Khamis, 21 Oktober 2010

Puding Batik Marie

_DSC0338
PUDING BATIK MARIE

Salam sume!! :D

Sori buat semua, malas betul nak menghupdet hihihi.... lgpun semalam sibuk kemas brg2 yg dlm container ada lg 3 yg belum disettlekan! phheewwww.... nak2 bila nak menyusun buku2 naik serabut kepala :D Tak leh nak ckp byk2 kain baju yg tinggiiiiiiiii haish!

Buat ni bila ntah! dah lupa wakakakaka.... sedap bangetttt! tp tak cung mcm tuan punyer resepi asal ni mcm mana ntah tuan punyer yg ayu tu buat boleh licin potongannyer n beskut tak hancur sgt bila dipotong, kitanyer? wakakakaka...tgk jer pu dah tahu ahahahaha... tp mg sedap! dlm masa 2 hari dah habis mmg terrer sbb ada tukang makan :D

Resepi asal kat umah KAK AYU SG!!! tenkiuuuuu mak ayu! sedap sgt ni! nak buat lg tp tgh consider sbb sedia maklomlah stok beskut marie pun kena catu mcm maggi wakakakaka.... Mintak izin n halal resepinyer!!! macehhhhh!!! Untuk setiap kunjungan akn di balas kemudian :-)

PUDING BATIK MARIE

Ingredients:-

  • 300g marie biscuits cut to quartered-(300g biskut marie-dipatahkan 4)
  • 1/2 cup condensed milk-(1/2 cawan susu pekat)
  • 2 cups milo-(2 cawan milo)
  • 3 tbsp cocoa powder-(3 sudu besar serbuk koko)
  • 1 cup nestum-for baby-(1 cawan bijiran nestum untuk baby)
  • 1 cup butter-(1 cawan butter)
  • 3 eggs-(3 biji telur)
  • 1 tsp vanilla essence-(1 sudu kecil vanilla essence)

_DSC0339
jemputlah tgk ya :D

Method:-

Lighly beaten eggs and combine all the ingredients except, bicuits and put to boil on a medium heat. When butter has melt and mixture thickens, add in biscuits. Mix well. Pour mixture into a tray which has been placed with plastic wrap as the base and press till compact. When all has been pressed, put in the fridge, serve when its already set, or cold. -( Pukul telur sedikit dan campurkan semua bahan2 melainkan biskut. Masak diatas api yang sederhana. Bila mentega sudah cair, dan adunan agak memekat, masukkan biskut dan gaul rata. Tuang adunan kedalam loyang yang telah di alas dengan plastic(untuk memudahkan memotong) dan tekan2kan hingga padat. Bila semua dah selesai, masukkan kedalam fridge dan biarkan hingga sejuk dan menggeras.)
Align Center

10 ulasan:

Mas berkata...

ika, semua bahan ada kecuali nestumm jer...nanti nk try la...biskut marie tu dah lama terkurung dalam balang...he..he..cantik la puding ika tu...

anymz berkata...

ikaaaa,naaaak!cantik sgt ni...tak sampai plak ati akak nak ngap puding nih..
ingat lg masa mula2 wat dulu,tak sabo2 nak potong..bughuk tul rupa puding tu akak buat..hehe:)

Watierman, rmanbkr berkata...

Salam Dik Ika.....windu nya!!!

Ida Ddapur berkata...

ika...wahh cantik potongan kek batik ika..bunga tu b'tuah betul..dpt possing sama2 kat dlm plate.....sama la ngan k'ida...dah lama buat, gambo dok b'kusam dlm lappy jer..tak nyempat2 nak entry + kemalasan sama

Yatie berkata...

Salam Ika,
Ika klau wat apa2 mesti cantik dan kemas je...suka puding ni, tapi takde stok nestum....lain kalilah buat....nak sepotong dulu....

fara dean berkata...

salam ika..
dah lamaaaaa bbebenorr nak buat..tapi masa x mengizinkan..hihi (alasan yg munasarawak kan?)

Ayu berkata...

salam ika,
thanks sudi cuba..dah cantik lah tu potongan nya...hari tu akak buat juga puding ni, tapi gunakan biskut marie coklat, tak berapa nampak batiknya tu..hehe..kena buka mata besar2 baru nampak..hehe..

Am (Flora Heights) berkata...

Ika, akak prnah wat kek batik cam ni dulu2 tapi asyik x cun ajelah.. dah tu cam malas nk buat lagi. mmg tangan x de seni kot..?

Jun berkata...

cunnyer, tp akak susah ati lah bila buat kek ni sbb family akak x d sorang pon suka makan ni...hrp kan akak? seketul dua ok lah sbb risau gak, alat penimbang tu hbby akak letak kat jalan g dapo ngan fridge.mcm bg isyarat jek..wahahhaha

sue berkata...

Salam ika..Wahhh kek batik ni..kalo buat mmg sekali hadap la..nak2 lak kalau dapat kat anak2 buah...
Haa..1 ilmu baru dapat hari ni..selama ni tak pernah pun terfikir nak alas loyang dgn plastik..Jenuh la bekerja keras nak memotongnya. Note:..lepas ni bleh guna cara ni..heeee