Rabu, 17 Ogos 2011

Kad Raya Pertama n Nastar Almond

KAD RAYA PERTAMA DARI LADYAYU, tenkiu ayu!! sayang ketat2 na hihihi....


_DSC0024
NASTAR ALMOND

Salam ramadhan yg ke 17 buat semua insyaALlah! :-)

Dan Salam Nuzul Quran :-),
Wahhh! dah besar angka 17 tuu :D Ok, ni salah satu kukis buat sama hari dgn tart nenas, sepupu sepapat tart nenas :D, tp rasa dia ada lain sikit sbb serbuk badam tu mempengaruhiii rasa nastar almond nii, tu yg menarik, tapi kita main gulong2 jer lah belasah jer lahhh dah penat sgt masa tu, almond cicang pun sampai lupa nak letak wakakaka...

Resepi dr kakak yg sentiasa melapis dan lapis dan bermacaron Tenkiu SIS RIMA!!! Marvelous!! sedap kalau sekali makan tak leh berenti, tp yg layan kuih2 gini kita jer sorang, yg lain2 kalau makan ambik luar jer kot inti dia org ni jakun sikit tak makan tp kita dah kurangkan manis, rasanyer ninja tu makan sbb sebelum ni beli tart2 nenas sume dia kata inti manis tak nak makan huh! kali ni buat mmg tak manis ada masam2 sikit sedap! kita suke, inti tu terpulanglah ya :D Mintak izin n halal respeinyer kak macehhhh!!! Semalam dah buat SNOW ALMOND, kalau rajin hari ni masuk studio ahahaha...

NASTAR ALMOND (ALMOND PINEAPPLE TART)
Resepi Asal: KAK RIMA

Ingredients
  • 100g Unsalted Butter
  • 80g Margerine>>Kak Rima guna unsalted utk 180g tu>>kita pun sama
  • 30g Powder Sugar
  • 2 Egg Yolks
  • 240g Flour>>Kak Rima guna 260g>>kita pun sama
  • 50g Ground Almond
  • 1/2 tsp Salt
Filling
  • 500g Grated Pineapple
  • 1 Stick Cinnamon (3inches)
  • 1/2 Tsp Salt
  • 175g Sugar
(Kak rima beli readymade punyer, kita buat sendirik resepi kat bwh tu ya, ikut suka hati nak guna flling mana2 ya :D)

Topping:
  • 1 Egg Yolks beaten with 1/2 tbsp water
  • Chopped Almonds

_DSC0034

Method:

Dough
  • Beat, butter, margerine, powder sugar and egg yolks at medium speed until well blended (2minutes). Add in sifted flour, salt and ground almonds.

Filling
Grated Ripe Pineapple
  • In a skillet or non-alumunium saucepan, add grated pineapple and cinnamon.
  • Cook over medium heat until the juice dries.
  • Do not forget to keep on stirring. Add salt and sugar.
  • Cook and stir until thick and not sticky. Chill.
  • Once chilled, take a little of pineapple jam and shape it longish about 1cm in diameter 5cm long.
Method:
  • Preheat oven to 160 degrees. Take half the dough, roll between two sheets of baking paper until 2mm thick. Cut a square about a size 5x4cm. Place 1 part pineapple jam on a piece of skin dough, roll. Place on a buttered baking sheet. Bake for 20 minutes, remove from oven and spread egg yolks mixture and sprinkle with chopped almonds. Place pan back into the oven, bake for a further 10 minutes (sampai masak atau depend pd oven masing2) Remove and cool on wire rack.

22 ulasan:

Nazrah berkata...

oo..ni adik beradik tart nenas la ni.. kebetulan ada jem nenas boleh la kita buat..tapi kenapa kita punya sapuan telur tak kuning cam mek nye..

ijayuji berkata...

To Kak Nazrah:
Salam kak, kenapa tak kuning ya? jgn sapu dulu kuning telur tu sblm bakar kat resepi suh masak dlmn 20 min pastu kuarkan baru sapu kuning telo pastu sambung masak sampai dah agak2 masak gituuu :D

makcikmanggis berkata...

tips yg bagus..jelesnya dah dapat kad raya hehe.Nak buat kukis tp blom ada kekuatan fizikal dan mental:)

ijayuji berkata...

To Kak CM,
Salam kak CM!!! rindu kat maryam hihihi eh? rindu kat makcik jugaklah! :D Tak pe kak beli jerrr abis citer tp kena tanyer dululah guna butter apa kan? :-)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

Tq uols sudi gantung kad raya yg x berapa lawa itew
Owh bikin ni ker
Ai rasa next Monday baru nk start buat
Sbb weekend ni br nk kuar beli brng2
Wahhh dh 3 jenis siap ek
Curlastt uols jelez ni ....hentak kaki

anymz berkata...

nak try resepi ni nanti..ada almond.ada berbezaan di situ..mesti sedap kan?
akak minta izin ambik resepi mazola dan biskut badam tu ya..
Jap lagi nak skodeng lagi kilang biskut ika ni..nak cari yg simple dan bahan2 yg murah..masa dah suntuk.kena guna stok yg ada dlm rumah je ni..hehe

ijayuji berkata...

