Jumaat, 12 Ogos 2011

Kuih Lopes

_DSC0438
KUIH LOPES

Salam ramadhan yg ke 12 buat semua insyaAllah! :-)

NOTIS telah pun dikeluarkan kepada saya :D , Ni menu berbuka semalam ya, nmpk umah MAK AYU, rumah sapa lagi eak buat kuih lopes? kita lupa pulak, nanti sebut nama kat dlm komen eak kita edit balik sbb nak cepat nii tak de masa nak semak2 balik ptg2 nanti baru free sikit :D

Tapi lopes ni versi mudah, rasa dia??? of koss rasa lopes! cuma kaedah berbeza disebabkan tuan resepi ni dulu duk oberc jdnyer kena sesuwaikan dgn bhn2 yg tak berapa mencukupi, sapa2 rajen leh lah buat lopes bungkus2 mcm mak ayu ya :-), kita ni ambik jalan mudah sbb dah buat byk kali guna resepi ni, lg pun kdg ada daun pisang kdg tak jumpa pun jdnyer buat jer lah guna resepi nii, rasa mmg mabeless! Sapa2 yg nak cuba n nak cepat leh guna resepi ni ya dr KAK TULIP kat MyR.. Mcm biasa minta izin kembali resepinyer tuk di kongsikan di sini kembali :-) Kunjung balas kita buat ptg2 sikit ya, ada hal sikit nii :-) Terima kasihhh!!!

KUIH LOPES
Resepi Asal : KAK TULIP77 MyR

Bahan-bahan ( saiz sedang2 dpt 24ketul )

  • 2 cawan beras pulut
  • 2 cawan santan cair
  • 1/2 cawan air pandan (dikisar)
  • 1 st air kapur
  • 1/2 st garam
  • beberapa titik pewarna hijau
  • kelapa parut yg di gaul dengan sedikit garam
  • *** air gula ***
  • 3 ketul gula melaka
  • 5 sb gula
  • 3 cawan air

_DSC0433
ol time fev! :D

Cara-cara

  • Cuci beras pulut,rendam beras pulut dgn air selama 3jam, masukkan juga pewarna hijau & air kapur.

  • Kisar daun pandan bersama 1/2 cawan air dan tapiskan airnya.Kemudian toskan dan masukkan pulut dalam loyang. Kukus selama 20minit.

  • Lepas tu, masukkan santan & air pandan kukus lagi selama 30minit. Angkat dr pengukus.

  • Alas bekas 4segi/bulat dengan plastik/daun pisang. Ambil pulut tekan padat2 dgn plastik/daun pisang. Biarkan sejuk,kemudian potonglah ikut bentuk yg anda suka.>>Untuk yg ni boleh guna acuan apa2 terpulang lah kan, kita guna acuan buat onigiri aka riceball sebab masa mengukus tu kita dah alas loyang dgn daun pisang, terpulanglah ya :D

  • Kemudian golekkan dalam kelapa parut.
  • Semasa kukus pulut,boleh buat air gula. Masukkan semua bahan dalam periuk,bila dah mendidih kecilkan api dan masak hingga agak likat. Bila dah sejuk boleh dimakan bersama pulut.
  • *** air gula nih bergantung pada saiz gula melaka yg anda gunakan, jika guna yg besar blh kurangkan gula.

25 ulasan:

Lovely Kitchen berkata...

aiikkkk dok komen kat bubur...balik semula kuar lopezzzzz.....grrrr ada x komen kat bubur tu ika...

harum tu lopez guna air daun pandan! k.e-na wat lopez guna perisa pandan je...jimat daun pandan nak wat benda lain...hihii nnt balik mesia baru wat cam ika ni ye (buat ke nanti???kedai bykk....;p)

Liza berkata...

Ni peberet hubby Liza, tp xpernah buat pun..beli jer..bru Liza tau ghuper2nya dia guna santan yer..

Nurul berkata...

Salam, Ika...
Bestnya dapat mkn lopes nih... dah lama x makan.... K nurul mmg x pernah buat lopes ni, biasa beli jgk.. :)

Asmara berkata...

aish.. teringin la pulak kuih makcik lopez nih. tp beras pulut non ado la pulak. jamu mata kat sini je la ye. ;D

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayang...
ada kuih lopes ler kat cnie... fav akak nie ika... sedaaapnya...

