aminnn. apa nak takut anak2 ada kan ika..hihihi

Mas berkata...

Assalamualaikum,
morning ika cayang.....
sedappkan kek caramel pisang ni...
kak mas pun suka...
ari tu kak mas kukus jerk...
ingat nak try bakar la pulak...
tergoda tengok kek pisang ika yang gebu tu...

Antan Bertingkah berkata...

Sedapnya akak tengok kek pisang tuh...

izahdaut berkata...

brapa banyak ajerr ni mek..hahhaa..

eh eh.. bestnyer bebudak tu leh tak tau kek tu kek pisang. tak de rasa pisang ke ijah?nampak sangt gebu n moist. nak kena cari pisang gak ah... lama dah tak de stok pisang ni

nOOrsha berkata...

salam ika..terguda yu ngan kek pisang nih..tp aiseyh, en hb x baper suker la... kena wat 1/2 resepi jer kot...nak sket ler yg nih...hehe.. .blh kan kan kan?

TopsyTurvyMum berkata...

*lap air liur *

Tunggu pisang murah boleh buat ni hari-hari..
Baik-baik bila malam...Siam ni kalau buat citer hantu memang teringat2 sampai sebulan hahaha
Cer tengok citer Shutter, 4bia, dorm tuuu

Kamalia berkata...

ika..semoga asben selamat dr segala benda yg tak diingini tuh.
ala, pagi2 dah tayang kek. kita igt nak mengekek gak, tp, tula,kang berat naik lagi..nntla,lepas bersalinla buat.bolekan time berpantang mkn kek.(xsedar diri, lempang laju2.)

Juwita Jamaludin berkata...

Ika.. Comeiinya kek ni.. Eh memang la dah lama si jiya kamben hitam tu kata akak dgn kak yati kembar.. Eh lama plak tak dgr cite jiya...

Ida,Japan berkata...

Kita suka apa2 yg berasaskan pisang...kek ika itu pun nmpk sedap dan comel...semoga ninja ika selamat dr sebarang masalah..

Nur-nba berkata...

Salam.. Wow.. look so yummy.. Kek ni masuk dalam list nanti Kak Nur nak cuba ye.. :) Hati2 ye.. jangan lupa kunci pintu rapat2..

Diana @ Melley Mey berkata...

wah ikaaa...
banyaknya yg akak tertinggal kapal nie.. huhuuu... semuanya sedap2 belaka nie... gambar pun semuanya cantik.. suka akak tgk...