Selasa, 16 Ogos 2011

Sup Tulang Singapura

_DSC0209
SUP TULANG SINGAPURA

Salam kembali di ramadhan yg ke 16 buat semua! :-)

Haaaaaaa... kan dah nak masuk angka 20 puasa, kejapp jer sgt tuuu, percayalah dah nak dekat raya makin kelamkabut :D. Minta maaf sume ya, masih belum sempat nak blogwalking lagi, hidung tersumbat kepala senoneng, ni gara2 buat sekut semalam ni tamak sgt hihihi.... mlm terus terbongkang sib baik kita tgh raya :D

Menu berbuka semalam, buat sup tulang ni dgn mee goreng SAHAJA, oooo sup ni makan dgn roti keras tu ya :D Resepi asal dr KAK NOREEN dan kita tirguda lepas ALONGROZZ tayang menu berbuka along beberapa hari yg lepas, lg pun stok tulang ada lagi, Resepi lagi simple kalau nak dibandingkan dgn resepi bone steak sebelumnyer TAPI rasa dia sedapppppppp!!!! Mcm biasa mintak izin n halal kembali resepinyer!

SUP TULANG SINGAPURA
Resepi Asal : KAK NOREEN>>Rossya
Sumber : ALONGROZZ

Bahan-bahan:
  • 3kg tulang lembu (steak bones)
  • 1 camb rempah sup
  • 3 biji ubi kentang
  • 3 senduk cili kisar>>kurangkan sikit
  • 3 senduk sos tomato>>yg ni kita gantikan dgn crused tomato dlm tin + 3sb Tomato puri
  • 1 biji telur - dipukul sedikit
  • garam, gula, serbuk lada sulah dan ajinomoto secukupnya
  • minyak untuk menumis

Bahan2 kisar:
  • 6 ulas bawang putih
  • 2 labu bawang besar
  • 1cm halia



_DSC0211
Cara-cara:

  1. rebus tulang lembu bersama2 dengan rempah sup sehingga lembut dan empuk lebih kurang 2-3 jam
  2. sementara itu kupas ubi kentang dan belah 4, rebus sehingga lembut dan blend bersama dengan sedikit air supaya menjadi puree. ketepikan
  3. panaskan periuk dengan sedikit minyak, tumiskan cili kisar bersama2 dengan bahan2 kisar sehingga garing
  4. kemudian masukkan tulang lembu yang telah empuk, sos tomato dan juga stok tulang lembu tadi
  5. jangan digunakan kesemua stok tulang lembu tadi kerana kuah sup tulang ini mestilah pekat
  6. masukkan garam, gula, serbuk lada sulah dan ajinomoto. kacaukan sebati
  7. setelah itu masukkan ubi kentang yang telah diblend tadi dan kacau sehingga kuah menjadi pekat
  8. akhir sekali bolehlah dimasukkan telur yang telah dipukul sedikit tadi dan kacau rata
  9. biarkan sekejap sahaja dan bolehlah dimatikan api dapur
  10. angkat dan hidangkan bersama2 roti atau nasi putih

note: very highly recommended. rasa sup tulang ini seperti stew daging

20 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

JAKUN lagik...jgn gelak taw
dok bayang sup color laen tertiba nampak color lain...macam kari ekk sup dia

Nuridah berkata...

Ika

simpankan utk kak nur berbuka nanti...hehe...dh sihat ke??

Anawahid berkata...

ooo mkn tulang yer... ni ada gak menda lain yg nk kene wat sup ni bini x berapa muda ni..ekekeke...

alahai... x bole x tengok bini x berapa muda ni.. huhu

ijayuji berkata...

To LadyAyu:
Salam ayu, sedapppp sgt tau sup tulangn niii sama dgn bone steak jugak, mmg mabeles!!! mkn dgn roti :D kalau ada tulang cuba buat mesti ayu suke ;-)

ijayuji berkata...