Mas berkata...

ika....kak mas pun suka lopes resepi tulip ni....
sedappkan..
daniel minta kak mas buat lagi lopes ni..
baru jerk buat hari tu..
minat betoi dia ngan kuih lopes ni..he..he..
tengok lopes ika...
hmm..mengeliurkan la...

Kak Sam berkata...

Huishh tertawan le kat lopes tu

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

assalam adikku yang rajinnn....
mmg betul2 rajin ler ika ni..
nampak sedap kuih lopes.. tp inilah kuih yg akak tak pernah buat & tak pernah beli lagi seumur hidup.. caya tak? hehe.. pelik gak.. naper akak kureng sikit ngan lopes padahal akak suka pulut.. hmmm.. apa2pun.. kalau ada dpn mata akak mkn gakla.. kikiki.. mcm terasa gak nk buat.. tp tak tau bilalah dtg serunya...

AZLITA AZIZ berkata...

rajin betul ika ni tau! adoiii... cik adik ika hembus hembus sikit angin rajin tu kat akak ni ha....

alahai kuih fav akak sekeluarga ni... baru berangan- angan nak buat..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

uwaaaaaaaaaaaaaaa
datang sambey lap ayaq lioq
fav ai ni....sedapnyer uols
tapy now x leh buat lg byk benda x cukup
dah la kelapa parut ai kena catu tinggal skit jer ni...hentak kaki

cikmanggis berkata...

wah rajinnya anak manis ni tak terkejar kita nak lihat masuk dapur terus ada lagi masakan baru...bestnya jika dok sebelah rumah..hulur pinggan je hehe.

tun_telani berkata...

tun duk berangan je nk makan niii... blh wat mkn after terawikh, nk mkn pulut time berbuka takut angin.. mcm makcik2 je tun ni kan, angin pulak.. hihi

ady berkata...

as-salam ika
ni namenye lopes moden...tak pakai daun pisang...rasanye pun sama kan ika...

anymz berkata...

baru buat dua hari lepas..manyak siyok oooo.tapi anak2 kurang sikit lopes ni..
ni ada asam pedas..nanti bila pulangkan mangkuk tingkat tolong isi apa2 yang patut ya adik manissssss..:)

Anawahid berkata...

lopes dah sampai sini eh ika... naik sampan lh ek... huhuhu

izahdaut berkata...

ikaaaaaaaaaaaaaaaa...gambo makin cun.. suke gilerrr..lawaaaaaaaaaaaaa

K.Nor berkata...

jahhhhhhhhhhhhhh.... tak cantik! huhu..

quinnie berkata...

patut la beria komen kat fb tadi...rupanya dia dah buat...cess...hehhehe..kita ahad baru leh buat kuih ni...huhuhu..sabar menunggu...:)

MamaHakimi berkata...

Ijah, first time akak buat kuih 'jennifer' lopez ari nih guna resepi nih.. Alhamdulillah menjadi dan sedappp :) tq for sharing

Amie berkata...

wah...!! montel sungguh lopez de squire nih... tak payah susah payah cari dan pisang lagi, harus dibuat di dapur Kak Amie ni Ika....

Fiza Nordin berkata...

ramadhan ni belum merasa lagi... ntah bile baru dapat merasa entahlah... adeh, teringinlah!!!

Ayu berkata...

anak antu aka bini muda...
lopes mu cantik ler..ada lup lup..setting pun cantikkk..jealous ni gambar masakan blogger2 semua nya cantik2...

Rima berkata...

selamat pagi ijaaaa
lopes mu.. i lap u.. u lap me hehehe.. i ever buat ni long long time ago.. sekarang main beli ajer hehe

Juwita Jamaludin berkata...

salam ika.. kuih yang nak buat tapi tak terbuat2..:) bestnya nampak ika.. lawa plak tu ...

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi berkata...

very nice photos! =0).
tergoda saya nengok kuih lopes tuh =0).
kalu rajin, nak try buat utk ptg nih...;0).