Khamis, 18 Ogos 2011

Kuih Jongkong/ Kuih Bongkong

_DSC0100]
KUIH JONGKONG

Salam kembali sume :-)

Sebelum memulakan tugas di dapor, ingin saya masukkan juga kuih yg bakal di buat berbuka tuk hari ni yaaa, tak saba sbb buatnyer seronok! dan dah tentu rasanyer mesti kaw kaw sbb di balut dgn daun pisang :D Masa mengukus td ni pun bau diaaa aduhhh rasa mcm nak duduk bersila menceduk isi dlm dia tuuu :D

Dah nmpk kuih ni masa KAK Q post kat FB, terus terbekenan sbb kata kak Q kuih ni rasa ala2 lompat tikam n bubur som som, kita mmg penggemar kuih2 mcm nii, bglah kita byk2 kita leh makan, sedappp! Td ni mintak kak Q salinkan resepi tp dgn baik hatinyer kak Q buat n3 sekali tuk kuih niii, tenkiuuu kak! Alhamdulillah, nmpk sgt best kuih ni! Lepas ni kena tunggu resepi dr Sheeren pulak :D>>ntah bilalah tu dia nak tanyer kakak dia ahahaha... Resepi ni gabungan KAK FIDA MyR dgn PUTERI DAPUR MyR>>jdlah versi KAK QUINNIE :D Tenkiuuu n minta izin n halal resepinyer! :-) Kalau nak tgk cara bungkus leh g kat link MyR kat bwh tuu g kat acc puteri dapur :-)

KUIH JONGKONG
Resepi Asal: Puteridapur@myr
Resepi Asal: Kakfida@myr
Sumber : Kak Quinnie

Bahan2

Utk adunan kuih
  • 250gm tepung beras
  • 50gm tepung ubi
  • 1 sudu kecil air kapur..- air je tak yah ambik isi dia tapi pekat la air tu ek
  • 1 liter santan
  • 500ml air pandan - saya guna dlm 4 helai daun padan saiz kecik
  • 1 sudu kecil garam
  • 30gm gula
  • sedikit pewarna hijau

utk inti
  • gula melaka secukupnya - dihiris2 halus
  • pati santan secukupnya di campur dgn sedikit garam - agak2 la garamnya ye..

* daun pisang secukupnya utk membalut- dilayur...daun pisang kena lebar dan cantik
*pencungkil gigi/ lidi tajam


_DSC0106_DSC0127
but sheeren told me kuih ni org nyonya panggil KUIH BONGKONG, apa pun namanyer ia kuih yg sama kan sheeren? hihihi...

Cara2

1. mula2 masak bahan adunan dulu....campurkan semua bahan2 adunan...kacau2 rata sehingga tepung tadi tidak berketul...selepas tu baru masak atas api yg kecil..kacau2 hingga pekat dan likat serta licin...atau berkilat...memang letih skit la nak mengacau ni sebab lama...hehhehe...pakai senduk kayu....dah likat tutup api dan biarkan sejuk skit.

2. kemudian layur daun pisang dan potong daun ikut saiz 20x24cm..saya agak2 je sebenarnya...tapi kalau nak senang ukur le...lepas tu potong jugak daun saiz kecil utk lapisan kedua...boleh tengok kat puteri dapur nye link kemudian hiris2 halus gula melaka...tepikan.

3. bila semua bahan dah siap...boleh mulakan proses membungkus...mula2..letak daun atas tempat yg rata....cedok dlm 2 senduk kecil adunan badan dia....kemudian....tutup tepi sebelah kiri...boleh tengok kat cara2 puteri dapur....pegang kuat sebelah kiri yg dah bertutup tu...condongkan skit...dan masukkan satu sudu besar gula melaka hiris...lepas tu satu senduk kecil santan pekat....tutup pulak sebelah kanannya..kemudian letakkan atas daun yg kecil pulak dan matikan dgn pencungkil gigi/ lidi tajam. gunting bahagian atas yg lebih tu..biar dia cantik skit atau sama rata je.

4. susun kuih atas loyang pengukus....sementara proses membungkus tadi...boleh didihkan dulu air kukusan....bila dah didih airnya...kukus kuih selama 30m...api besar...kuih ni kalau buat byk...tak boleh tindankan loyang tu pada 2 tingkat...masak setingkat je...sebab takut daun dia kemek akibat loyang yg ke2..nanti kuah dia terkeluar dari daun pisang. bila dah masak kuih ni..alihkan kuih tu dari air kukusan...alihkan loyang pengukus dari periuk kukusan tu atau angkat dan letak kat bekas lain..ni utk pastikan kuih tu lembut dan tak pejal isi dlm dia bila kena wap air panas tu...

(nota: kuih ni kalau betul cara masaknya...akan ada air gula kat dalam dia....tapi kalau air gula tu tertumpah ke apa ke...jgn risau..kuih ni masih boleh dimakan lagi...tapi kena la buat air gula merah standby...hahahhaha..saya masa 1 time buat tu..akibat tindankan kuih ni kepada 2 loyang...loyang yg kena tindan tu kuahnya tirih....habis tinggal isi je..jadiknya kena la masak air gula yg lain...dia kena ada air gula jugak baru sedap...pati santan utk kuah/inti tu...elok pekat...sebab kalau terlalu cair...susah nak balut dan santan mengalir keluar...tapi kalau beli pati santan dah siap tu...tambah skit je air...jgn la pekat sgt lak..agak2 la ye.. selamat mencuba.)

