Jumaat, 19 Ogos 2011

Kuih Siput

_DSC0157
KUIH SIPUT

Salam kembali buat semua!! :D

Sejak2 ni sgt sukalah main gentel2 :D ni ni ni kuih kat atas ni pun kena gentel2 dulu pastu lenyek kat papan dia hihihi.... asal tgh hari kita tak tahu nak buat apa selain sudah mengaji kan kan, buatnyer tak susah leceh tang kena gentel2 dulu kecik2 baru leh lenyek, itu amatur mcm kitalah, tak tahulah kalau ada teknik golek besar2 kat papan dia tuu wakakaka... Kiranyer kita buat kuih ni dah 2 kali tp resepi yg berlainan, kali ni ambik kat MyR dr SYAHMI< tenkiuuu tuan resepi minta izin n halal kembali resepinyer :-)

Pastu yg paling nyampah nak menggoreng dia nii haish! rtak leh bukak api besar2 kalau tak kaler dia tak cantek ala2 ireng aka geseng gituuu yg tu tak sukeeeeee :D kena bukak api sederhana pelan baru masak dia cantek :D Ok, minta undur diri dulu, kalau tak sempat blogwalking kita sambung esok, sbb skrg ni tak leh janji malam2 sbb mesti terbongkang dulu akakaka.... Selamat berbuka bila masuk waktunyer buat sume!! Kita nak masuk opissss pulakkkk :D

KUIH SIPUT
Resepi Asal: SYAHMI MyR

Bahan-bahan ( 1 balang sederhana )

  • 5 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 50gm margerine>>Campur ngan butter
  • 1 s.kecil serbuk jintan manis
  • 1 s.kecil serbuk jintan putih
  • 2 sudu kecil serbuk udang kering
  • 1 sudu kecil garam (ikut rasa)
  • Sedikit serbuk perasa (optional)
  • 3 sudu besar cili boh/serbuk cili
  • Daung bawang /daun sup (dihiris )>>yg ni kita gantikan daun kari
  • Santan secukupnya untuk menguli
  • 1 sk serbuk kari>> Yg ni kita tambah

_DSC0149
Bermacam macam jenis sepupu sepapat siput nii ada kecik ada besor ada panjang ada pendek ada gemuk ada kurus ahahaha...

Cara-cara

  1. Gaul semua bahan ( kecuali santan ) hingga bercampur semuanya.
  2. Uli dengan santan hingga menjadi doh.
  3. Cubit sedikit adunan, gentel bg bulat dan tenyeh atas papan kuih siput.
  4. Bila semua dah digentel, boleh lah goreng hingga garing.

_DSC0142_DSC0147

31 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

sedap ai suker ni
sebalang tahan 2 hary jer...sbb biler tgk tv asyik kunyah jer ngeee....
papan itew x der la plak nk buat...alasan lagik negeeee

Anawahid berkata...

wah, dh menyiput jugak, akak pon dh buat, sampai kul 12 mlm, teros pengsan x sempat nk post n3... hehhehe

Wani berkata...

assalamuaalikum.. bestnya buat kuih siput .... kuih spiut ni satu balang kecil pon dah mahal ....kita x buat apa lagi cookies ni .. baru nak pergi beli bahan esok ...dah lewat pada orang nampaknya hehe...

Naz berkata...

Amboi Ika... Semua nak digentel2 jer ye.. Akak suka kuih siput ni. Anak2 akak mmg suka sgt kuih muih yg rangup2 cam ni. Ika,lembut tak biskut siput ni. Maksud akak di dalam kegaringannya, ia senang dimamam tak sbb ada juga kuih siput yg jadi keras dan sakit gigi bila nk gigit.. Jawab..jawab..sila jawab..hehehehe

Ummi berkata...

Huk alaah Ika, rajinnya menggentel kuih siput pulak daaaahhh...sedap ni makan dpn tv x sedar habis sebalang, nak menekannya sampai berbalam2 ibu jari kan..kan..makan sekejap jek... Ni kerja masa akak anak2 dara dulu la..pas kahwin x penah menggentel dah pun...hehehhee

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ika..Wahhhhh..cantek2nya kejadian kuih siput dia.....mesti wangiiiiii je bau daun kari itewwwww

che'iza berkata...

Amboi..... jah... Sakan nooo... hang beraya tahun ni...... Rajin ko menggentel... Ada lak masa ko nak menggentel ni jah..... hahhhhhhh

chikadakbiru berkata...

wah...ade juga kuih traditional yer...memang complete la utk raya nanti..rajin gelentel..kalau lebih mai la pos sikit kat org tepen ni

Nurul berkata...

Salam Ika...
Lama K Nurul x singgah cni... seminggu dah kot... Rajin lah adik sorang ni... Dah banyak biskut raya buat.. ni plak kuih siput... suka2... dah lama x buat... makan yang orang buat jer... :)

izahdaut berkata...

sedap je bau masa mennggoreng kuih siput ni kan.ika.. akak pernah buat resepi kat myr. tpi rangup dia bukan rangup rapuh. tapi rangup keras. mcm tak berapa berkenan. yang ni canner? ok rapuh patah gitu ye?

