Khamis, 18 Ogos 2011

Biskut Kacang Mazola

_DSC0087
BISKUT KACANG MAZOLA

Salam diramadhan yg ke 18 buat semua insyaAllah! :-)

Hari ni operasi mencarik resepi kuih muih, maknanyer paham2 jer lah eak :D Mulalah malas di sana dan di sini haish! Biskut wajib buat jugak nii sbb kita dah makan sekut ni sejak sekolah2 dulu2 tp dulu2 punyerlah seksa nak buat kena sangan sendirik kacangnyer pastu lepas sangan kena kupas kulit kacang tuu, masa panas2 laks tu kena kupas kalau sejuk dia tak mo terlerai sgt>> pengalaman tolong mak masa buat kuih dulu2 :D bila teringatkan balik kisah tu terasa sedih sgt2, dulu kita ssh sikit phm2 lah pendapatn peneroka mcm mana kan? skrg ni alhamdulillah lah tak ler sesusah dulu tp brg2 pulak harga naik huh! Dgn nak tanggung ank belajar lagi sob sob sedih sgt2! andai ada kesenangan biar sikit pun dah memadai tolong mak ayah kita kan kan, nak beli loyang pun tak mampu uuuwaaaaa...sedih mmg :-( loyang kita2 ni bakar kuih guna tutup periuk2 tu lah, sampai senget benget di kerjakan sbb kena ambik dgn playar, pastu bakar pun guna periuk yg tebal tu atas dapo sgt seksa n sshnyer hidup dulu2 kan, inikan pulak bila ada ank yg berjaya dgn sekelip mata berubah n lupakan semua kesusahan mak ayah :-( sgt sensitif ok, dan sgt tidak suke dgn perangai mcm ni..

Hari ni emo sikit kenapa ya? dah nak raya mmg mcm ni lah hatinyer sebak kat dada ni tak siapa yg tahu, kira ini tahun ke 7 kita beraya kat perantauan walau dekat tp disebabkan cuti yg berlainan dgn keterpaksaan ikutkan ajer, insyaAllah, doa tak putus ni harap2 tahund epan leh berpuasa n beraya kat mesia, tp sedih pulak bila mak kita kata KALAU panjang umur mak ni jahh uuuwaaaaaa..... mmg sgt2 sensitif sejak2 nii..

Balik pada resepi, resepi dr KAK LILYDVALLEY MyR, akn guna resepi nii selamanyer ewahhhh :D kalau mak kita buat guna cwn arcoroc dia tu jerr tak de timbang takde sukatan matrik kat umah mak kita tuuu guna jer apa yg ada :-) Mcm biasa kak lily, halalkan semua resepi2 akak yg kita dah cuba n sharekan kembali kat sini, terima kasihh! selamat berpuasa sume!!

BISKUT KACANG MAZOLA
Resepi Asal: KAK LILIDVALLEY MyR

Bahan-bahan ( 1 balang )

  • 200gm tepung gandum
  • 200gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan kisar halus>>Yg ni kita buat separuh tumbuk separuh lagi blend, nak rasa kacang2 dia tuu :D
  • 100 gm gula -kisar halus
  • 1 botol kecil Minyak mazola/secukupnya
  • Kuning telur>>Utk sapuan
  • Sedikit garam>> Tambahan, kak madiha yg suggest cuba letak garam kasi lemak2 :D tq!!

_DSC0096_DSC0095
Tak pernah jemu nak makan beskut ni :-) TAPI mana yg kalah sila jgn makan ya sbb ada yg mkn kacang jerawat kat muka naik kan? :D

Cara-cara

  1. Di dalam mangkuk besar gaul sebati tepung, gula dah kacang kisar.
  2. Tuangkan minyak mazola sedikit sedikit dan uli adunan hingga menjadi doh yg lembut.
  3. Bentukkan doh mengikut citarasa dan susun didalam loyang yg telah di lengser dgn mentega.
  4. Sapukan atasnya dgn kuning telur dan bakar didalam oven hingga masak kekuningan.

_DSC0088

21 ulasan:

anymz berkata...

ikaaaaaaaa cayangku,ini sudah masuk dlm list di whiteboard dapur akak tu.mmg nak buat esok.resepi ambik kat sini.seharian semalam akak dok skodeng dapur ika ni tau..akak ambik dua jenis biskut..mintak halal ya..

