Selasa, 9 Ogos 2011

Jelly Tembikai

_DSC0343
JELLY TEMBIKAI

Salam kembali sume di ramadhan yg ke 9 insyaAllah!!

Ok tak leh nak taip panjang2 sbb byk kerja nak dibuat kat dapo lepas nii :D

Deesert pertama berasakan puding di bulan pose kali nii :-) Mekaseh KAK JUWITA!! Jelly akak telah menawan hatikuuuuuu suke tgk kejadian n kaler jelly niii, mmg cantek! Sini tembikai hari2 ada cuma kdg tu malas nak beli, ini pun beli yg dah siap potong 4 senang kerja lagpun adik tak larat lerr nak bwk tembikai gedabak gitu seorang :D

Macam biasa ya mintak izin n halal kembali resepinyer kak! Tenkiuuu!!! Selamat berbuka buat semua bila waktunyer!

JELLY TEMBIKAI
Resepi Asal: KAK JUWITA

Lapisan Jernih ( lapisan bawah)
  • 4 g serbuk agar-agar>>yg ni kita kurang kan jadi 3g sbb nak buat lembut sikit.
  • 400 ml air
  • 3 sudu besar gula ( mengikut kemanisan masing-masing dan kemanisan buah tembikai)
  • 100 ml jus tembikai yang ditapis dari buah tembikai ( ditapis ambil air sahaja hampasnya jangan buang)
  • sedikit pewarna merah ( ita tak letak sebab tembikai ni memang merah)

cara-cara

* Masukkan air, gula dan serbuk agar-agar didalam periuk.
* Setelah sebati masukan jus tembikai yang telah ditapis dan pewarna jika warna kurang terang.
* ketepikan sehingga sejuk sedikit dan dimasukkan kedalam acuan yang bersesuaian.


_DSC0357
siap sedia masuk dlm sebokk!!! Nanti petang dah sejukkk!!! :D

lapisan atas
  • 2 g serbuk agar-agar>>Yg ni pulak kita letak 1.5g
  • 50 ml air
  • 250 ml hampas tembikai yang ditapis
  • 3 sudu besar gula ( mengikut kemanisan masing)
Cara-cara

* Masukkan air, gula dan serbuk agar-agar didalam periuk.
* Setelah sebati masukan hampas tembikai .
* Masak sebentar dan ketepikan sehingga sejuk sedikit.
* Apabila lapisan bawah didalam acuan telah keras sedikit boleh la dimasukkan lapisan ini.
* sejukkan didalam peti sejuk.


_DSC0349

23 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

esok kena ajak darl carik suika la mcm gini...x tahan tgk jelly ni ngeee

Ummi berkata...

Waaaaaaaaahh Ika, cepatnya terkena jangkitan dari Juwita nih...haha...akak td nampak tembikai tp maleh la nk beli, gerenti xdan nak buat hari kerja nih...huhuu..tumpang tengok jek la...

ibh berkata...

Teringin lak nak minum sirap..ko ni ikaaa..memang tau..akak pantang tgk merah2 time pose ni..Mula la terbau2 sirap..kikikikii..Haaa...tinggal sikit tuk akak..Akak lum ada idea nak masak apa ni....Baru nak balik koje ni ha..ngeeee

09SD195 berkata...

ika bagus2 ejas sikit2.. biar lembut akak pun suka lembut... bagus2.. vantikkan selamat berbuka ika

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

wahh.. laju mencacus dak ika nan sorang ni... td dah terliur tgk kat juwita.. skrg kat umah ika pulak.. akak rasa pasti virus ni akan berjangkit ke rumah yg lain2 pula.. hehe..syabas juwita & ika!

Mamamya berkata...

haduiii....dapat tgk jer resepi ni sbb akak mmg x dapat buat sbb anak akak tu ada asthma....mmg xleh le makan tembikai ni.....uhuhuuuu...sodih2...

