Khamis, 7 Oktober 2010

Phat Horapha Gai sab

DSC_0085
PHAT HORAPHA GAI SAB

Salam kembali sume masih mengantuk :D

Opss, jgn tanyer kita apa makna kat atas tu yg kita tahu gai ajerr wakakakaka.... ayammmm rasanyer sab tu minced kot! :D Ni diner kita mlm tadi tp makan petang maklomlah tak mo mkn malam2 lg pun semalam tgh hari tak makan jdnyer ambik nasi petang pulak, rasanyer mcm dah lama tak makan nasik asyik dok makan daunnnn kerrr :D

Resepi asal dr umah 3 HUNGRY TUMMIES again!! Khob khun kha khun tummy! As usual mintak izin recipenyer juga, thanks!! sgt sedap dan harus di ingat mesti makan dgn telur mata kerbau sbb mcm tu lah gaya dia org makan :D

PHAT HORAPHA GAI SAB
Source:3 HUNGRY TUMMIES

recipe per serve
you'll need;

  • 250 g of chicken mince
  • a handful of green beans, cut into 1/2 cm rings>>ganti dgn kacang panjang
  • 2 cloves of garlic, chopped
  • 3 bird chillies, chopped (adjust the amount according to your preference)
  • 1/2 a bunch of Thai basil (bai harapha)>>guna sweet basil
  • 1 tbs of oyster sauce
  • 1 tbs of fish sauce
  • 1/2 tbs of sugar
  • dash of mountain sauce or Maggi seasoning sauce
  • 1 fried egg to serve


DSC_0089

Method:

  • Prepare the ingredients.
  • Saute garlic and chillies then add in the chicken mince, cook on high heat for a minute
  • Add green beans and continue to cook for a further minute.
  • Add seasonings and cook until the meat is cook through, add Thai basil and cook for 30 seconds before turning off the heat. Check for seasonings.
  • Serve on a bed of steamed rice and a perfectly cooked egg of course

8 ulasan:

3 hungry tummies berkata...

Mai penri khap :)
Cepat sekali Ija masuk entry ni hehe. Ini makan malam saya lagi tapi guna bai khrapao :)

Jiya berkata...

waaaaaaaa... terus mantapss dengan d90. weewiiittt!! nak berguru ngan ika la..

Mas berkata...

sedappp.....nak sikit....k.mas memang suka menu cam ni....

Yani berkata...

weh ika cakap bahsa siam plak ka?..
ingatkan resipi pun guna bahsa siam.. sib baik dlm bahsa omputeh.. bulihlah tiru gak nanti..

fara dean berkata...

salam..
ni mesti guna D90..hihi..
wow..

sue berkata...

Fuuuyooo..gambo cun tu..buat terliur ja..Ika..yg nih ko tak hantar kat akak pun..tak rasa lg nih..sedap tak?..ehehehehhehe

anymz berkata...

elok utk kita yg nak kurang2kan makan nasi ni kan..makan dgn roti pun best gak agaknya ni kan..masuk list lah..ada jumpa kat rumah 3 hungry tummies tapi belum buat2 lagi..

Yan berkata...

Ya ALLAH terbelit lidah menyebutnya