Rabu, 8 Jun 2011

Nasi Ayam Penyet

_DSC0611
NASI AYAM PENYET
jgn tanyer nape namanyer penyet :D ingatkan penyek hihihi...


Salam kembali sume! :D

Nmpknyer hati kita ni dah beransur ansur sedih+ketakutan :-( nak2 ada guruh kat luar tuuu.. memula jerr masa ninja tu pergi ok jerrr selamba mcm tak de apa2 tp bila dia kol td aduhhhhhh... nak berjuraiii ajerrr air mata ni, mesti ada org ckp mcm ni `yek elleh!! mcm tak biasa kena tinggal` uuuwaaaaaaa... ckp lah apa2 saja kalau kat mesia tak pe lagi kena tinggal ada sedara mara n mak ayah sume kalau sunyi2 kat sini???? sob sob..

Kita ubat kesdihan kita dgn NASI AYAM PENYET niii :D, resepi ambik kat umah IJAN mamanyer MIKAEL hihihi... dah lama masuk list resepi ni tp buatnyer tak jugak, kita buat 2 kali terus memula sabtu lepas, rasa dia punyer sambal tuuuu mmg besssssttttttt! tp mana yg tak tahan tu baik kurangkan sukatan lada yerr :D

Pada yg dtg berkunjung n tggl komen insyaAllah kita buat balas kunjung mlm nanti ingin melayan hati yg sedihhhh :D

NASI AYAM PENYET
Sumber: IJAN BLOGRESEPI

Bahan2

Untuk Ayam
1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan
(simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik

  • ½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • ½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam
  • 1 sudu besar Serbuk Kunyit
  • ½ sudu besar Serbuk Lada Putih
  • 3 ulas Bawang putih
  • 1cm Halia
  • Sedikit Air
  • 1 sudu kecil Garam
  • Minyak masak untuk menggoreng.
  1. Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus.
  2. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini best.
  3. (Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu.)- kite tadak tauhu/tempe. Tak buat.
  4. Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras.
  5. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.


_DSC0601_DSC0603
waduhhhhhhhhh... mmg sedappp!!! just mkn nasi n sup n sambal jer pun dah cukup sedap!


Untuk Sambal.-kite suke! tp hati2 dgn cili tue. Edit ikut selera ye :)
  • Sedikit minyak masak
  • 20 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
  • 10 biji Cili padi
  • 10 biji Bawang kecil/merah, hiris
  • 3 biji Bawang putih, hiris
  • 5 biji Tomato, potong 4
  • 5 cm Belacan
  • 2 sudu Ikan Bilis-kite lebihkan cikit
  • 3 sudu gula merah/secukup rasa
  1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
  3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
  4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
  5. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
  6. Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
  7. Masukkan gula merah dan gaul rata.
  8. Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.

_DSC0612
tempe tarak! guna tauhu jerr :D

Untuk Sup.>> ikut resepi mcm buat sup tu jerr :D

  1. Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam.-kite tambah ayu manis, bunga lawang, pelaga dan ketumbar (boleh masukkan terus sup bunjut kalo ade).
  2. Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.

Untuk Tempe dan Tauhu Goreng. -Kite takde nie>>kita cuma ada tauhu jerr

  • 2 keping tahu – potong dadu
  • 1 paket tempe – potong nipis
  • Sedikit tepung beras.
  • Minyak masak untuk menggoreng.
  1. Golek-golekkan tahu dan tempe atas tepung beras dan pada lebihan bahan lumuran ayam.
  2. Goreng hingga garing.

Untuk Nasi-yg nie resipi sendirik. kite buat ikut resipi ala2 nasi ayam. utk 2 org makan je nie.

  • 1 cawan beras dibasuh dan ditoskan
  • 3 ulas bawang putih
  • satu btg kayu manis
  • dua biji buah pelaga
  • satu kelopak (kelopak ke? hehe) bunga lawang
  • sedikit butter
  • garam
  • separuh kiub pati ayam/daging
  • 2 cawan air rebusan ayam (yg disimpan td)
  1. Panaskan butter. Tumis 3 ulas bawang putih, kayu manis, bunge lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
  2. Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 3-5 minit.
  3. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam/daging. Tunggu sehingga menggelegak sedikit.
  4. Pindah ke periuk nasi letrik dan masak cam biasa.

Cara hidangan-
Hidangkan ayam penyet,tahu, tempe, sambal dan sup bersama ulam seperti daun salad, tomato dan timun dengan nasi.
*Boleh juga perahkan sedikit asam limau pada sambal jika suka masam.

20 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

tolun tolun tolun
ai lapaq nie...semalam bikin chicken rise gak tapy bkn penyet la...
honestly recipe dh lama terperam x buat2 gara2 malas nak perap ayam tue lama...last tgk n3 nie semangat nk buat berkobar2 plak....hentak kaki...mai hantar seperiuk kat ai *_____~

Chik Mimi berkata...

ijah ko mmg ghajennnnn akak pun tak terbuat2 jugak

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Ika...
Jgn sedih2 lah..mama pun pernah kena tggl seminggu jer dh tak tentu arah... Mama doakan semoga Ninja Ika selamat pergi & selamat pulang :)
Nasi ayam penyet nih rasa2 mama dh pernah buat resipi si Ijan ..sambal nyer mmg power!!!... Sempat dier time sedih msk set nasi ayam penyet..ki3x..mintak mama sikit lah :P

Wanieyra berkata...

sedapnya ika....dah lama nak buat tp tak terbuat-buat...nampaknya kena buat juga ni

K.Nor berkata...

aisyah suka tang ayam nya tu.. :)

Ummi berkata...