Ayu Safieza @ Humaira' berkata...

woish...dik ika comey...bedesup laju tubik kan entry ni....nak rak akak ngan unta tua ni kejor....ekekekeke......mmmm tembikai ni wat iftar sejuk2 best wooo...jap lagi akak sampai k...isi minyak jap...:)

Diana @ Melley Mey berkata...

waaaa... tergoda lagi nie ... ika akak cayang nie kan... memang tau.. saja jer nak bg akak tergoda .. heeheehee... ada ker virus tu akan menjangkit kat akak plak? hehehehee....

Deliah's Deli berkata...

terbaik la ika..naik concorde bw resepi dr jpn!! :)

ijan berkata...

Salam Ika... mak aiii merahnye... syok ler jelly2 waktu berbuka. sejuk2 light gitu... terliur tengok asam pedas kenduri mu di wabah itew... huhuhu...
Ika, dah buat bihun sup utara tu. sungguh sedappp. ai bagi 5 out of 5 stars..wallah! macihhh ye :)

K.Nor berkata...

uikkk cepatnyer dia buat!!

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Canteknyaaaaa!!! Haishhh :)

lina_pg berkata...

aduh sungguh menawan kalbu..
terliuqnya tengok jelly tembikai ika ni.Kemarin ada beli tembikai tp wat jus jerr.

Sofea berkata...

waaaa, boleh kurang pahala posa bila mai dapur ika niii....cantiknya ika oiii. ;)

quinnie berkata...

ika buat jelly tembikai..kita lak minum air tembikai hari ni..heheheh...tembikai kalau bulan puasa memang buah terbaikkkk...kekekek...selamat berbuka...:)

Asmara berkata...

uish.. tak menahan tengok merah tembikai tu. kita sayang la nak buat2 puding, suika mahal sangat! sedap makan mcm tu je, dah la mnis giler suika sini. hihi.. kalau dpt murh cam ita confirm aii buat. hehe..rmh ni pun hari2 nk suika budak2 suka la sangat. :D

Ida,Japan berkata...

cepatnyer dr nihon dh sampai ke siam....pakai jet turbo kut ni ikaaa...comei2...suka tgk merah asli warna tembikai tu...dessert yg sihat, kt area tmpt k'ida duduk pun suika dh mula murah ika...td gi kedai, harga dh turun..sebelum ni sebiji 480 yensaiz sedang tadi bole dpt 300 yen, kira ok la kn...mcm nk borong sume, tapi mengenangkan dapur dan rumah sekangkang kera jer...beli satu jer dulu

Amie berkata...

pergi rumah Juwita, dapat makan tembikai Jepun, transit Bangkok dapat makan tembikai Siam rumah Ika, nak balik Sabah ni kena transit KL kejap, ada ke tembikai KL pulak.....

Ika, nanti buatkan Kak Amie jelly tembikai merah kuning ye, warna negeri Selangor akak tu...hi hi hiii

Anawahid berkata...

cantik... jeles... cantikkk... jelessssss... huhuhu... mekkkk... berapa gelas ngko buat mek, ada belen ulur2 kat tingkap... hahaha

cikmanggis berkata...

anak manis!!!sedapnya nampak jeli merah menyala tu..mai secawan:)

Watierman, rmanbkr berkata...

Assalam Ika..dtg tengah malam baru dapat rasa nikmat makan jelly sebab boleh dikira waktu dekat nak bersahur dah!....hehehe...tak boleh beli tembikai sebab nostalgia teringat kat Anak akak (Alang Nizam)...yg dkt Uitm Seri Iskandar..so datang menjilat skrin kat sini dah la!Selamat Bersahur ya!

Ayu berkata...

Assalam ika, mak ayu datng lamabt lagiii..biasalah hari ni spore national day..semua ada kat rumah tak boleh nak langok depan pc..since anak antu tak antar makanan hari ni..mak ayu ambik sendiri ya jelly tembikai ni..cantik nya ika..gamabr tuu..macam dalam majalah lah!!

Juwita Jamaludin berkata...

ika akak terkomen guna suami akak pun account la.. hahahaha.. sorry yek yang nama pelik atas tu akak la tu..:)