Sabtu, 6 Ogos 2011

Lompat Tikam Kelantan

_DSC0253
LOMPAT TIKAM KELANTAN

Salam ramadhan yg ke 6 insyaAllah buat semua :-),

Hari ni ramai yg nak buka di luar ya? maklomlah weken kan kan :D kita mcm biasa jer lah kat rumah ni jugak hari2 pening kepala nak masak apa sbb sume nak dibuat hihihi.... tak leh nak bebel panjang2 sbb main course lom buat :D

Untuk Komen2 yg ada kat n3 bawah terima kasih kita ucapkan belum berkesempatan utk balas satu persatu, insyaAllah free nanti kita cuba balas kalau tak terbongkang awal lah mlm hihihi... Resepi lompat tikam kelantan dr KAK UMI E MyR, pestaim buat yg ada pulut ni, nmpk menarik! dah siapppp!!! belum buka lagi jap g nak masuk OPISSS, selamat berbuka buat semua! :-) Psst masih guna bunga orkid sbb belum layu hihihi....

LOMPAT TIKAM KELANTAN
Resepi Asal : KAK UMI E MyR(resecipe MIL kak umi e)

Bahan-bahan ( satu keluarga (4-6orang) )

  • A: Tepung hijau
  • 250gm tepung beras
  • 700ml santan cair
  • secubit kapur sirih (campur dalam santan cair)
  • secubit garam
  • sedikit pandan paste/pewarna hijau
  • B: Santan pekat
  • 1500ml santan pekat
  • 80gm tepung beras (untuk pekatkan santan)
  • secubit garam
  • C: Pulut merah
  • 1 cawan pulut
  • 1 cawan santan cair
  • sedikit pewarna merah
  • D: Air gula
  • 300gm gula melaka
  • 3 cawan air
  • sehelai daun pandan


_DSC0247
Selamat berbuka buat semua!! :-)

Cara-cara>>kita masak tak guna mic. dlm kuali jerr :D

  1. Campur kesemua bahan A dan tapis
  2. Masak atas api hingga pekat
  3. Umie masuk dalam microwave tapi kena sentiasa dikacau setiap 2mins
  4. Campur kesemua bahan B dan buat serupa dengan A (adunan B lebih cair dan lembut berbanding dengan A) >>> (umie masuk microwave je - cepat)
  5. Cuci beras pulut kemudian masak dengan air dan sedikit pewarna merah (umie masuk microwave je - cepat)
  6. Masak gula melaka bersama air hingga cair dan mendidih. Kemudian tapis.
  7. Setelah semuanya siap, ambil serba sedikit setiap dari nya dan curahkan air gula secukupnya :)
_DSC0259

29 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

memanjang ai jakun...mcm x biasa makan jer....uwaaaaaaa apakah yg terjadi ini???

ika nnt uols blk nihon borong orkid lawa tue....mmg kirei taw....

ijayuji berkata...

To Ladyayu>>Salam ayu! ai belum masak lagi nii hihihi..... malas betul hari niii :D mmg orkid kat sini cantek2! tahan lama tau! nanti kalau boleh ai bwk balik nihon hihihi... ai pun jakun lah! pestaim nak cuba yg kelantan nyer lompat tikam mkn dgn pulut :D selamat berbuka!

izahdaut berkata...

ni lompat tikam kelantan ke lompat tikam siam.. ke tikam dalam mulut org jepun je ni.. akakakaka... sah mek siam je makan sorang neh..

ika..akak pun tak buka kat luar gak..buka dalam rumah jee.. masak ala qodar jela..yang pentinggg happy.. eh boleh gitu

tun_telani berkata...

tun suka makan lompat tikam!! xpenah wat pung, bila blk kelantan biasa beli je.. hihi.. tp kan, tun mesti buang yg pulut tu. kui kui

Cheq Sue berkata...

xpe..xpe...kite tak terliur pommmm.... (sambil pejam mata...) ._.

K.Nor berkata...

tak buka kat luar pong.. kat rumah juga mcm biasa..

merah, ijau, putih.. cantik berseri2 lagi cantik munge orkid tu.. meh sini sejambak.. berkenan betul dgn munga2 ika nih

ibh berkata...

Macam2 colour ada..Ikaaaa...tukar dgn puding karemal ya....(^_^)

kakchik berkata...

