Jumaat, 19 Ogos 2011

Menu Iftar ke 18>>Lontong

_DSC0137
LONTONG

Salam kembali di ramadhan yg ke 19 buat semua! :-)

Eeeeeee.... esok dah masuk 20 hari berpuasa, sekejapppppppp sgt2! Mcm baru jer mulakan puasa semalam nii>mmg betul pun :P Ni menu berbuka semalam, sume org makan kecuali ninja kena masakkan lain, dia mmg tak gemar sgt tp kita dgn budak2 makan :D

Nmpk kat umah KAK UMMI tu yg terasa nak melontong jugak tuu pastu masuk FB chatting2 dgn KAK Q dgn CHE`IZA pasal buat nasi himpit guna daun pisang terus tak pkir byk, pdhal masa tu dah tgh hari nak buat kompem tak sempat! Lepas tu belek2 resepi dia tulis JANGAN GUNA BERAS WANGI atau BASMATHI terus terbantut nak buat nasi himpit sendirik last2 TERpaksa guna nasi himpit segera jer lah! wakakaka... Tapi raya kena buat nasi himpit sbb stok dah habes :-( Pastu yg bestnyer kak q ckp makan dgn kuah kacang, masa tu kita dah siap buat sambal tumis dah tp terasa jugak nk mkn dgn kuah kacang hihihi.,... selongkar freezer yg bhgn bawah TERJUMPA kuah kacang frozen zaman bila ntah! wakakaka... sib baik ada n boleh makan :D sgt heaven ok!

Sume org pandai buat lontong kan? Kita tepon mak kita jerr mcm mana nak buat sbb suke versi mak kita :D Tapi main campak2 ajer lah resepinyer sbb mak kita pun campak2 gitu tak de sukatan ehehehe... Ikut selera lah eak, nak buat kuah dia tuu :-) sbb yg makan masing2 kan bukan kita yg tolong makankan org, ye tak? :D Yg kat bwh ni versi dah biasa buat :-)

LONTONG
Resepi Asal : Arah

Bahan2
  • Kobis di hiris
  • Lobak Merah di potong memanjang
  • Kacang Panjang di potong pendek2 memanjang
  • Kentang dipotong memamnjang
  • Sengkuang, dipotong memanjang
  • Tauhu di potong dadu
  • Tempe>>takde stok
  • Tauhu Kering Di rendam
  • Soo Hoon
  • Beberapa ekor udang>>Tambahan
  • Santan
  • Air
  • garam
  • gula>>gantikan dgn ajinomoto kalau nak masukkan pon boleh terpulang
Bahan ditumbuk
  • 5 Ulas bawang merah
  • 2 Ulas bawang putih
  • Sedikit kunyit
  • Sedikit Ikan Bilis>dibersihkan
  • Sedikit Udang kering

_DSC0139_DSC0138

Cara2
  • Basuh dan bersihkan sume bhn2 yg di hiris.
  • Tumbuk bahan2 yg ditumbuk td, terpulang nak kasar atau halus.
  • Masukkan air dlm periuk sedikit, rebus bhn2 yg di hiris td, bermula dgn sayur2 yg keras dahulu kemudian masukkan bahan tumbuk dan tunggu sehingga mendidih.
  • Masukkan kobis dan tauhu kering serta soo hoon tunggu dlm 2 minit, masukkan santan, lebihan air, grm n gula, sambung masak sehingga masak, pastikan jgn pecah santan>> kita suke buat kuah tak berapa nak pekat sgt :D. Siap dan boleh dimakan dgn nasi himpit bersama kuah kacang dan sambal tumis ikan bilis atau telur :-)

19 ulasan:

Nazrah berkata...

Lontong ..best nyer..selalu lontong yg best beli kat Kg Baru...

Nuridah berkata...

Ika cayang,

sampai hati mu pepagi dh tykan lontong mu yg cun tu..akak suka mkn lontong...semlm tengok kat umah kak Ummi,hari ini rumah Ika...haii...teringin nk makan lontong.

izahdaut berkata...

TU DIAAA HAIII..UDANG MELENGKORRR..
OO INI LA ORANG YANG MALAS MENGGENTEL NAK BUAT CANDIL TU YE... YE LA..YANG MALAS TU LA DAH JADI EXPERT GINI SEBAB DUDUK RANTAUAN KAN. PADAN MUKA.. EH TERPADAN MUKA KAT ADIK IKA LAK.. KIKIKIKI..

