Isnin, 8 Ogos 2011

Asam Pedas Kenduri

_DSC0064
ASAM PEDAS KENDURI

Salam kembali!! :-)

Ni menu iftar yg ke berapa lupa pulak, sama2 dgn yong tau fuu :D saja nak abiskan ikan tenggiri 2 potong tuu, sedapppp! Tak leh nak taip panjang2 sbb hati saya skrg ni sgt kecewa n terkilan :-(

Resepi asal dr CHE'IZA, mekaseh ya che'Iza! minta izin n halal kembali respeinyer utk rujukan akan datang! Tenkiuuu!!

ASAM PEDAS KENDURI
Resepi Asal : CHE'IZA

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ikan parang dlm lebih kurang 400gm ( boleh jer guna ikan lain )>>kita guna ikan tenggiri
  • 6 sb lada boh / lada giling
  • * 3 biji bawang merah
  • * 2-3 ulas bawang putih
  • * lebih kurang 1cm halia
  • * lebih kurang 1 cm kunyit
  • * 1sk lada hitam
  • * sedikit belacan ( saya guna ikan bilis jer )
  • 2 kpg asam keping / asam gelugor
  • 2 btg serai dititik (make sure ada)
  • 2-3 helai daun limau purut disiat2 (paling penting, mesti ada)
  • daun kesum
  • bendi ( optional, tak der pun tak per )
  • garam secukup rasa...
  • sedikit gula
  • pak aji kalau suker



_DSC0063
Mmg best gabungan daun limau purut n kesum ;-)

Cara-cara
  1. first sekali nak kobar... Make sure ada serai n daun limau purut.... sebab dua bahan ni merupakan identiti pada rasa asam pedas ni.... bahan ni menjadikan rasa asam pedas ni lain dari asam pedas yg biasa.... kalu tak der.. tunggu sampai ada... tapi still boleh buat cuma rasa dia lainlah nanti
  2. Blend ker giling bahan bertanda * ... Tumis bahan blend hingga naik bau...
  3. Masukkan lada boh, Masa ni saya akan masukkan sedikit gula.. Lada akan lebih garing n caramalised tumis hingga garing n terbit minyak.....
  4. Masukkan air dan asam keping. masak hingga mendidih.
  5. Masukkan sekali daun limau purut, serai n daun kesum.
  6. Bila kuah dah mendidih masukkan ikan...
  7. Bila Ikan hampir masak masukkan bendi, garam n perasa...
  8. Siap...

19 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

ni asam pedas johor ker?
rasa asam pedas org kedah simple giler....nnt leh try ngeeee biler daun kesum sampai from yokohama :-p

Ayu berkata...

Ika, kenapa kecewa & terkilan?..asam pedas letak lada hitam memang best..pulak kalau kuahnya pekat kaw2 punya..hirup boleh juling biji mata..

nOOrsha berkata...

SEDAPNYE ASAM PEDASSSSSSSSS... hahaha..sampai gune font beso eksaited nngok asam pedas... ol taim peberet ni ika ooii..mroyan tgk asam pedas ika..hihi...bubuh daun kesom byk2 mmg terangkat...ade lak bunge kantan..aduuhh..nyumnyumnyumm...

Umie berkata...

ika... nie namanya lawatan balas..kekeke

asben kite pun suka asam pedas berempah cenggini..isk2x tgk asam pedas mu ini terasa nak makan asam pedas plak tp malas masak...hohoho

HALAMANKU berkata...

Salam Ika... mmm samalah menu berbuka kita semalam tapi menu erma Asam Pedas Ikan Kembung.. tapi dek n3 tertunggak tak n3 lagi...
wahai Sahabatku.. apalah yang merundum jiwamu itew... naper ni? jgnlah sedih2 terkilan? sapa wat meh erma babap he he he senyum2 eh comei.. cek Ika he he he

Cheq Sue berkata...

salam ika.... nampaknya menu kali ni tak berapa menggoda cheq sue lah... (sebenarnya tak berapa suka asam pedas niiii...............)

izahdaut berkata...

bila masa buat kenduri tak jemput makcik jahh.. haha.. ooowwhh gitu gaya nyer asam pedas ni ye.. mcm mcm pesen ek..merah je kuah mcm org melaka nyer asam pedas tuu

resipe-masak-makan berkata...

Salam tuan umah,asam pedas makan ngan nasi lembut panas2 ada sambal belacan dan ulam tenggek burung?,memang berpeluh-peluh.

dZana berkata...

ngehngehngeh.. cedapnya..

Asmara berkata...

oh my dear! mari kita happy2 dibulan pose. hehe.. teringat makan kenduri asam pedas pulak nih. kita mmg suka sgt la asam pedas buatan mak kite. uu.. rindu!

ijayuji berkata...

