Jumaat, 15 Oktober 2010

Peach Muffin

_DSC0321
PEACH MUFFIN

Salam pagi jumaat sume :-),

Lama dah tak buat muffin :D peach kita pun dah lama beli tin besorrrr lah pulak tu :D nmpk kak ayu buat muffin ni terussssss masuk list, tu pun peachnyer ada lg separuh tin.. Muffin ni sedap sbb ada potongan peach, sedap! tp mcm kak ayu kata budak2 mmg tak gemor lerrrr yg gemor org yg kuat makan mcm kita2 ni lah wakakaka... boleh tersedar ke sapa yg KUAT MAKAN tu? baling epal ya kak kikiki....

Resepi tgk kat umah KAK AYU SG, macehhh kak ayu! mintak halal n izin juga resepinyer. Resepi asal dr JESSIE @ HEARTY BAKES, thanks both of u!!!

PEACH MUFFIN

Ingredients:

  • 180g unsalted butter (melted)
  • 220g castor sugar (reduced to 200g) -(Ayu used 170g)>>ikut sukatan kak ayu
  • 1/4tsp salt
  • 2 eggs (lightly beaten)
  • 250g low protein flour-(Ayu used cake flour)>>same2!!
  • 2tsp baking powder
  • 80g ground almond
  • 100ml fresh milk-(Ayu added another 50ml)>>sama jugak
  • 1 small can of peaches (diced)


_DSC0328

Methods:
  • Preheat oven to 180°C
  • Prepare muffin tin lined with paper cups
  • Sieved together low protein flour, baking powder, salt in a bowl.
  • Add in ground almond and set aside
  • In another bowl, mix melted butter with sugar, beaten eggs & milk. Stir till well combined
  • Pour liquid mixture into the dry ingredients. With the spatula, gently fold all the ingredients to form a wet batter
    Add in diced peaches, stir lightly
  • Spoon into paper cups and bake for about 25mins or till cooked Leave muffins to cool on cooling rack
Sources:-From hearty-bakes.blogspot.com

9 ulasan:

anymz berkata...

salam ika,akak baru balik dr rumah ayu,cepatnya muffin ni sampai ke sini ya..tahniah ika..cukup pantas ika bekerja..
akak ambik 2 ketul ya..mekaceh:D

HALAMANKU berkata...

Laju2 datang pepagini.. huh penat... nampak kat tingkap peach..he he he suker sgt2 nak 3 ketui Ika...he he he

leen hussain berkata...

ika buat semua sedap kan

izahdaut berkata...

ikaaaa.....
1/2 ketul je la ye...dah banyak kalori dah pagi nih..hahhahahaa... mmg betul tu, budak2 tak layan sangat muffin mcm ni... tapi kita kita tu (ai tak termasuk) memang suka makan..hahahhahahaa

hana berkata...

baling daging lembu satu tan!! ngaku jugak ko kuat makan yer..ellehhhh si izah tuh! ngaku jerk lah kuat makan! bunuh kang! bako kang! wakakakakaa....

indahhouse berkata...

Salam ika,
huwa.. nak meleleh air liur ni. pandang jerla.. mixer saya dah jem..huhu..ntah bila nak baiki. Malas nak godek guna tangan... kikiki..
Ui... bab kuat makan tu memang tak bole tahan tau. lagi2 nampak peach muffn yang bersalji2 ni.. yumm..!

Mas berkata...

ha..ha..kelakar betul makcik2 kat atas tu...tompang gelak kat sini....sebelum balik nak tapau sikit muffin tu, he..he..nampak mengancamm la...

K.Nor berkata...

adehhh apa pesen ni main bunuh2 bako2.. dah puas hidup jd org baik2 kaaa... ish2... hehee

Ayu berkata...

salam ika,
aduhai..dah petang baru boleh jalan2..mufin pun dah kena baling mana2 dah ya..hehe..

jangan gaduh2..siapa yang kuat makan tu..hehe..ika kasi sorang satu....nanti diam lah tu..heheh