Sabtu, 9 Oktober 2010

Asam Pedas Nyonya

_DSC0155
MATAHARI TERBIT


Salam kembali sume! :D

Memula layan gmbr kat atas tu dulu baru kita layan lauk kat bwh tu :D haish! hari ni tak de benda yg nak dbuat asyik nak golek2 jerrrr kerjanyer :D Malas nak taip byk2 sbb byk kerja ni sbnrnyer asyik tangguh dah menggunung dah kain2 tu :D

Resepi ASAM PEDAS NYONYA dr CMG, sajer lah buat pekat2 gitu sbb kita suke kalau guna ayam baru kita buat cair2 sikit :D pedas jgn ckp sbb kita mmg letak lada lebih DAN since kita ni PEMALAS main blend jer sume dgn biji2 lada hihihi..malas nak buang biji kalau tak gatal2 sume tgn huh! Mcm biasa mintak izin n halal resepinyer ya cikmat, mekasehhhh!!!

_DSC0166
ASAM PEDAS NYONYA

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 4 keping daging ikan tenggiri, cuci bersih dan toskan
  • 2 kelopak sawi jeruk (optional)>>Tak masukkan :D
  • 2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu>>Tak de stok!
  • 1 genggam daun kesom
  • 1/2 cawan jus asam jawa
  • 1/2 cawan cili kisar
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air secukupnnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
  • 6 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji buah keras
  • 1/2 inci belacan
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1 hirisan nipis lengkuas
  • 1/2 camca teh lada hitam biji (optional)

_DSC0169


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya. Kacau dan biar mendidih. Tambah sawi jeruk, bunga kantan dan daun kesom. Biar mendidih.
  2. Masukkan ikan dan jus asam jawa, kacau perlahan. Perasakan dengan garam dan secubit gula. Biar masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman...(sesiapa nak letak serbuk perasa pun boleh..)

8 ulasan:

fara dean berkata...

terliur2 akak tgk..
akak gelihati bila baca mcmana ika communicate dgn ninja n anak2..hihi..
gelak lagi nih

Mas berkata...

sedapnya asam pedas...nak semangkuk..k.mas suka kuah pekat..

Nur Ede berkata...

Sedap nyer asam pedas nyonya yang ika buat tu... makan pulak ngan nasi panas2 adeehh... makan..makan..makan x toleh dah kiri kanan...hehehe

Ayu Safieza berkata...

Ija...cedapnye asam pedas ni....peberet kak ayu arr...lawa la pulak images tu, ada bunga2 lagi...pandai yer fooosing foooooooooosing gitu....:) Tq singgah dapur kak...busy sket baru balik kuliah!!

Deliah's Deli berkata...

salam nyonya ika...manyak syidaaappp ooooo...bikin ati manyak sukak :)))

cikmanggis berkata...

salam..nyonya datang malam malam buta nak makan asam pedas nyonya hehe

ijan berkata...

Ya ampunnn... asam pedas... kau memanggil manggil diriku... ika...siapkan nasik 3 pinggan. kitorang sampai kejap lagik okehhh! hehe :)

Yatie berkata...

Salam Ika,
Uwaa....kalau lauk asam pedas akak mesti kecur sangat....peminat setia tau asam pedas ni....nak rasa yg Ika masak, boleh ke...