Yani berkata...

nak rasa yg ika buat boleh dak?... ehehe akak tgh bakar beskut kacang gak ni.. ;)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

terjah sini ngan muka sedey
sebab biskut mazola ni mmg fav umi ai...call dia smlm dia ckp biskut raya x buat sbb x der mood weols x blk raya kat mesia...uwaaaa lagik sedey ni....ni kira recipe yg x akan jemu la.....balang kueh baru cuci dah hulur tolong penuhkan ekkk :D

quinnie berkata...

sedapnya biskut mazola...kita tak suka sgt dgn biskut ni especially kalau kita yg buat..tapi kalau makcik yg buat rasa sedap sgt..heheheh..kita pemalas...makcik goreng kacang...kita bakar kat oven...makcik tumbuk kacang...kita blend jek...hahahaha..tu le sebab biskut dia lagi sedap...rangup je rasa kacang tuh..kekkke

Anawahid berkata...

ika, ni kuih sepanjang zaman akak tau, cuma blom start jek.. hehehe... sama la kita ika kisah buat kuih dlu2 tu ngn mak2 kita buat... huwaaaaa.. sedih laaaa... jap la nk tepon mak... huhuhu... padahal semlm baru tepon dia... heee

Ida,Japan berkata...

ikaa...rajinnyer, kuar kukis lagi kt sini, biskut yg tak telan dik zaman...ingat dulu2 masa budak2 pernah tolong kakak buatkan kukis ni...sukatan satu mangkuk kacang, satu mangkuk tepung..gula dh lupa..heee..ingat lagiii..nostalgia lama

Kak Sam berkata...

Ya Allah gerammnya tengok sekut ni.

Cheq Sue berkata...

cheq sue x pernah dapat hasil yang elok bila buat mazola.. nak cuba yang ni la pulak ika

ady berkata...

as-salam ika
one of my wife favourite ni..selalunye beli aje..blh cuba resepi ika ni..

izahdaut berkata...

ika..tiap tahun memang tak miss ek sekut majola neh.. lawoo mulat2 je..comeel. kalau buat bisness ni lajuu je org nak belii..suke aaa tengok merekah2 gitu

tun_telani berkata...

wahhh... 7thn raya kt perantauan!! tun dulu sempat 3 tahun raya kt NZ (1st yr sempat blk raya),, tu pun dh rasa mcm nk wat drama air mata.. biskut mazola mmg feveret!!! tiap2 thn jugak mkn niii.. skrg tun bakar kacang dlm microwave, 2 minit je. hihi

lilydvalley berkata...

ijah...oh...ijah...
terima kasih la ye... sudi buat biskut mazola ni.
akak lum mula lagi engine. kacang baru blend. gula...nak guna gula icing aje...aci tak ye? hahaha

K.Nor berkata...

ehh sejak bila lily ada acc blogger ni.. dah jd blogger gak ke? mana link blog? :)

jah.. meh beraya kat ganu.. gi book tiket .. kita raya sama2 ya.. eh.. ke nak beraya dgn akak tahun dpn? bolhe raya sama2 dgn org jauh yg pulang tu :)

Kak Rosaliza berkata...

assalam ika....sedihnya dh 7 tahun raya dirantau, sabar je lah ika.

ini biskut kesukaan ank2 akk, biskut wajib ni

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ika..
ika anak peneroka jugak rupanya yer? samalah kita ika.. alhamdulillah.. skrg peneroka dah senang sikit berbanding dulu.. samalah ngan kami dulu2 bakar biskut atas tudung periuk aje... hehe.. nostalgia kan?
ingat lagi rupanya ika dengan perkongsian akak dulu pasal tambah sikit garam dlm biskut mazola ni.. hehe.. amacam ada rasa kelainan tak? agak2 suka yg asal atau yg tambah sikit garam? ini memang biskut sepanjang zaman.. takkan pernah jemu punya.. dah berapa macam biskut ika? bila tanya soalan ni.. teringat masa di kampong dulu2.. soalan yg sama selalu diajukan pada anak2 jiran sebab nak tau rumah sapa yg dah ada byk kuih rya.. hehe..

Ummi berkata...

Ikaa....lajunya mcm keteapi xpress dia mengukis....ni mmg demam raya bebenor dah melanda kat Siam nih...hehe, silap2 nampak anak bulan awal dari Msia nih ha... ^____^

kasihredha berkata...

dah lama tak buat biskut mazola ni...ingat tahun ni nak buat :)

Nuridah berkata...

Ika,

suka buat biskut mazola ni ya?? Kak nur tengok laju aje Ika ni msk,mengukis...mcm ketapi xpress...akak aje yg slow aje...maalum lah enjin lama...hehehe.

lilydvalley berkata...

utk knor...di blog ijah...sorry la ijah ye. Knor, tak ade blog la. tak rajin mcm org lain.

Diana @ Melley Mey berkata...

ikaaa... yg nie kan mesti ada time raya kan.. tp thn nie akak x sempat buat lagi.. baru jer nak buat esok tp akak dah x kena bagi buat dah sbb x sihat.. huhuu sedapnya nie kanika.. meh nak ckit

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi berkata...

kak ika cayang! =0).
saya dh cuba resepi ni..terima kasih for sharing this recipe. Vee copy n paste recipe akak,k =0).