Jumaat, 5 Ogos 2011

Menu Iftar ke 4>>Yong Tau Foo (^_^)

_DSC0192
YONG TAU FOO

Salam ramadhan yg ke 5 tuk hari nii :-),

Ni menu iftar semalam :D kan dah kata kita kekosongan idea semalam nak masak apa tapi nak makan YTF ni lamaaaaaa dahhh! Biasanyer puasa2 org byk jual YTF ni kan ? tapi kalau buat sendirik isi terhad lah kan guna mana yg ada jer hihihi... kita kalau mkn ni suke berkuah, utk kuahnyer kita biasa buat kuah mcm makan steamboat gituuu sbb bila dah di celur bhn2 tu nanti kuah tu akan berasa dan yg pasti sedapppp!!!

Utk sos kita dah biasa guna resepi dr MINAMI san kat MyR mmg sedap n kena dgn selera kita cuma utk sukatan gula melaka tak diberikan sbb nak ikut tahap kemanisan kiat sendirik, kita pun tibai jerrr lah! Tapi kan kita dah ckp kalau puasa2 ni berkat org puasa agaknyer, masak apa pun semuanyer tak de terkurang rasa :-)

Macam biasa mintak izin n halal kembali resepinyer tuk dikongsikan di sini mekaaseh!!! ni nak bgtau, santan byk guna tak masa bulan puasa? kita sejak puasa dah berkotak kotak santan abis wakakakaka... mcm ni mmg tak leh kurus lerrr:D

KUAH YONG TAU FU
REsepi Asal: MINAMI MyR

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

  • 10 tangkai cili kering>>Yg ni kita lebihkan
  • gula melaka atau kurozato>>yg ni anggaran kita 3 atau 4 sudu besar gula melaka yg dah dihancurkan
  • bijan goreng
  • gula(kalau kurang manis)>>Lebih kurang 1/2 sudu besar
  • 1 s.k garam
  • 3 cm belacan>>Belacan ni kita blend sekali dgn lada kering yg dah digoreng td
  • 300 ml air
  • 1 sudu besar minyak
  • 1 1/2 s.b tepung jagung dibancuh dgn 50 ml air>>yg ni terpulang
  • sedikit ajinomoto

_DSC0194
Yum yum!! mmg sedappp!

Cara-cara

  1. Masukkan minyak dalam kuali. Goreng cili kering sehingga garing dengan api yang kecil.
  2. setelah garing, angkat dan blend cili kering dgn sedikit air.
  3. panaskan air bersama gula melaka. Masukkan cili yang telah dikisar tadi dan juga belacan.
  4. setelah mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.
  5. masukkan garam, ajinomoto dan gula(jika gula melaka kurang manis).
  6. masukkan bijan goreng dan siap untuk dihidang bersama chikuwa, kanikama dan lain-lain.

Untuk kuah sup pulak kita guna resepi yg biasa kita gunakan, resepi dr sorang kawan cina kita kat sini :-)

KUAH SUP
Resepi Asal : Arah

Bahan2
  • 1000ml air
  • 15 ekor ikan bilis siang bersih buang kepala sume
  • 5 atau 6 ulas bwg putih tak yah kopek kulit, basuh..
  • 1 labu bwg sederhana besar
  • Leek tak masukkan pun tak pe
  • Kicap cair
  • Garam
  • Gula
  • Secubit atau 2 cubit stok ayam
  • Lada sulah
CARA2

Rebus ikan bilis, bwg segala bwg td hingga mendidih... agak2 dah lama sikit.. tapis dan ambik airnyer.. kemudian masukkan kembali kedalam periuk td dan tambah dgn kicap cair, garam, gula dgn stok ayam td, perasakan mengikut selera masing2..Boleh digunakan untuk celur bhn2 yong tau fu di atas tadi atau dgn wantan :-)


_DSC0181

38 ulasan:

Yat Maria berkata...