21 ulasan:

zarin berkata...

ikaaa
betullah nama dia jogkong or bongkong
2 hari lepas akak makan kuih ni. kawan bg..first time makan kuih..sedap!!!
kawan akak beli jek and isi kuih ni tk ponuh mcm awak punya tu...yg akak punya byk kuah..sejukkan dlm peti ais dulu then baru makan..sedapnyaaa terasa terus sampai peyut hahaha

che'iza berkata...

Wahhhhhh Ijah....

Cargas tul ko erk.. mentang2 ada daun pisang baru kaler hijau heheheheheh...... Simpan fridge jah makan sejuk2... asyikkkkk sungguh.... Lontong daun camner jadi buat tak...?

Sheila Shafeareen berkata...

Salam selamat bebuka..menarik kuih ni lama betul x jumpa kuih2 lama cam gini...sdp..sampai x terpikir nak buat...ada lg hantar 2 bungkus....x silap abah akk pu suka kuih ni

Yan berkata...

kuih jongkong ni favorite kitarang sekeluarga.My mom suka buat...sedap kalau makan sejuk2..

ady berkata...

as-salam ika
dah lama tak mkn kuih jongkong ni.. sedap mkn kuih jongkong ni sejuk2..

quinnie berkata...

ika..elok dah tu bergenang kuah nya...kakakakak...adeehhh...makan pelan2 ek....tengah happy ni sebab baru lepas tengok muka oppaaa...kakakka..memang raya betul lah kita hari ni...dgn segala lontong dan kuah kacangnya...hahahahha...yippyyyy!!!!

Yatie berkata...

uwaaa menariklah kuih ni....akak tak pernah makan pulak kuih ni, tapi rasa2nya mmng sedapkan...suka tngk kuih yg Ika buat, kemas jek..

dZana berkata...

mcm tak pernah makan kuih jongkong ni.. huuu.. bkuah2 tu msti sedap.. biskut mazola tu cantik jer kejadiannya.. merekah2 gitew.. akk rasa nk gigit2 jer ika...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

teringin nak rasa...
mana nak cari daun pisang nie uwaaaa

Asmara berkata...

serius! pestime dengar dan tau pasal kuih ni. malunye! hehe.. asal mana ye kuih ni , macam x penah nmpak pun kat pasar2 ramdhan belah2 selatan. xtau la ada kot tp mata aii yg buat2 tak nampak. ngeh2.. cam sedap giler je kuih tu! hehe..

Fiza Nordin berkata...

seingat akaklah, tak pernah dengar nama kuih jongkong/bongkong ni... tapi tak taulah kalau tak perasan pulak... nampak cun isinye... pasti sedap tu ek...

cikmanggis berkata...

ni kuih orang Johor kan?simpan jap dalam peti sejuk pastu baru makan...ya Allah boleh pitam sedap hehe

lilydvalley berkata...

ijah, i cuma tau jongkong emas aje. kuih jongkong tak pnah dgr.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ika..
akak pernah dengar nama kuih jongkong ni masa akak sekolah2 dulu.. tp ingat2 lupa asal dr mana.. kuih org jawa ke org banjar eikk.. lupalah.. hehe..
mmg nampak best la ika kuih tu.. akak pun suka kuih yg jenis2 mcm ni.. yg main cedok2.. yumyum.. tunggu ada kerajinan baru boleh buat ni.. yg melemahkan semangat pasal daun pisang.. kalau beli belah dlm mesti pendek2 jer org letak..

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi berkata...

wah!baru semalam skodeng kat dapur kak Q..rupa nya dh sampai sini..nak sikit,kak! =0).

Hezrin Ahmad berkata...

ya allah sedapnya... dah lama xmkn... nk buat.. kat umah tu rin sorg je mkn... nak cr kat kl ni mmg xjumpa la...huhu

Zarin Yusof berkata...

Org minang panggil kuih ni kuih bongko. Klu d tmn suntex cheras hanya djual pd bln puasa je. Harga dia RM1.50 satu. Kt kg sy ada sorang mkcik yg famous ngan kesedapan kuih bongkonya. Tp smnjk dh jd jutawan ni, dia dh x jual kuih lg.

Nieza berkata...

Assalam Ika, sedap kuih ni akak pun dah terai tapi bubuh dlm mangkuk jer..kalau dlm daun pisang lagi sedap kan.

Aura berkata...

Kuih ni mmg sedap giler.terutama jika kuahnya ada dlm daun tu bila siap masak

Tanpa Nama berkata...

Da try.. biasa ja.. buah melaka, kuih tako, simpan fridge baru makan pun sedap jugak

Tanpa Nama berkata...

Da try.. biasa ja.. buah melaka, kuih tako, simpan fridge baru makan pun sedap jugak