Rabu, 3 Ogos 2011

Iftar Hari ke 3>>Tepung Pelita

_DSC0099
TEPUNG PELITA

Salam bertemu kembali di ramadhan yg ke 3 :-),

Belum berbuka lagi yaaaa :D nak tyg pencuci mulut hari ni :D. Bila tgk gmbr tu serba tak kena dibuatnyer huh! kenapa? kita pun dah ala2 pitam gituuu tgk tepung pelita ni lama2 wakakaka... Resepi yg paling kita suke! n harus buat di bulan ramadhan juga, tak ramadhan pun boleh buat jugak kan kan :D

Tak leh bebel panjang2 sbb nak masuk OPIS dah niii.. selamat berbuka buat semua yg berpuasa hari ni!! semoga diberi kekuatan sehingga waktunyer insyaAllah!

TEPUNG PELITA
Resepi Asal: KAK YANI MyR

Bahan-bahan ( 12 cups- bergantung pd saiz bekas )

  • 1 cawan tepung beras
  • 1 cawan gula
  • 5 cawan air
  • 4 sudu besar tepung beras(ratakan)
  • 1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
  • 4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
  • sedikit kapur dan sedikit garam

_DSC0095

Cara-cara

  1. Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
  2. Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
  3. Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
  4. Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap.
  5. Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
  6. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
  7. Sejukkan



_DSC0107

32 ulasan:

Deliah's Deli berkata...

mmg rajin la ika ni..lama sy x bt tpelita ni,teringin tp entah bila.:)

Mas berkata...

tepung pelita....kak mas suka sangat..
memang dah masuk list untuk mebu bulan puasa...
nak buat gak nnti..
tungguuu...

zarin berkata...

nk jugak nk jugak...ish akak tk pernah seumur hidup buat tepung pelita tp suka sgt mkn tepung pelita..eh, jgn lupa campak 2-3 bijik ke umah akak ye

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

ika.. balik keja kang akak singgah umah ye.. tinggalkan akak 3 bekas tauu! hehehehe...
amboi3x........... lom berbuka lagi dah siap tayang dah dia punya pencuci molot... akak ni masih terkebil2 lagi kat opis dok pening nak masak apalah petang karang.. itupun karang mcm lipas kudung masak kat dapur. hihihi...
apa yg tak kena ngan gambor tu ika? akak tengok punyalah cun melecunn gambornyer...

Amie berkata...

Ikaaaaa.....

hu hu hu....Kak Amie nak nangis ni...tak boleh tengok tepung pelita yang sangat cantik tu...nak yang tu jugak! tadi baru beli di bazaar Ramadahan kuih tu, tengok di sini sakit mata & sakit atiiii.... hu hu huuuuu

Asmara berkata...

Puasa tahun lepas tepung pelitaku pahit gara2 terlebih kapur, tensenn makcik. hehe.. taun ni berazam nak coba lagi. ahahha..

cikmanggis berkata...

tiap kali ramadhan mesti buat kuih tepung pelita ni..wajib gitu hehe.Selamat berbuka Ika.

sitiezahim berkata...

heheh cam senang aje kan...nak cuba la bila2..thanks ika

ninazsyafinaz berkata...

Salam pekernalan Ika..Tepung pelita is one of my peberet..tp kan kalau x letak kapur ok tak? haiz..takder plak stok kapur kat umah..mmg tgh mencari menu pencuci mulut yang simple nih.TQ for sharing yer

Rabiatun Adawyah berkata...

wahhh...bagusnyer..dah letak N3 yer...dapnyer tepung pelita...

Nurul berkata...

Salam, Ika..
Amboi dah tayang menu berbuka nanti... sedappnya... suka2.. fav gak tuh.. :)

Rima berkata...

Salam Ijaaa
Dah settle baju semua?? hari ini cik lisa tolong gosok kan baju akak.. selamatttt.. tengah weak sikit cos kena migrain pulakkk.. ishh

Tepung pelita tak pernah buat.. nampak sedap ajer

Ayu berkata...

ika!!!!..orang tengah senoneng fikirkan nak masak apa..kok menu ifftar 3 sudah keluar!!!!!!....tolong!!!..iftar 2 masih terkial2 mengtype ni..hahaha..
tak apa bolehlah buat berbuka nanti tepung pelita yg ika bawa tu..hehe

Sofea berkata...

ikaaa sayanggg..hantar rmh akak tepung pelita dan pelita raya sekali k...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

Lap ayaq lioq ni
Sedapnyer esok kena buat Nampaknyer d(^_^o)

ijan berkata...

Salam Ika...
AI terliur kuih koleh u, i dah buat dah pun semalam. wallah, sedap sehingga menjilat sudu. wakaka... hari ni dia buat tepung pelita pulak dah... aishhhh.... sabor je lah :D

Juwita Jamaludin berkata...

salam ika.. sedapnya tepung pelita haris buat bulan puasakan.. akak pun kuih ni dalam list..:) nak makan untuk ika dulu leh akak nak berbuka dah ni..:)

dZana berkata...

ngeh..ngeh..ngeh.. penatnya ika.. akk nk segelas jer..

ijayuji berkata...

To Kak Del>>Salam kak del! mana rajinnyer kak kalau rajin penuh menu kita atas meja :D ini ajer lah yg termampu buat nak buat byk2 kang mesti tak habis tapi kalau kat bazar sume2 nak beli :D

To Kak Mas>>Salam kak mas! betul tu kak, menu ni mmg ada bulan puasa kalau tak buat atau makan mcm kurenggg jerr kan puasa kita hihihi... kita tungguuuuuuuu jgn upa bg kita nanti :D

To Kak Zarin>>Salam kakak manis, alaaaaaaaa dulu2 kita langsung tak pernah makan n buat lagilah tak pernah hihihi sejak duk jauh ni jerr tahu buat kuih2 gini kak :D ambik segelas kecik tu yaaa :D

To Kak MAdiha>>Salam kak madiha! sian akak kerja2 pun kena buat menu berbuka ya kak, beli ajer kak :D tak lah penat sgt nanti balik umah sbb nak terawikh lagi kan kan :D meh sini singgah umah kita jgn tak singgah tauu! kalau tak singgah tak dpt makan tpelita nii ]D

ijayuji berkata...

To Kak Amie>>Salam kak amie! betul kak kalau g bazar ramadhan mmg sakit hati n mata hihihi.. beli sikit2 kak puas hati :D jom buka kat sini ;-)

To Kak As>>Salam kak as!! akiramenaide kudasai!! tahun ni buat mesti jadik! :D sedap kak kuih ni kita suke manis pun sedang2 jerr :D

To Kak CM>>Salam kak CM!! betul tu kak mcm wajib gituuu kdg tu sampai byk kali buat hihihi..selamat berbuka buat kakak jugak!

To Sitiezahim>>Salam hajar, jemput msuk buat mcm umah sendirik yerr hihihi...

ijayuji berkata...

To Ninazsyafinaz>>Salam kak! Salam kenal2 jugak dr kita mekaseh sudi singgah ke sini :-) kalau tak letak kapur ok kot, kita letak sikit jer buat syarat :D adunan putih pulak kita buat lembut2 sikit :D

To Kak Tun>>Salam kak tun!!! kita buat ni tgh hari sbb nak sejukkan dia :D Menu harus buat masa pose :D

To Kak Nurul>>Salam kak! hihihi.. kalau dessert2 gini kena buat tgh hari baru sedap nak makan nanti kan kak :D mmg kuih ni byk peminat dia :D

To Kak Rima>>Salam kak! wakakakaka.. apa motif ketawa?? ahahahaha... penat lh kak,alasan beribu alasan makannyer tak buat lagi ler tuu! kikiki...siannyer! get well soon ya! dah lah puasa2 gini kena migrain mg menduga betulll kan kan insyaAllah nanti baik tuuu :-)

ijayuji berkata...

To Mak Ayu>>Salam mak ayuuu!!! wakakakakaka...kita ni cepat masuk n3 sbb buatnyer tgh hari kok! ckp byk kerja tp sampai skrg tak buat2 lagi kerja kita tu hihihi kita part tu jer lah yg boleh buat pening kikiki... makan lah tuu kita dah bwkkan :D

To Kak Pija>>salam kak pija! amboiiiii pelita tarak! akak pos ke sini! wakakakaka...

