Ahad, 6 September 2009

Kuih Cara berlauk

KUIH CARA BERLAUK


Salam dptg ahad yg terang dluar sana :-) hati penulis pun terang benderang skrg ni mata jer kuyu :D,

Kita pun tak mau ketinggalan jugaklah!! org berCARA kita pun nak berCARA jugak cuma CARAKU dan CARAMU lain huhuhu...macam familiar jer ayat tuu hihihi..ayat KAK WATIE!!! jgn saman ya kak :D saaaaaaayaaanggg akak!! :D Resepi pun ambik kat uamh KAK WATIE yg sentiasa periang orangnyer, TENKIUU kak watie!!! walau rupa hodoh CARA kita tuuu tp baunyer hummm....tak sabo nak buke!! :D kita letak inti ayam cincang+bwg goreng+daun sup n xtra cili hihiihi.... oklah lah kan beginner mcm kita nih dgn tak de acu khas tuk CARA ni satu hal tp tak kesahlah kan jd comel gitu leh ngap jer seketul atau pun 2 ketul nggeeeee....Tenkiu ya KAK WATIE yg sentiasa meRESCUE kita bila kita bagi soklan hihihi... Mintak halal ya kak resepinyer kita letak kat sini senang nak buat lagi tak biar tak kelam kabut sgt :-) tq!!!

KUIH CARA BERLAUK senang sgt2!! :D

BAHAN-BAHAN

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 peket santan serbuk
  • 3 cawan air
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar butter
  • beberapa titik pewarna kuning

CARA-CARA
Semua bahan tersebut di blend.
Panaskan acuan kuih cara di atas api yang kecil.Sapukan butter atau margerin pada loyang menggunakan daun pandan.
Tuang adunan yang telah di blend....jangan terlalu penuh...untuk letak inti...nanti melimpah
kalau nak letak gula pun...tidak telalu penuh juga.....
Tutup dengan tudung periuk....sehingga masak....sekejap jer dalam 2 atau 3 minit seloyang!Kalau lama sikit garing lebih....Siap untuk dimakan!


3 ulasan:

geraugebang berkata...

sedapnya Ija. Kak gerau memang adalah jeles dengan N3 ni sebab kak gerau suka kuih ni tapi tak pernah buat sebab tempat pembakar kuih ni pun akak tak de. Nanti esok pi kedai hardware la.

deeja berkata...

salam....rajin nyer..buat kuih cara,deeja 2 hari ni tak masak...main tunjuk2 aje kat bazar ramadan..kemalasan melanda...moga ceria selalu....

Watierman berkata...

Salam adinda ku Ika...siannya....akak ada niat nak kasi Ikaa acuan kuih cara tu...serious...tapi buat masa ni akak sibuk sangat lagi...nak raya kan....kalau dekat2 ni akak dah suruh abang poskan...tapi masa & keadaan belum sesuailah...kalau ada rezeki Ika...insyaallah...tak nak balik Malaysia ke...???Rasa sebab sangat...tengok adik2 yg kat rantau berusaha...masak apa yg tak ade di perantauan...Don't give up...teruskan berusaha ye Ika...itu dapat majukan diri kita...hantar alamat Ika ke e-mail akak...watierman@yahoo.com.my...nanti kalau ada rezeki Ika...insyaallah akak akan usahakan...tak janji bila tau!!!