Ikaaaaaaaa...waaaah duk tengah penyet2 ayam ke tuh? kesian si ayam...kejiii taaauuu...hehehehe...lg keji x ajak akak makan....hehehehe

Mas berkata...

perhhhh....terbaikkk tu ika...
sedappnya tengokkk...
menggoda betoiii...

Nuridah berkata...

Ika cayang,

Alah Ika,kak nur dulu hubby hospitalised kak nur dh nangis mencurah2 airmata...bila pergi makan kita 3 beranak aje kak nur dh sedih...tu jam juga airmata berlinangan...anak2 yg laju makan...hehe...inikan pula ninja tu jauh beribu2 batu...sabar ya Ika.Doa yg terbaik...akak pun jadi sedih pulak.

Eh dlm sedih pun ada ayam penyet pulak keluar...meh akak pun join sekali nk makan free....hehe...

ady berkata...

as-salam
Nampak sedap sekali ayam penyet tuu..
dah byk kali tengok resepi ayam penyek tapi tak cuba2..

Ida,Japan berkata...

Memang sedap sangat2!!!! kn Ika...K'Ida pernah buat sekali, ada gambarnya tapi terperap dh berkurun..cerita ceriti nasi ni berjela, tu yg b'tangguh nk update...Tengok yg Ika ni very tempting!!!Ika mkn sorang2 ke..ciann, ninja tak der erk..tak habis tu hulur kt akak k

izahdaut berkata...

ikaaa... paahm sangat perasaan kena tinggal.pulak2 bumi siam ekkk.. kat bumi mesia sendrik ni pun memacam perasaan. nikan pulak bumi asing..

tak pe..untuk melayan mood sedih, ce penyet2 ayam tu bagi sikit org ampang niha... sob sob..eh teremo pulak

anymz berkata...

akak tau hidung je penyet..hehe..

sedap tau ayam penyet ni..tapi akak belum pernah buat lagi ika..
tu la ko ika.lenkali bila ninja tu nak pergi dok siap2 kat pintu sambil nyanyi lah lago perwiraaaa versi kak eah buang tu...ishh...

Mamamya berkata...

aduhai....terus rasa t'ingin nak makan...dah byk kali nak buat tp asyik t'tangguh jer....nampak sgt menyelerakan....

ika...copy resepi ni n yg di bawah nun.....tq yer.

anie,Nagoya berkata...

lavu...lavu...lagi.tembak kang.hahaha....dpt ku baca kesedihan hati mu itu.tp kkanie dah biasa lak kene tinggal.kita sebagai isteri baik kita doakan yg terbaik utk suami2 kita tu.amin....

dah jom teman kkanie mkn nasi penyet.hahaha...sib baik semak tajuk resepi.aku tulis nasi penyek.waduh.....

Amie berkata...

rajinnya buat nasi ayam penyet....kalu kena gayanya memang sgt sodap.... tp kdg2 tang sambal tu yg buat ayo mato & ingus leleh2.... heheeee

Rima berkata...

Ijaaa
I know.. I know... I no like it if mine go overseas.. Risau lain.. Rindu lain auwwwwww muahahaha .. Dah tu bila stress dgn anak macam boleh mendatangkan marsh hahaha

Nieza berkata...

wahhh sedap ni...sedih kena tinggal pun tak pe ada menu sedap..hehe

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika..
alololooo jgn ler sedih2 yer.. akak kan ada.. :D

wah ika... sedapnye ayam tu ika... meleleh air liur akak tgk tau...

Ayu berkata...

Assalam ika,
malam2 akak datang ni..bawa pak we..
malam ni kita tidur rumah ika ya..teman kan ikalah..ait!!..jangan ingat lain tau..pak we tidur kat luar dgn mak ayu..ika tidurlah dgn anak2 dalam bilik...kalau takut momok..dengan pakwe sekali cabut..heheh..sebab pak we pun penakut habis..

biasalah ika, kalau hubby tak da, rasa macam patah sayap sebelah kan..rasa macam semua kita kena handle..pernah dulu hubby akak pergi 2 weeks outstation..lampu dapur tak hidup..tak reti nak tukar bulb, sebab bulbnya ada lain sikit..akak masak siang2 sebelum malam, tahan kita bergelap selama dia tak ada tu..aduhai..masuk dapur gelap..heheh sampai dia balik baru betulkan..hehe

habis dah datang ni tak hidangkan nasi ayam penyet ke?..sambal lebih tau..

Juwita Jamaludin berkata...

ika.. alamak sedapna.. melelh air liur tgk.. memang best nasi ni.. bila la nak buat lagi ni.. suka2... tumpang makan sini leh... :)