To ☆*♥L@dy @yU♥*☆ >>Salam ayu! selamat berbuka!! :D buat yerr mmg menu ni kena buat mcm somting missing jerr kalau tak buat tepung pelita niii :D

To Ijan>>Salam ijan! wakakakaka... sib baik tak telan sudu sekali yer hihihi... alaaa tepung pelita ijan tak yah ssh2 carik tepung kan? mesti ada kat sana tu kan? :D mulut org yg puasa ni mmg mcm2 nak dimakannyer :D

To Kak Juwita>>Salam kak! selamat berbuka!!! makanlah dulu kita tak kesah nanti basuh tau cawan tuu hihihi... mmg kuih harus ada dlm list bulan2 pose nii :D

To Kak Dzana>>Salam kak! ngeh ngeh ngeh.. ambik ambik jgn malu2 pastu jgn lupa hulur2 kat sini pulak :D

nOOrsha berkata...

salam ika...besnyer tpung pelita..mmg tiap[ kali pose x miss tpg pelita sbb hb suke..nak wat la esok..ehehe..ika kite mtk izin cnp resepi cucur badak tu k... tegkiyu in adevan..eeheh

Anawahid berkata...

wei ika!!!!!... semlm ko dah puas berendam, arini main pelita lak ekkk.... ko ni, posa blom cukup jan berangan nk main pelita ngn bunga api... wakakaka

Anawahid berkata...

wei ika!!!!!... semlm ko dah puas berendam, arini main pelita lak ekkk.... ko ni, posa blom cukup jan berangan nk main pelita ngn bunga api... wakakaka

Gee® berkata...

rajinnya Ika ni... tepung pelita fav k.gee... nyam2x

ibh berkata...

Ko memang rajin la ika..Akak kalo tepung pelita ni..rajin makan ja...
Ikaaa..akak suka betul tgk gambo2 food ko ni tau...(^_~)

Yatie berkata...

wadu sedapnya tngk tepung pelita ni..tadi singgah umah Noorma ada kuih ni gak..takleh jadi ni, nak kena buat gak..terliur je tngk..

Watierman, rmanbkr berkata...

Assalam Dik Ikaaaaaaa....wah cerah sinaran pelita kat sini ingatkan dah nak malam tujuh likur..tapi baru 3 hari puasa...hehehehe...nak kena buat kuih pelita ni jugak ni...agar cerah dapur Akak....tapi bila lah tu?Esok kuih apa pulak ya?

ijayuji berkata...

To Noorsha>>Salam sha! MMg best tepung pelita niii, kita pun suke ngam2 rasa atas n bwh dia tuu.. cucur badak ke badak berendam ni??? ahahahaha....

To KAk Anawahid>>Salam kak! itu statement org2 jeles wakakakaka.... kalau nak join tu ckp jerrr lah! malu2 pulakkkk sekeh kanggg! ahahahaha...

To Kak Gee>>Salam kak Gee! tak rajin kak, kita carik yg senang2 jerr niii :D

To Kak Sue>>Salam kak sue!!! ha ar! kalau kita duk mesia pun kita tahu makan ajerr wakakakaka... alaaa seganlah kita gmbr biasa2 jer kak tak reti pun nak main2 setting bagai :D

To Kak Yatie>>Salam kak yatie!! tepung pelita menu biasa masa puasa kan kak mesti byk rumah org buat atau beli niii kan kan :D

To Kak Watierman>>Salam kak watie!!!!! amboiii ayat akakkkk! kalah kita ni yg kelas sateraaa tauuuu! kita mmg tak pandai nak mengayat gitu hihihi... meh sini kita bg tepung pelita :D malam2 pasang pelita ya :D

Naz berkata...

Assallamualaikum Ika..
Amboiiiii.. menggoda di bulan puasa ni dgn menu tu.. Rajin arr ika buat.. Kak naz kalau kuih ni just tunjuk2 jer kat pasar Ramadhan hehehe..

KG berkata...

salam...rasa cam tak nak gi kerja, boleh masak mcm mcm tiap hari iftar!