Selasa, 24 Ogos 2010

Bakso Bebola Ayam

DSC_1036
BAKSO BEBOLA AYAM

Salam ramadhan kembali buat semua :-),

Sangat keciwa sbb ingatkan nak buat tom yum sbb TERnampak menu KAK INTAN kat FB :D, jdnyerrrrrr kita pun terus celur mee hoon tanpa menyemak bhn2 yg ada tuk buat tom yum, tup2 byk bhn tak de, bhn penyedap laks tu tak de haih! mcm2 ajerr lah sejak2 kebelakangan ni :D jdnyer kita tukar ARAH buat bakso sbb dah kesuntukan masa nak berbuka, itu ajerrr yg aderrr yg cukup bhn2nyer, tp terpaksa gantikan ayam sbb tau tau jer lah kita tgh berpuasa makan daging uuwaaaaaa... dah sebulan tak mkn daging tuuu, masih cuti sekolah payah nak order nak g beli sendirik malas tempatnyer jauh, ada butcher halal yg dekat tu tp tak suke daging dia mcm ada bau bauan sikit :D, tak pelahh, minggu depan leh order balik sbb hari rabu depan dah naik sekolah.. sabo3...

Menu BAKSO KUAH DAGING SAPI asalnyer resepi dr seberang mekaseh ya ndukkk tak lain tak bukan DEETHA!!!!! :D REsepi asal dr CHEF BUDI BOGA@SUTOMO bersama sama penterjemah KHAS bahse jawa ke bahasa malaysia asli MBAKYU HANA dr jepang wakakaka... kak pinjam resepi bahse melayunyer ya :D sblm ni dah buat bila tgk2 balik kita pun tak phm wakakaka...

BAKSO KUAH DAGING SAPI Resepi II

Bahan-bahan
  • 60g sawi - celur dan dipotong
  • 60g bihun - celur dan toskan
  • 60g mee kuning - celur dan toskan
  • 1 sudu makan bawang goreng
  • 1 sudu makan daun sup - cincang
Uk Kuah@Sup
  • 1500ml air rebusan daging@kiub pati lembu
  • 4 ulas bawang putih - cincang
  • 1 sudu makan kicap cair
  • 1 sudu makan btg saderi - cincang
  • 1 sudu makan minyak - utk menumis
  • 1 sudu teh garam
  • 1 inci halia - ketuk (nih hana tambah)>>same2 :D
Utk Bebola Sapi@Bakso
  • 400g daging lembu hancur>>yg ni kita gantikan daging ayam
  • 1 sudu makan tepung gandum
  • 2 sudu makan tepung ubi
  • 1 biji putih telur
  • 1/4 sudu teh serbuk lada sulah
  • 1/4 sudu teh garam
Bahan sampingan
  • Cili padi - tumbuk dgn air rebusan daging@air limau
  • sos tomato - tk ltk
  • kicap manis ABC

DSC_1032

Cara-cara
  • Utk membuat bebola sapi@bakso- Campurkan semua bahan. Ambil sedikit dan bulat2kan kecil. Rebus dengan air mendidih hingga terapung, angkat dan toskan. (hana masuk terus dalam kuah bakso)
  • Utk membuat kuah - Panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan air rebusan, kicap cair, lada sulah, garam dan saderi cincang. Masak hingga mendidih dan matikan api.
  • Utk hidangan - Atur mee kuning, bihun, sawi dan bebola di dalam mangkuk. Tuang kuah bakso panas. Tabur dengan bawang goreng, cili tumbuk, sos tomato, dan juga kicap manis. Hidangkan.
Tips: Rebus bebola@bakso di dalam air mendidih dengan api sederhana.Jangan dengan air yg terlalu mendidih! Ini akan menyebabkan bakso@bebola akan pecah dan teksturnyer tidak halus.

2 ulasan:

cikmanggis berkata...

haish sedap ni...sup gini mmg sedap tambahan pulak cuaca yang sangat panas ni:)

anymz berkata...

uishh..feveret akak bakso nih..masuk dlm list jugak lah nampaknya ni ya..mekaseh share :)