Selasa, 1 September 2009

Cucur Udang

CUCUR UDANG kita letak pewarna OREN!! hihihi..warna kuning tertumpah!! :D ngeee..


Salam kembali dan sedang menunggu waktu isya` sepertia bisanyer :-), kita merempit jap kat sini :D,

KAK NORRRRRRR!!!!!!!!! hihihihi... muaaahhh!!! CEDAPPPP CUCUR UDANG akak nih!!! kita sukeeeeeeee.... tpkan sian tgn2 kita yg itam lagi manis ni kena percik minyak panas sbb udang tu nak main letup2 dgn kita hihihi... adeeeiii.. dah lap pun dia letup2 jugak agaknyer bhgn kepala kot!! huh!! merah2 dah tgn sok2 bonjol kuar air :-(... TAPI tak pe! yg penting cucur ni sedap!!! mkn ngan sos cili pun dah sedap!! nxt time nak buat tecik2 kasi rangup lagi!! kita suke yg rangup2 nihh :D... sedaplah kak!! nak buat lagi lah nanti esok2 ni hihihi... mintak resepinyer letak kat sini ya kak buat rujukan juga pd masa depan :-), tenkiuu!!! tapi kitanyer versi tak de operate2 ya sbb malas nak potong2!! main tarik2 jerrr nk mkan!! :D Sesapa nak leh tgk resepi kat bawah ni tak pun g kat SINI ya.. :-)

CUCUR UDANG

Bahan2

2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 bj telur
1 sudu teh yis (mjauripan)
1 bj bawang besar ~ didadukan
daun saderi/daun bawang/kucai
taugeh
sedikit kunyit ~ nak kasi cucur kaler kuning
1 sudu teh garam
minyak utk menggoreng
# udang ~ mengikut bilangan berapa bj cucur yg dihasilkan

Cara2
Campurkan kesemua bahan kecuali minyak. Perap sehingga adunan naik sket (dlm 1/2 jam).
Panaskan minyak dlm kuali. Minyak kena lebih ya..
Letak senduk bulat dlm minyak hingga minyak dan senduk panas.
Ceduk sedikit adunan cucur kedalam senduk dan letak udang seekor sambil tekan2 sket.
Masukkan dlm minyak panas dan goreng la hingga bahagian bawah cucur tu dah tak melekat kat senduk.
Goyang2kan sedikit senduk atau kuis jer dgn sudu atau lidi/chopstick supaya ia lekang dr senduk.
Goreng cucur hingga masak dan angkat serta toskan.
Bolehlah dipotong 4 sebelum dihidangkan.

#boleh dicicah dgn sos cili biasa, sos cili thai, sambal kicap atau sos/air lada keropok.
terpulang pd selera anak tekak masing2 ya.. :)

Tiada ulasan: