Jumaat, 5 Ogos 2011

Kuih Serimuka Pelangi

_DSC0202
KUIH SERIMUKA PELANGI

Salam kembali buat semua di petang ramadhan yg ke 5 :-),

Arrghhhhh! sgt tak suke hasil kuih nii sbb lapisan yg atas spoil sikit sbb adunan sikit konon2 tak nak membazir tuang atasnyer jadi tak cantek pulak :-( pastu kan kan kan biasanyer kita tahu sabo kalau nak potong2 kuih mcm ni betul2 sejuk n keras baru potong tp ni tidak :-( uuwaaaaaa.. hari ni tak de mood sgt mungkin letih sbb td berlari lari mengejarkan budak2 ni balik sekolah dr bank :D Paastu kan hari ni kita TERMALAS sikit buat tebal2 jerr! hihihi

Nmpk kat umah KAK AYU di padang pasir sana, terus teringin nak makan, tp kita guna resepi KAK CT DELIMA, penggunaan satu tepung lain sikit, tp kalau adanyer pulut ni mmg kita suke :D Ok, menu berbuka tak pkir lagi nii, dah kuarkan tulang dgn ayam kena pilih mana satu nak dibuat masak hari nii :D Selamat berbuka sume!!! :-)


KUIH SERIMUKA PELANGI
Sumber: KAK CT DELIMA>>link kita masukkan nanti ya

Bahan-bahan
Lapisan bawah
  • 2 cawan beras pulut - cuci dan rendamkan 3 jam
  • 21/2 cawan santan cair
  • 1 sudu teh garam
  • sehelai daun pandan
Lapisan atas
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung kastard
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 biji telur
  • 3 sudu makan gula - gula kita lebihkan 41/2 sb
  • sedikit garam
  • pewarna kuning, hijau, merah (ikut suka)

_DSC0204
Dah 3 kali buat kuih ni kalau tak silap, jemput ambik bwk balik umah jgn makan dulu :D

Cara-cara
  • Panaskan periuk kukus hingga air mendidih.
  • Masukkan semua lapisan bawah dan kukus hingga masak.
  • Apabila masak, kluarkan daun pandan dan tekan pulut ke dalam loyang sehingga mampat. - k.ct menggunakan plastik sebagai alas loyang supaya senang nak keluarkan.
  • Bancuh semua bhn2 lapisan pelangi kecuali pewarna kemudian tapiskan.
  • Bahagikan adunan kepada 3 mangkuk. Masukkan setiap mangkuk satu warna pilihan.
  • Kukus semula pulut yg telah dimampatkan.
  • Tuang lapisan merah dan kukus 10minit. buat lapisan seterusnya sehingga habis. - hana balut tutup pengukus ngan kain agar air tidak menitik ke atas kuih.
  • Lapisan terakhir kukus lebih kurang 30minit.
  • Sejukkan baru boleh dipotong.

38 ulasan:

ibh berkata...

Tinggai sepiring tuk akak tau..Balik keja nanti akak nak..kikikikiii...Cepat..cepat..tak sabo nak tengok menu utama ika petang ni....

cik cek berkata...

Ika....kak cek nak sikit ...buat juadah buka posa....cantik...kaler terang2 ni memang kak cek suka...dari jauh dah nampak kuih serimuka ni...menggoda warnanya...sesedap rasanya....kak cek nak jugakkk...hu hu hu...

HALAMANKU berkata...

Ika.. comfm xde mood.. naperni? n3 ader ulang story.. he he he aperpun kat mata erma memang cantik selalau kuih seri muka satu layer jek tang atas tak berlayer2 cam IKa... rajinnyer.. dah cukup sabolah tu.. meh rasa 2 potong ops.. karang buka lah he he he

Nurul berkata...

Ika,nampak sangat penat tu, sampai n3 tu story nyer berulang... k, rehat dulu... dah siap pun menu berbuka Ika hari ni, K nurul ni tgk dr opis jer,ngeee.. kang pkl 5 berkejar balik nak masak... tapi kalau x dan + M, alamat kaki melangkah ke bazar je lah... hikhik ;D

Amie berkata...

takde mood apa namanya tu ika kalo serimuka tu rupa pelangi...mood warna-warnilah tu... he hehehhhh, cantik bah!

Nurul berkata...

Eh eh, x cukup comment plak... x sabar nak tunggu menu lagi satu... mesti best kan... tgk dari jauh je lah... ;)

Gee® berkata...

rajinnya melapis, tak penat ke... siap bg kenkawan lagi kuih pelangi tuh... baiknya hati... ahaks

makcikmanggis berkata...

ooo meriah kaler tu ika..ok latu:) cam rumah flat gitu:)Makcik pun bila buat kuih yang kena tunggu sejuk baru potong selalunya gagal..gagal kawal perasaan nak potong cepat hehe.Selamat berpuasa dan berbuka ika:)

Mas berkata...

cantikknya serimuka ika tu.....
tinggi...
kemass.....
menawan hati nengoknya....

ijan berkata...

mak aiii cantiknye kuih seri muka dia... cun melecun. rajin betul Ika buat lapis2 tu... :)

Ayu berkata...

ika sibuk ya..
thanks kasi kuih tu ya..cantik dah tu..mak mertua tak cerewet..meh kaalu tak habis bawak sini semua tu..

Rabiatun Adawyah berkata...

salam Ika...cunnyer serimuka..suka tengok tang lapis2 tu..kemas betul..

Watierman, rmanbkr berkata...