Ikaaaa

pepagi akak menyinggah, ko baru balik umah akak kan tadi..hehe...sop YTF akak cilok ek...selalu akak main hentam sebarang jer..akak pun suka gak sambal YTF cik minami tu sedappp...kena ngan seera akak gak..

Mamamya berkata...

selamat pagi ika....pagi2 lg akak dah gembira yg amat tgk resepi ni sbb dah lama sgt nak cari resepi yong taufu sambal merah ni....tq2! akak copy yer...

zarin berkata...

kalau kak yat amik resepi kuah sup, akak pulak amik dua dua resepi lah ye...heee amik je tapi buatnya taun depan kot :D

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum ika.. pagi2 dtg nee..uishhh...npk cedaplh YTF tuu..eh..sup YTF tu akk amik ya macehhh ^_^zila66

cik cek berkata...

Ika....kak cek dtg pepagi hari bwk mapin gunung berapi...he he he...Waaa...ala Yong tofu maaaaa...musti sedap ni...homemade yong tofu...sedap...sedapnya....
Sahur ape pagi tadi...:)

Ida,Japan berkata...

feberet akak ni ikaa....selalu beli masa kt mesia dulu...bila2 bole cuba , maceh ika...cuma kalau buat pun, tak der la byk menda yg k'ida bole letak..yg ada dan bole chikuwa, soseji, telur puyuh, crabs stick( kalau ada yg bole )kangkung kalau masih jual lagi kt kedai...haii, sedapnyer, terliur tgk

Rima berkata...

Ijaaaa
ahhh kan today i bersiaran dipagi hari.. semalam tak dapat jalan jalan.. terlepas si ondeh ondeh pulut hitam and si mi kari.. santan belum berkotak kotak ku pakai.. baru the other day ajer waktu buat bread pudding.. i did kuih putri salat also.. so kira my first santan packet fm this ramadhan

If yat and zarin dah kidnap recipe.. i also want but i will kindap semua.. termasuk ija jugak.. tolong buat kan YTF sekali boleh? haha

lina berkata...

ijaa - best nya makan YTF ni lama sungguh tak makan...ni dh boleh buat sendiri dah ada recipe...copy dulu la apa2 pun...nampak pun menarik :) salam ramadhan ijaa.

ijayuji berkata...

To Kak Yat Maria>>Salam kak yatt!! wakakakaka... tu la pagi2 dah dtg umah olang :D lepas sahur kita mmg gitu kak malasss nak masuk tido sbb nanti sure tak leh bgn! :D kalau siang2 budak2 tak de ok jugak :D Recipe sup tu kita suke sesuwai mkn dgn steamboat dgn YTF ni sekali, sedap!

To Mamamya>>Salam mamamya! ambiklah kak recipenyer insyaAllah kena ngan selera akak sbb kita dah buat byk kali guna sos ni alhamdulillah sedap n sume suke cuma lada tu terpulang nak byk mana :-)

To Kak Zarin>>Salam kakak cantek! Ambik kak recipenyer buat tahun depan pun tak pe hihihi...

To Kak Zila66>>Salam kak zila! ambik kak jgn segan2 :-) nanti dtg sini lagi :D

ijayuji berkata...

To CikCek>>Salam cikcek!! pg td sahur kurma macam biasa sbb kalau ambik nasi2 atau apa2 yg berat tgh hari dah lapauuu sgt! sbb tu tak suke ambik nasi2 :D bukan malas takut lapo hihihi.. Sedap kak sos YTF ni kita suke! senang laks tuuu.. :D

To Kak Ida>>Salam kak ida!! ha ar kak guna mana yg ada jerrr kalau ada sayur byk2 kita suke! Ikut apa yg ada jer kak, janji sos dia n sup dia tuu! sedapnyerrrrr kita suke mkn mcm nii :D

To Kak Rima>>Salam kak rimaa!!! please kidnap me!!!pleaseeeeeeee wakakakaka...sonok hari2 dpt mkn mac dgn kuih lapis akak ahahaha... Kita dah perasan n3 akak pagi2 buta tp mata ngantuk gilerr! :D

To Kak Lina>>Salam ramadhan kak lina! ambik kak recipe nyer nanti bila2 leh buat sendirik mmg kat luar punyer sedap tp kalau utk tekak ngidam ni sgt sedappppppp! :-)

Cheq Sue berkata...

huhuhuhuh.... sempot tol masuk umah ika nih... resepi ni memang sedap kan...cheq sue pun dah pernah cuba buat

Juwita Jamaludin berkata...