Salam Ramadhan Ika! Kakchik pun berbuka di rumah saja. Tak biasa berbuka di luar. Sedapnya lompat tikam tu. Berselera tentunya bila berbuka nanti.

quinnie berkata...

ika baru kita tau ada lompat tikam kelantan..kekekek..kek e nye resepi ye...mesti best nih...rupanya kelantan ada taruk pulut...oooo...

selamt berbuka adikku..hehehe..kita hari ni masak jugak..kuetiau hailam..yo yo ooo je nak gantuk piuk...kehkehkeh

Deliah's Deli berkata...

kombinasi warnanya mnarik! :)

umi_e berkata...

Kebtulan, buka puasa hari ni pun dengan lompat tikam juga tapi beli je :P *dah tak larat nak masak2 sebab dah tinggal berdua dengan en.suami je

anymz berkata...

teringat2 lagi anie nagoya cakap dengan akak.

'kita tak pernah makan lompat tilam'...wakaka

Amie berkata...

Salam Ika,
kakak sekeluarga makan di rumah je, kurang minat makan di luar.... sesekali tu adalah,

pernah makan lompat tikam tapi di hotel masa kursus dulu, belum pernah buat sendiri.... tapi ada juga belek2 resepi lompat tikan dalam buku resepi, nanti kalau kakak nak buat kakak belajar dari sini yang Ika cayangggggg....

Mamasya berkata...

Salam Ramadan Ika

Sedapnya lompat tikam kelantan Ika tu...mmg cukup setnya dgn pulut merah tu...mmg favorit...dah lama tak buat....bulan puasa ni mmg sesuai berbuka sbg juadah manis.

blackcardomompods berkata...

Thanks for sharing!nk tnya santan cair tu pki 1 biji kelapa ke?

Yatie berkata...

uwaaa menariklah lompat tikam kelantan ni..akak nak buat gaklah versi ni...terliur je tngk, nasib baik akak singgah malam..hehehe...

nuwairani ismail berkata...

assalamualaikum kak ika...sero nok make lopat tike la pulok...

lina_pg berkata...

sedap tu..dulu masa kecik kuih lompat tikam ni jadi menu wajib bulan pose.mak selalu buat..hmm sedapnya..

Aymy With L♥ve berkata...

Adoila adik sorang nie... tiap ari ada jer dessert yg dibuat... akak baru jer makan 3-4 ari lepas kuih ni... tapi beli jerla pon kan kat acik kelantan tu... tp dia potong kuib untuk tepung hijau n putih tu... agaknye sebab nak jual, so senang sikit nak masuk plastik kot... tapi akak suka jugak kalau makan sekali sekala...

cik cek berkata...

Ikaaa...
Lawonya kaler lompat tikam ni...cantikkkkk....:)

Mieza berkata...

sedapnya lompat tikam ika..ngaper akk suka lompat tikam kelantan berbanding lompat tikam negeri lain? sbb ada pulut merah tu....dap nyer!

kzai berkata...

ika..lompat tikam yg mcmni mmg salah satu feberet dessert bbuka posa pilihan akak...sedapnye wat sendiri..

Udak Dilah @ Pak Tambang berkata...

Nampak sedap je...Kat Sarawak jarang jumpa kuih jenis ni..Nak buat lah lepas ni.

Rabiatun Adawyah berkata...

aduhhhh...sedapnyer lompat tikam...

Ida,Japan berkata...

slm dik ika....sibuk msk ke?...nk bertandang ni...nk mintak lompat tikam tu..adehhhh..lama tk mkn..psstt...smlm2 kn k'ida gi kedai, t'nmpk bunga orkid cam yg selalu ikaa..tayang, terus jer beli..sbb mmg b'kenan sgt bila tgk munga okid ika....jarang ada kt kedai tu, entah knp smlm ada lak...

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi berkata...

akak,comey nya lompat tikam tu =0).color nya menyerlah! i like! =0).
tak pernah rasa dan cuba lagi lompat tikam..ada masa nanti, nak try jugak =0).

Ayu Safieza @ Humaira' berkata...

Ika comey.....mak oiii.....jauhnye akak kene lompat nih....nak tikam kat thailand......adoyai...kene kasik sayap kat mak2 unta nih....ekekekek......

akak takpernah makan ni.....tapi tgok gambar ika ni....er....mcm nak wat je la...akak simpan recipe lompat & tikam ni k...:)

Hanis MY berkata...

uwaaaa nak jugak lompat tikam uhuhuhu...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika cayang...
wah cantiknya lompat tikam kelantan tu ika... akak x perna lg tgk .. apa lg makan kan.. mmg x perna... nampak sedap tu ika...