SABOO JAH SABOOOO

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

terlioq giler ni...
nak buat pagi raya nanty...sedap ai suka mesti sedap giler sebab org johor yg buat ngeeee

Sheila Shafeareen berkata...

Salams elamat bepuasa...manu fv ku lontong gdah lama x mkn ni..mak hai kecur negok pepagi ada lontong..mcm nak besarapan pulak hehheh insyaallah kalau rajin sebelum raya nak buat hehhhe..

anymz berkata...

dari kuantan terus ke siam makan lontong.kenapa ada mood malas2 nak wat sekut tu jah..eh!ika..eh!ijah..ala kira sama je lah namanya tu kan?..
sedap gak makan lontong masa bulan posa ni..akak tak pernah cuba lagi.

chikadakbiru berkata...

amboi rajinnye wat lontong..dh lama tak pekena lontong..rasenye last makan pun 2 thn sudah..itu pun menu pejabat terbuka ari tuh.. :))

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedap ni ika.. feberet family akak.. tiap kali raya menu lontong memang wajib! walaupun keluarga akak asal dari Terengganu.. tp dah terikut2 menu org Johor sebab berhijrah hampir di negeri Johor.. kawan2 mak pun ramai org Johor.. hehehe.. Cuma.. versi lontong mak akak lain sikit sebab mak akak ada campur rempah kari sikit pastu ditumis.. so tak perlu dah sambal tumis tu.. cuma buat kuah kacang, rendang & lain2 jerlah.. hehe.. tahun ni mesti rindu nk mkn lontong sbb tahun ni giliran beraya kat rumah mertua.. kat sana rata2 org kg buat lemang aje.. huhu...

Ummi berkata...

SALAM IKA COMEYY CAYANG...WAAAHHH NI XLEH JADI NI...ADA KANG AKAK MELONTONG SEKALI LAGI NIH!! SILAP-SILAP MELOPONG JERR...SBB MALAS NAK BUAT PULAK...HAHA...SEBAB PETANG NI INGAT NAK CUTI MASAK, NAK KEMAS2 DAPUR JEK, SUBUH ESOK NAK BALIK KG TOK N WAN BERBUKA DGN DIAORG.. HEHE, MEMANG BARU JEK IKA PUASA KAN...PUASA SEMULA...HAHAHA

quinnie berkata...

ika bila kita tengok resepi lontong ika kita duk bezakan sayur2 yg kita letak semalam..kakakak...kita ada kentang dgn sengkuang tapi tak letak..huwaaaa rasa nak buat je lontong lagik hari ni..huhuhu...

stok nasi impit dah habis tak pe..lepas ni bleh buat lontong daun pisang ye tuk raya..hehhehe..janji kena pikul beras dulu...hahahhahaha

Naz berkata...

Assallamualaikum adik Ika tomeiii..
Amboiii dah ada lontong... Lontong perantauan ni.. Ni paberet akak dulu kini dan selamanya ni... Wajib ada bila hari raya.. Sungguh menyelerakan...

TopsyTurvyMum berkata...

Wah wahh..
seperti menu di pagi raya gituuuu..
Akak semalam baru beli ketupat instant.
Tak mengukis ke dik ika..
Akak nak buat biskut gajus nanti..hehe

Mas berkata...

rajinnya ika buat lontong..
kak mas klu makan lontong..suka letak kuah ngan sambal lebih....perhhh....baru best....

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi berkata...

terluir gue dibuatnya...gue suka makan lontong..sedap yg amat =0).

Cheq Sue berkata...

kite xmo lontong...nak kuah kacang tu aje...bak sikit

Kak Sam berkata...

hehehe tak sabo rasanya nak beraya.

che'iza berkata...

Ijahhhhhhhhh I Likeeeeeeeeee.....

Juwita Jamaludin berkata...

salam ika.. sedapnya lontong bagi idea kat akak nak masak apa untuk berbuka.. nak buat gak la.. hanya ada majlis berbuka 2-3 hari ni .. minggu depan rasanya tak de.. hihihih leh buat lontng ika ni

Diana @ Melley Mey berkata...

ika akak cayang...
akak lambat smpikan.. adeeh..
nie fav akak sekeluarga nie.. raya nnt nak buat masa open hse .. :) nampak sedap tu... nasib akak lambat smpi.. bz ckit.. huhuu.. kalu x nak tumpang berbuka gak.. :)