To LadyAyu:
Salam ayu, terharu ada org sudi bg kad raya, lap ayaq mata nii :D takpe buat hujung2 ramadhan pun ok jugak tp kena carik bhn2 dulu buat stok :D

To Kak Anymz:
Salam kak anim!! tu la kak carik sekut yg senang2 jer lah kak nak buat yg remeh temeh ni leceh satu hal buat sakit bdn tp satu kepuasan jugak kalau dah siap tai senang abis tu yg tak nak tuu hihihi.... carik kak, biskut gajus sedapppppppp!!!!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ika..jelesnya ika dah buat sekut raya!

AZLITA AZIZ berkata...

nampak pun dah tau sedap! nanti kalu tak sakit pingang ni nak juga cuba buat.. hihi.. yg hari tu dah selesai..
mmg kena buat lagi.. huhu

ijayuji berkata...

To Kak Azatie:
Salam kak atie! buat sikit2 jer kak tak tahu tahan sampai bila nii hihihi...

To Kak Azlita:
Salam kak ita! Mcm tart nenas jugak, sedap! sakit pinggang tu kak nak duduk satu hal mmg sakit kan sbb tu kalau buat2 kuih nak kena gaya baring nmpknyer nii hihihi... jgn buat keja berat2 ya kak sakit pinggang ni mmg kita tahu mcm mana rasanyer. Cepat2 baik pastu buat kuih baring2 pulak :D

HaSue berkata...

Ijah..akak pun suka main gulung tak payah pakai acuan.kire malas tahap gaban laa nih.haha..
tapi cantik je gulungan ko buat tu ijah..akak buat serabai jek.heh.
Nanti leh try nih..mintak ijin amik resepi dulu..rasanya nak translatekan aje kalo masuk blog nanti..buleh yer??

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayang...
wah cantiiknya... meh bg akak sebalang dua cayang... hehehehe... akak nye tart nastar x cantik... hehehhee... akak buat smlm main hentam jer sorg2.. x sapu pun kuning telur.. hehe.. nak cpt tekap jer ngan acuan pas tu bakar..hehehhee..

♥LOVE2COOK♥ berkata...

Nak cookies!!! Cantiknyaaaa...rajin Ika! :)

ijayuji berkata...

To Kak Hasue:
Salam kak sue! kak sue tahun ni dah malas ler nak main tekan2 kat acu sakit ati satu hal pastu xtra penat tuuuu kalau main bungkus2 gitu atau balut gitu senang! leh baring2 lagiii peng2 lagi wakakakaka.... baguslah terjemahkan sekali kita malas :D

To Kak Diana:
Salam kaka cantek!! alaaaaa jom kita buat sama2 mesti jd lagi cantek kan kakak cantek :D alaaa kita tahun ni malas sikit nak main bentuk2 beskut nak buat sepesen jerr atau main gentel2 jerr :D

ijayuji berkata...

To Sis Love:
Hi sis love!!! ambik2 nak duiwt raya sekali hihihi...

izahdaut berkata...

ijahhh..mana sedap ngan tart nenas biasa tu? ke sama je? nak jugak raa kot lain sikit

quinnie berkata...

wah sedapni ika..tart ada almond..tak pernah makan nih....kita pun kalau dah tak larat buat biskut main belasah je bentuknya..janji boleh makan...kekekke

Cheq Sue berkata...

ika...cheq sue pun nak menunjukkan jakun2 jugak ni tak pernah makan tat almond..apatah lagi nak membuatnya...rasa2 cam sedap aje nih

tun_telani berkata...

wahhh.... byknyer tat nenas org duk tayang2... tun je yg kureng sket bab tat nenas nih.. hihi... lg suka yg coklat2 ;)

ijayuji berkata...

To KAKAK Izah Daut:
Salam kak! dah raya eak nak rasa2? wakakakaka... lain sikit jerrrr sbb ada serbuk almond lah tuu :D nak tahu g buat sana! :D

To Kak Quinnie:
Salam kak! not bad! sedap! kalau lah dpt nipis sikit gulungan tu lagi best! mmg pun kak kita kalau penat2 main gentel2 jerrr nasib ler tahun ni sume bekut sama pesen wakakaka...

To Kak Sue:
Salam kak sue! lebih kurang mcm tart ada lain sikit rasa dia :D Nak bg rasa jauh lah pulak yer kak, akalu dekat dah hantar bg rasa :D

To Tun TElani:
Salam tun, ni budak2 ribena asyik nak cekelatttttt ajerrr ahahahaha.... nanti rtaya bng cekalt jer lah senang kan kan kan :D

cahya indah berkata...

cakap pasal makan yang luar je, jem nenas tu tak makan..teringat cerita kawan dulu2..hehe. ngap semua sekali la baru sedap kan.. ;)

Rima berkata...

Ija
Ahhh semalam baru lepas buat nastar almond ni for my mom.. the other day buat dah fulusin pun hehe.. simple and my mom loves it! ty for trying.. hari ni buat kukis ape?