Assalam Dik Ikaaaaaa ni yang Akak tak suka ni...suka goda benda lapis2 gitu.....tak nak kawan lah cam ni.....tapi nak tak kalau Ika makan pulut yang lapis2 tu suapkan untuk Akak waktu berbuka nanti ?Akak suka...!

Kamalia berkata...

Salam ika..mak ai,cntik sungguh lapis2tuh..xkisahla tebal ke nipis yg pasti cntik sungguh.kita bab melapis ni mmg hancus n lagi satu xterer buat kuih kukus sume nih..mnjg huduh je hasilnye..wakaka

Ayu Safieza @ Humaira' berkata...

Ika comei.....:) tahniah....yahabibi ya maulana...ana daaaaaaaaaaaatang! Whooot3!! Betol cun dan kemas nauuuu lapisnya

Ika....haaaaaaaaa....terbaru nih ada tpg pulut....akak pun suke sbb toing-toing gitu rasenya kan....

Ha.....dah abis toing2 ke yaaaaaaaang oiii? Pas ni akak g singgah rumah tau...nak vongkoos wat balik....jap2 tau...tgh cari manalah unte sekooor nih!!!!! Ngeeeeeeeeeeee

Ummi berkata...

Ika comeyy manjaaaa....keji taauu...tunjuk pelangi kat sana...kat sini xda pun...ujan x turun mana nak kuar pelangi...uwaaaa...naaaakkkkk..!

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ika..

macih ika anto umah akak kuih serimuka pelangi yg ceria tu... rajinlah tu namanya.. kalau malas takkan keluar pelangi2 tu.. hehehe... ni piring akak anto balik.. kuih takde.. tak sempat buat.. akak bagi seplastik buah rambutan jelah yekk.. hehe..

Yat Maria berkata...

Mek

lawooo arrr tu serimuka pelangi ko!!! cam terasa plak kesedapan dia kemarin...err...adakah harus akak wat lagik?...ermmm harus jer...wajib belum so tak yah dulu ahh.. :)

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayaang...
waaah nie ker kuih serimuka pelangi tu ika... cantiiik wooor... nasib baik irfan x der sama skg nie.. kalau x mesti nak kuning lagi.. hahahahhaa...
kemas n menarik warna nya tu ika... suka akak tgk.. cantik !

dZana berkata...

kemasnya pelangi..

Sofea berkata...

aduh ikaaa..rasa mcm nak ngap je tgk kuih ika buat tu...cantik sungguh! ;)

AZLITA AZIZ berkata...

cantiknya ika... suka akak tengok warnanya pon menarik dan mengoda!

CT Delima berkata...

As'Salam Ika

adik ikaaaa! nak mintak bawak balik boleh..hihihi. cun lah tu, beseri2 warna kuih serimuka pelangi tu ditambah seri dengan senyuman ika kan...hihihi

arini tak sempat buat kuih lah, pergelangan tangan kak ct terseliur masa buat kerja rumah tadi. dah letak minyak panas harap esok baiklah. payah nak menaip ni macam ayam patuk jagung jer.. hehehe

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

canteknyer ika...
rasanyer if ai buat x selawa dan sehalus ni kot.....i`m backkkkk

sabar@kagawa japan berkata...

wah wah wah....rajin betol org siam ni nk melapis2 nih..kalo kite tuang terus mcm serimuka biase hahaha

quinnie berkata...

rajinnya ika..siap berpelangi lagi...kalau kita dpt buat satu kaler pun dah kira bertuah la tu..hahahah...ika akak nye kek tak buat lagi nih....adehhhhh..rasa nak suh oppa tolong jek...kakakka

quinnie berkata...

rajinnya ika..siap berpelangi lagi...kalau kita dpt buat satu kaler pun dah kira bertuah la tu..hahahah...ika akak nye kek tak buat lagi nih....adehhhhh..rasa nak suh oppa tolong jek...kakakka

quinnie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
quinnie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
quinnie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Anna Qawina berkata...

Ika...pelangi malam ada lg? hehe..ghajin bebenor budak nih..

Yatie berkata...

cantiklah kuih serimuka pelangi Ika ni..sejak puasa akak lum mengukus kuih lagi ni..dah geram je nak mengukus...bila tngk kwn2 semuanya rasa nak di buat..walaweiiii mcmana ni..

Hanis MY berkata...

aduiyyaaiiii pingsannnn tiap kali masuk sini uwa ni feberet kuih hanis tau nak nak tapi akde beras pulut, ke ada kat jepun ni eh?

resipe-masak-makan berkata...

Salam tuan rumah, kuih tu sungguh mengiurkan di bulan puasa,nak cari kat bazar yang ori memang tak ada, nak buat tak reti, so tengok ja lah

Juwita Jamaludin berkata...

salam. ika baru sempat tgk kuih yang cun tu.. lawa dah la ika.. tinggi lak tu.. ihihih geram nak buat tak kesampaian lagi.. ihihihi nanti nak try la.. bila la tu yek.. hihihihi tentu sedapkan ika..:)

Deliah's Deli berkata...

ika punya malas,jd kuih lapis yg cun!klu sy mahu trcampur pulut dgn lapis warna2 tu. :)

ijayuji berkata...

BUAT SEMUA>>TErima kasih sudi singgah :-) semalam kepenatan sikit, nanti buat balas kunjungan kembali, terima kasih! Selamat berpuasa!!

sue-sama berkata...

subhanallah..sy kagum dgn org yg pndai buat kuih lapis yang susunan nye kemas dan cantik...sgt unik...