To Kak Nuridah:
Salam kak nur cayang!!! nanti kita g sembelih lembu2 lagi eak ambik tulangnyer hihihi..... dah kurng sikit tp kepala senoneng sikitlah penat sgt :-(

To Kak Anawahid:
Salam kak! Bini tua kalau dtg umah bini muda mesti carikjs pasal huh! sib baik bini muda ni BAIK sgt2 wakakakaka... baling bini tua dgn tulang** wakakakaka...

quinnie berkata...

kita dah lama tak makan tulang..sekarang mood perut/babat kat rumah ni..hahahh...hari ni pun nak masak sup babat lagi..kekekkek

memang letih buat biskut...bulan terang ke gelapke..tetap terbongkang gak kalau lepas buat biskut...hahahahah

Mas berkata...

kak mas lama dah tak buat sup tulang...
sedapppnya tengokk...
memang sup ni warna merah yerk ika...
ingat asam pedas tadi..he3

sabar kagawa japan berkata...

pergghhhh terliurrrrr kite plak tgh catu daging nih...tensen mak..igt asam pedas gak tadi..hehe

TopsyTurvyMum berkata...

Elo elo elooooo...
Puasa yang yok..pagi2 bukak periukk! Sapa ler tuuuu..Hahaha...
Akak suka sup tulang ni cicah ngan roti perancis..fullamak! Tapi TTD tak gemor sangat..tak buat lagi puasa ni.

Ayu berkata...

ika, bendera jepun dah naik eh?..
amboi bukan main dia bw sambil mengunyah tu..akak dengar bunyi kukis kat sini tau..heheh

sup tulang ni my parents & hubby suka, tapi akak makan kuahnya aje, sebab tak reti nak sedut yang kat dalam tulangnya tu..ada orang gunakan straw kan....memang sedap dimakan denagn roti perancis..

Cheq Sue berkata...

aishhhhhh....sedapnya kalau dapat makan dengan roti...tergoda seyhhh

K.Nor berkata...

teringat kesedapan bone steak k.fida.. nak buat anak2 kurang suka.. kesian pulak kalau buat dia org makan gitu2 jer.. kena buat yg sup tulang biasa2 tu gak la..

tun_telani berkata...

haaa... sape x pose arini angkat tangann!!! hahaha.. ooo, sambil wat sup tulang sambul hirup yer..
tun tgk kt tingkat tp pelik betul, nama sup tulang tp dr jauh nmpk cam asam pedas.. kui kui... sup tulang singapura kaler merah ye, baru tau..
xleh komen panjang2 sbb xmakan daging.. kalau sup2 daging ni, lagi laa awal tun surrender, bau pun dh pening.. kui kui

che'iza berkata...

Ijah... tak yah tanyer... kompem sedap... sebab masa masak leh rasa.... hehheheh

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

nampak sedap tu ika... akak pernah wt sup merah resepi chef wan... pun sedap gak.. yg ni sure sedap jugakkan.. cicah ngan roti mmg masyukkk!!

wahh.. dah mula mengukis adik2 akak semua.. akak je lom dtg seru lagik..

Ummi berkata...

Ikaaaaaaaaaaaaaaa.... :) sedapnya lama dah x buat ni, rasa dulu penah buat resepi Chef Norzailina kot..x igt dah... Selamat Hari Raya Ika.. :)

nOOrsha berkata...

sedap yer sup tulang singapore ni ika.. kite x penah makan apelagi mencube.. hihih.. rase cam asam pedas tak sebab tgk pakai cili kisar tu.. hehehe

HALAMANKU berkata...

huh lama tunggu kat tingkapni.. trafic jem lah.. ni sedap mkn sup pedas.. samalah Ika cam cepat jek masa berlalu.. sok cuti nuzul quran.. nak taram menjahit.. byk tempahan x siap lagi hu hu hu

Diana @ Melley Mey berkata...

ika akak cayang x sihat ker... moga cepat sembuh yer cayang...
sup tulang tu menyelerakan sungguh akak tgk tau ika... kena buat gak nie lepas cuti nnt.. sedaaapnyaa

HomeKreation berkata...

Waduh lambat nya kita datang.... periuk pun dah terbalik dah. Nampak sup Ika lagi sedap dari Along punya lah...