Salam ika.. Ini menu wajib tau bln puasa.,. Kena ada kangkung baru syok mkn..:) tambahan resepi minami ni kuahnya sedap

ibh berkata...

Yong Tau Fo 1 mangkuk...Kangkung lebih ya.....Ngeeee..:P

Mas berkata...

rajinnya ika buat yong tau fu...
nampak sangat sedappp laa...

AZLITA AZIZ berkata...

selalu nampak org jual tapi akak tak pernah makan lagi seumur idup... hihi
nampak ika buat ni macam berselera aje nak merasa..

anymz berkata...

sedapnya yong tau fu..selalu beli je..dulu2 akak pernah tgk hana ex mek jepun tu buat.masa tu rasa berkobar2 nak ikut serta tapi lepas tu hilang dah perasaan berkobar2 timbul pulak perasaan.ala beli je senang..ni ika pulak bangkitkkan semula perasaan berkobar2 tu..

eh!..tahan ke tidak ni.entah lama mana lah bertahan nya perasaan ni.

snuMun berkata...

wah..cm best je..slalu cari kat kedai..skg leh la wat sendiri...

tpi kan kak..klu sos tu kite tak buh belacan leh ke? sbb sy takle mkn belacan...huhuh

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

Ai Teringin nk buat gak tapi kena masak gohan juga
Sbb sang somi hary2 nk gohan jer
Tiada istilah jemu...ai plak yg buhan asyik menu gohan jer

Sofea berkata...

singgah dapur ika..:)

ijayuji berkata...

To Cheq Sue>>Salam kak sue! jgn semput2 ni puasa sian akak! hihihi.. mmg the best lah! kita suke! :D

To Kak Ita>>Salam kak ita! sedap kan kuah sos dia niii bhn tak byk laks tuuu buatnyer pun senang.. seronok sesekali berbuka mcm nii kita tak layan nasi kalau ada menu mcm ni :D

To Kak Sue>>Salam kak sue!!! ok siappp! ptg2 karang ambik kat bazar ramadhan ya hihihi...

To Kak Mas>>Salam kak mas! nak makan kena buat kalau tak buat nanti kita serba tak kena hihihi....

Ummi berkata...

Salam Ika, menggodanya YTF tuh..favourite anak dara akak nih! Ntah la sempat buat ke tak, list pjg sgt... ^__^

ijayuji berkata...

To Kak Azlita Azia>>Salam kak ita! kak kedai mmg byk jual! kat sini tak de kedai yg jual :-( tp buat senirik pun dah sedap sgt2! :D

To Kak Anim>>Salam kak!kita kalau balik mesia ada pasar malam MESTI beli! kdg abis sampai 30 hengget! hihihi punyer tamak lg pun mkn dgn mak ayah kan :-) buat lah kak tak ssh pun buatnyer bhn2 pun sikit jer nak buat sos dia tuu :-)

To Snumun>>Salam mun akak panggil mun jer ya :D Rasanyer boleh tak letak belcan kurang umphhh ajerr bg penggemar belcan kalau tak letak :D leh omit belcan tu cuma rasa lain sikitlah :D

To ☆*♥L@dy @yU♥*☆>Salam ayu, kalau nak makan gohan tanak jer gohan, pastu buat telor dadar ke mcm ai buatkan ninja ai, mmg dia mkn nasi dgn YTF ni tp ai buatkan telor dadar besar punyer wakakaka...