AZLITA AZIZ berkata...

adoii... rajin betul adik akak sorang ni... menyiput pulak...
mintak lah siput tu sebalang nak buat masak lemak siput.. hihi tapi nak yg siput gemok.. banyak isi.. ngeeeee....

Shereen berkata...

Ika,
This is my favourite kuih ever...I pun suka dengan sepupu-sepapat kuih siput ni aka kuih gunting,kuih kereta..and apa lagi eh?My sisters always cakap kuih siput ni berhantu...makan tak boleh stop..hehehe.Nanti I cuba,ok.

Mas berkata...

ika...rajinnya menyiput...
comeii2 jerk kuih siput tu...
cantikk....

Sheila Shafeareen berkata...

salam dah siap ye kuih sipat..lam juga x menyiput,..nak sagut pun x pandai buat tinggi2, mkn rmh kita dulu lah kuih siput ni....

tun_telani berkata...

fuhhh.. tabik spring aa kak ikaa.. tun x penah wat nii.. suka makan je..

Nazrah berkata...

dulu mak rajin buat...ada sekali tu keras ..nak gigit tak leh..sebab aper yer...

K.Nor berkata...

montok2 nyer siput siam ya.. cukup zat agaknya hehehe

Yatie berkata...

uwaaaa ada kuih siput plk kat sini..montok2 kuih siputnya....suka tngk...lama betul akak tak makan kuih siput, buat apa lagi..lama bebenor tinggalkan zaman mengentel kuih siput ni...ghajen sungguh adikku sorang ni..

Amie berkata...

walah....walah Ikaaaaa.... kih siput ni kembalikan nostalgia raya masa kecik2 dulu... selalu kacau bonda gentel siput! sipt bonda kurus-kurus macam bonda juga... hi hihi... makan siput siamni cepat kenyang sebab montel2 belaka!

lina_pg berkata...

assalam ika, nmpk sungguh rangup kuih siput ika ni.Gulungan cengkerang tu pun keams jerr..cantik arr

Hanis MY berkata...

owhh tidakkk feberet yg amat ni! kdg2 putus asa nk buat bila cuba pestaim tak jadi haha teruk betul perangai hanis ni

quinnie berkata...

dah lamanya kita tak makan kuih siput...malas nak buat sendiri...kekkeek...ni kalau dpt makan sambil borak2 kat fb PPG nih memang sebalang leh habis...kakakkak...kalau part gelak...mau leh tersedak...hahahhaha

Ijan berkata...

Salam Ika,
Alahai kuih siput. sedapnye... kalau kunyah2 tak sedar sebalang boleh habis ni... cun2 je siput you ye. hehe :D

Rima berkata...

Eh eh got this kuih siput here.. dah lama tak makan.. read again ok.. tak makan and not tak buat hahaha.. yg benar tak pernah cuba pun hehe

Selamat hari raya cos semalam buat lontong kan?? ahaks

Yan berkata...

kuih exotic.payah nak cari sekarang.

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayang..
waah cantiiiknya gambar2.. suka tgk.. mcm ada dpn mata jer tau .. akak suka mkn nie.. tp x suka buat.. hehehe.. meh antar sebalang dua tuk akak ika.. heheheh

ICook4Fun berkata...

Adui, dah bertahun tahun I tak makan kuih siput ni. Actually I ada the mold untuk buat kuih siput tapi malas, tak buat buat lagi :)

Juwita Jamaludin berkata...

sedapnya siput tu tergolek2 je.. akak suka kuih ni .. bila na menyiput gak ni

HomeKreation berkata...

Ikaaaaa.... hubby Along baru jer hint2 nak mkn kuih ciput.... kita kan satu kuih pun tak buat lagi tau.... Hari ni lak, sibuk baru terhegeh2 nak gi cari baju raya liana & abg2/kakak nya... huuuu

Ida,Japan berkata...

baru boleh kuar jappp, tu tak leh lama2 ni..smlm anak k'ida yg kecik demam & sakit telinga lak,so kena pegi la 2 klinik
Adehhh ikaaa, kuih siput idaman kalbu ni, lamanyer tak mkn...rajinnyer ika, akak suka kuih lama2 ni...tgk ika punya jer la, nk dpt rasa jauh bebenor..

reese berkata...

salam. sy nak share tips sy menggoreng siput. tp version sy kuih siput manis. resipi turun temurun keluarga. dulu arwah mak yg sukat, sy yg adun. tp raya tahun ni sy try n error, alhamdulillah dapat sukatan yg tepat. ok, back to cara menggoreng utk dpt hasil yg memuaskan. make sure minyak dah panas. pastu guna api plg kecil, masukkan siput n kacau ngn chopstick. pastu besarkan balik api up to maximum. bila dah hampir nk reach color yg kita nak, kecikkan balik api, then toskan. ulang step ni. harap dpt membantu.