Khamis, 11 Ogos 2011

Menu Iftar ke 10>>Laksam

_DSC0425
LAKSAM

Salam ramadhan yg ke 11 insyaAllah! :-)

Resepi asal dr KAK YANI, terbaeekkkkkk!! Minta izin n halal resepineyr kak! Hari ni tiada mood mahu berbicara, bdn penat mau rehat tp nanti ada n3 lagi satu kuih kaswi, nak n3 kalau rajin ya, mmg kaswi yg kita buat ni terbaeekkkkk!! sedapppp!!!

Terima kasih pd yg berkunjung, insyaAllah akn dibuat balas kunjungan nanti :)

LAKSAM
Resepi : LAKSAM

Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 3cwn tpg beras
  • 1/2 cwn tpg gandum
  • 4cwn air suam
  • >>bahan kuah:
  • Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
  • Sdkt halia
  • Sdkt bwg putih
  • Sdkt bwg merah/besar
  • Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
  • Santan
  • Asam keping
  • Sdkt garam
  • Sedikit gula merah/gula
  • >> Bahan ulam
  • timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)>>Untuk daun kesum kita masukkan sekali dlm kuah laksam :-)
  • >>cili:
  • cili merah
  • belacan
  • garam
  • limau

_DSC0423_DSC0410
Kegemarannnn sepanjang masa :D Laksamnyer ada kecik ada besor! hihihi... bercinta betul buat laksam nii. lap peluh**

Cara-cara

  1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
  3. Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
  4. Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau


_DSC0428

23 ulasan:

Yat Maria berkata...

Ika

ko wat laksam plak eh..pepagi nih masih lagi akka berselera tgk semangkok tu!!

cik cek berkata...

Ikaaaa....kak cek nak rasa Laksam...tgk kuah yg pekat tu...terliur dah kak cek.....
Rajin tul Ika buat sendiri laksam tu...kak cek lum penah buat pun...suka makan laksam...nak buat kena tunggu seru ni...:)

Kak Rose berkata...

rajin sungguh ika masak bulan posa ni... macam2 menu kuor. sedap2 lak tu. jeles kak rose ni.... laksam! ohhhh cedapnya.

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum ika akak cayang...
waaah buat laksam yer ika... sedaaapnya... mmg rajin adik akak seorg nie yer... akak nie suka mkn tp buat x perna lg.. huhuuu

Rabiatun Adawyah berkata...

assalamualaikum..waaaaa..ada laksam..mmg dah masuk list, cuma belum buat lagi ajer ni..huhuhu..ketuk pintu dapur akak dulu ler Ika, leh la tukar2 juadah..hihihi..

Ida,Japan berkata...

kt sini baru wat sekali resepi yani ni...mmg lap peluhh w'pun tak berpeluh sbb masa tu spring kut.hee..hee,feberet sefamily ni ika..tapi nk buatnyer dh la lama...pas tu kalau ada stok tepung beras dr mesia baru leh buat....dh terasa kt tekak k'ida ni..adehhhh rajinnyer dia

anymz berkata...

rajinnya ko mek..tabik betul kat adik sorang ni.
fav akak jugak ni ika..tak pernah jemu dgn laksam.Belum pernah buat lagi..Bila tgk org punya semangat berkobar2 dah tutup lappy terus lupa siap dgn ayat..ahhhh..beli aje lah.Teruk akak ni kan? :D

kakchik berkata...

salam ika. mashaAllah... sedap tu laksamnya. kalau kakchik, laksam ni suka dimakan masa sarapan hari-hari biasa. stylo betul presentation laksam ika :)

Mat Gebu berkata...

ter meleleh air liurr...

Sheila Shafeareen berkata...

Salam Ika selamat menjalani ibadah puasa
menarik akk pun lama x makan dan buat laksam ni...mmg becinta nak buat kulitnya tapi nak mkn punya pasal kena teruskan jugak...mmg kalau balik kelantak x sah pekena laksam...beli yg dah siap kulitnya...tp tulah nak bawak balik Kl nnt kulitnya dah x elok pulak...apapun sdp npk laksam ika ni...

che'iza berkata...

Rjin tul ko menggulung tepung tu Ika..... manyak rajin woooo

MeMHaliD berkata...

suka laksam!!tenkiu yer kak sudi share....nanti leh buat..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

ketuk2 ramadhan ngeee...
haaa baru boley nak comment nie
rajinnyer uols masak.....ai x brpa mkn sgt sekali sekala ok la...nk home made rasa x berbaloi sebab heroes dlm umah mmg x mkn...sigh

quinnie berkata...

baru leh komen...hehehhe..sedapnya laksam...kita selalu beli je tak pernah buat sendiri...selalu bila ada ikan kita duk buat benda lain...hehhehe...

TopsyTurvyMum berkata...

Salam Ikaaa...
Alahaiii, akak pun teringin nak buat laksam ni..Tengok la minggu depan ker?:)

Lagi satu akak teringin murtabak kat bawah nunnnnn...selama ni buat murtabak perantau jerrrr...

lina berkata...

salam ikaaa... sedap nya..

Anawahid berkata...

sawadikappp... kap kun kappp!!!... bini tak berapa muda, rajin menggulung laksam yer, bini comel lg gebu ni blom penah makan, mai la hantar sikitttt... cik abg balik mlm ni senang kasik makan ni je... nanti bini comel lg gebu ni promote la, yg laksam ni bini x berapa muda yg buat... kakakaka

tun_telani berkata...

uwaaa... laksam!!!!!!!!!!!!!!!!! tun sukaaaa sgt mkn laksam! siyes! sedap nyer! sedapnyer!! tp tun malas nk main ngan ikan tu.. uhuk uhuk.. xleh tahan hanyir laa.. nk wat guna sardin dlm tin buleh x agak2 nyer ye.. hihi..

Mas berkata...

rajinnya ika masak laksam....
terliur kak mas tengok tau.....

Amie berkata...

hadooiii... orang sakit kalu datang sini terus sihat semula! nak jugalah laksam tu barang semulut dik Ikaaaaaa................

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi berkata...

rajin betul kak ika buat laksam..saya suka laksam tp blm pernah try buat sendiri...tunggu free sikit, nak try...wah!pjg betul list menu2 nak dicuba nih =0).

Ummi berkata...

Ika...bercinta eh nak buat?? Patutlah lawoooo...rajinnya cik adik cantik manis ni...akak x lepas2 lgk nak kukus laksamnya tuh! Adeeh meleleh air liur dah, alltime favourite ni tau Ika...huhuu

Kak Rose berkata...

kak rose pun pernah buat resepi Yani ni, mmg terbaikkkk. sedap sangat! teringin nak makan tp malas lak nak buat... jamu mata kat sini je la... lepas kempunan dimata!