To ☆*♥L@dy @yU♥*☆:

Salam ayuuu! Lebih kurang asam pedas johor kot! kita ni mmg antu asam pedas tak kiralah asam pedas dr negeri mana pun kita bantai jerrr hihihi... tunggu yaaaaa, daun kesum tak de tak best :D

To Mak Ayu:

Salam mak ayu! tak de apa2 lahh perkara kecik jerrr :-) Asam pedas kegemaran kita tak kiralah asam pedas apa pun mesti kuah byk2 letak kat nasi hihihi...

To Noorsha:

Salam Sha! org johor mmg suke asam pedasss kan kan org melaka pun suke jugak kan kan :D tp mmg asam pedas ol time fev mmg tak jemu makan hari2 dulu2 mak kita rajin buat asam pedas kalau abg ipar kita dtg sbb dia suke mkn kuah asam pedas mak hihihi... kita mmg antu asam pedas :D

To Umie:

Salam kembali umie! sampai pun sini ingat tak sudi ziarah kita kat sini :D macehh sudi dtg! Kita kan umie nak makan yg malasnyer tu nak blnedder lada kering jerr lain2 tu oklah senang pastu dgn nak menumis dia hihihi...

To erma:

Salam erma! sedap buat berbuka buat sahur pun jalan ajerr mana yg suke kan? Tak de apa2 lah erma kdg2 tu gitu lerrr sejak2 dah tua ni mudah terasa ewahhhhhhh! hihihi...

To cheq_sue:

Salam kembali kak! tak pe tak terliur silalah pergi ke rumah org yg boleh buatkan akak terliur ya :D

To KAKAK Izah Daut:

Salam kak, haaaaa tu lahhh ini kenduri bukan sembarang kenduri tauu! wakakakaka... kenduri2 siang2 kang kena tangkap baru tau! kenduri mlm2 lah baru best sambil gosip2 :D

To Resepi-Masak-Makan:

Salam chef! ha ar! sedap mmg klau mkn dgn sambal belacan gituuu aduhhhhh kalau dah overnight asam pedas ni lagi sedap kan :D

To Kak dzana:

Salam cikgu! ni dah kenapa nii? hihihi.. asam pedas the best! :-)

To Kak Asmara:

Salam kak as!! dah happy dahh kalau pkir2 sgt buat sakit gigi jerrr ahahaha... betulll!!! kita pun suke asam pedas mak kita! jom windu sama2 :D

Mas berkata...

ika...kak mas datang terlambat lak..
ada lagi ke asam pedas tu..
boleh buat berbuka....

Lovely Kitchen berkata...

k.e-na pun suke sgt asam pedass!!apsal lak sedih n terkilan ni...k.e-na ada wat salah ka..bykkn istighfar yer..

ijayuji berkata...

To Kak Mas:

Salam kak masss, tak terlambat kak pintu umah kita terbukak 24 jam cuma tuan umah ada dgn tak de jerr :D Mmg boleh buat buka n sahur, tp kita sahur2 tak mkn nasi makan kurma jerr hihihi...

To Kak ENa:

Salam kak ena! tak de apa2 lah kejap jerrr kita nii :-) kak ena tak de buat salah pun kita jer ter ter emosi sikit :D Asalm pedas mana yg suke suke mana yg tak suke tak suke tp kita suke :D

tun_telani berkata...

olo olo... kak ika cayang.. jgn cedih2 ye.. sape yg telah mengeciwakan akak nih? ke masak x jadi, so terkilan.. huhu..
1st time dgr asam pedas letak daun limau purut.. rasa dia dh jd ala2 paprik la kan.. (sesuka hati wat assumption.. kui kui)

ijayuji berkata...

To Tun Telani:

Salam tunn! tgn akak sambil sengseng lengan baju nii hihihi.. tak pe tun akak dah ok akak emo kejap jerrr pastu ilang dahhh :P masak tak jadi akak akn uwar uwarkan kat sini tak yah bunga2 lagi akak terus bg jwpn :D
Mungkin kot tun itu yg jadi menarik tp padprik tu lain bebenor! ahahaha...

quinnie berkata...

cantik rupa tumisan asam pedas ika ni...akak pun kalau nak makan asam pedas kuah kena warna cam gini baru puas makan...hehehhe..resepi che'iza ni memang tak rugi mencuba...hehehhe

Juwita Jamaludin berkata...

nak asam pedas gak.. lama tak makan.. akak tak pandai sgt buat tau.. nanti nak try gak buat..:)

Diana @ Melley Mey berkata...

asam pedas mmg sedap... akak suka sgt makan.. tgk asam pedas yg ika masak nie.. meleleh air liur d buatnya tau... sedaaap!!