To Kak Pija>>Salam kak pija, :D tak nak minum2 dulu ke? oppsss..ahahaha..

ijayuji berkata...

To Kak Ummi>>Salam kak ummi! sama lahhh ngan kita kak, list berderet kat kepala tauu! hihihi...mmg sedap sesekali layan :D

Watierman, rmanbkr berkata...

Assalam Dik Ikaaaaaaa..waduh2...waduh...sodapnya menu semalam.....aduh terasa pedih perut pulak tengok benda sedap2 cam gini....gastrik ke apa tiba2...hehehe malampau sungguh!!!

Naz berkata...

Ikaaa... Rajinnya buat yong tau foo.. Akak selalu beli jer..hahaha..sungguh malas.. Nanti nak rajin gak lah cam ika..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam ika...
pagi2 masuk dapur ika.. aduhhh.. takleh tahan tul kalau masuk sini.. tp wajib masuk gak.. hehehe...
YTF tu feberet kami anak beranak.. tp lom pernah wt sendiri lagi.. main beli jer.. kalau beli.. pilih punya pilih.. tak sedar sampai berbelas2 ringgit.. kekeke...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

akak rasanya sepanjang puasa ni lom guna santan lagi dik... semua masak lauk pauk air2 & goreng2 jer.. hehe.. kuih pun lom sempat buat... cian akak ko ni dik.. meroyan nak buat kuih.. tp tam sempat lor... balik kije pun dah dekat kul 7... tunggu cuti la godek2 kuih..

quinnie berkata...

kita tak pernah buat ytf ni...resepi ada tapi tak pernah buat...kekekek....sedapnya sesekali makan ni..dah lama tak makan ni...selalu beli je kat pasar malam..kekekek

Nuridah berkata...

Morning Ika,

ytf...ish...dh lama kak nur tk mkn ytf nie...onde2 kan kak nya febret,dh beberapa hari kak nur cari keledek putih tapi tak ada...tingin nk buat onde2 keledek...huhuhu sedih tau...d ngidam betul.

Hanis MY berkata...

adusss ketergodaan yg amat! tak pernah buat sendiri beli jek...wuwuwu terror sungguh ika ni, tabik la! semua jenis makanan boleh masak i likeee...

Ayu berkata...

ika..ytf..akak suka..belum pernah try recipe minami ni..boleh masuk list..onde2 pulut hitam akak pun dah buat untuk iftar 3, kebetulan hari tu....tapi tak ada bunga orkid..nak pinjam bunga lain kali boleh....ambik gambr pun kelam kabut..

tun_telani berkata...

uwaa... xkuar gambar!! kt epot ni, nk blk bintulu.. nnti smp umah nk buka lg tgk yong tau fu nih..

HALAMANKU berkata...

Salam Ramadhan n selamat menjalani ibadah puasa buat Ika yg jauh dimata dekat dihati.. dah beberapa hari try nak masuk umah asyik x ok jek.. semalam tecnisen dtg ha.. puas ati.. tupun pg x sempat...
Ika feberetnyer YTF nyum2..

Asmara berkata...

Sila pengsan lagi dengan yong taufoo pulak. ari ni aii plan nak wat mee kari u tu la. hehe..

snuMun berkata...

bole je panggil Mun..hehe..oo ye ke...takpe..nnt kite try wat..tenkiu kak!

ijan berkata...

psst, musim orked ye sekarang. heheh... cantik :)
Best nye yong tau fu... terliur ai :(

Diana @ Melley Mey berkata...

uwaaa yg nie fav akak nie ika... tapi nak buat sndiri rajin sgt .. hehehhee.... tu yg beli jer tu selalu.. :). sedaaap

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika, untuk kuah sup tu, bawang putih tak buang kulit, tapi sebelom terjun dalam piyok nak kena ketuk dulu tak atau main campak je seulas-seulas cenggitu....

Nampak ni sedap....Ada masa macam nak wat jugeee lah....