Khamis, 12 Ogos 2010

Gulai Ayam Cili Api

DSC_0910
GULAI AYAM CILI API

Salam 1 ramadhan buat semua ;-),

Alhamdulillah, kenyang+panas perut sbb mkn pedas masa buke huh! kesat peluh jer kejanyer :D Lengkap sudah puasa yg pertama, menu tuk ninja mee ajerr ehehe.. dasar pemalas gitulah, menu tuk budak2 yg puasa sepruh hari pulak ayam goreng+sayur kobis goreng kicap hihihi..... adehhhhhh hari ni keterlampauan malasnyer TAPI hari ni tak terasa penat atau lapo atau haus mungkin cuaca hari ni yg kat luar tu ala2 mendung n panas sekejap tapi tak panas dia mendung tp tak mendung dia panas sikit ehehe.. maksudnyer tak mcm hari2 biasa tu lah :D.. Resepi ni sebenrnyer GULAI TEMPOYAK IKAN?? apa ya? lupa pulak kat umah kak ummi tuu, tp sampai jepun mmg kena derhaka dan kalau dah sampai siam mmg terus terusan menderhaka hihihi.... Mintak halal ya KAK UMMI resepinyer tp kita cnp dr umah KAK HANA, cuma skip tempoyak sbb kita tk mkn atau berkesempatan nk makan tempoyak :D , asal nak buat mesti dah licin duriannyer :D tapi kita tambah terung bulat tu haaaaa, :D tak leh nak taip berjela jela kang kerja tak siap :D, selamat bangun dan bersahur!! peringatan tuk diri sendirik jugak sbb bdk2 tgh cuti sekolah :D


GULAI AYAM CILI API


Bahan-bahan
  • 1 ekor ikan lampam - hana gune ikan apa2 ajer! :D
  • 3 cawan santan (lebihkurang)
  • 2 helai daun kunyit -disimpul
  • 1 keping asam gelugur
  • 2 batang serai - diketuk
  • 4 - 5 sudu besar tempoyak
  • sedikit kunyit serbuk
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
Bahan Ditumbuk:- (kemudian gaulkan dengan tempoyak)
  • 12 tangkai cili padi (nak pedas leh tambah)
  • 3 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup


DSC_0913

Cara Memasak
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis dengan api perlahan bahan tumbuk yang digaul dengan tempoyak dan masukkan serai, kacau hingga naik bau.
  2. Masukkan santan dan kacau mesra.
  3. Masukkan ikan dan daun kunyit dan asam keping.
  4. Tambahkan garam secukup rasa dan masak hingga kuah mendidih dan agak pekat.
  5. Tutup api dan hidangkan.

5 ulasan:

Juwita Jamaludin berkata...

Salam ika.. Wah mesti air kena sebaldi ni sebab pedas.. Tp kadang mkn pedas terangkat..

cikmanggis berkata...

salam dah sahur ke?sementara tunggu solat subuh kita jalan-jalan cuci mata ya...wah cili api...mmg kegemaran cm ni...

Deliah's Deli berkata...

salam ramadhan ika...uhhh,yg ini klu tambah tmpoyak mmg best ooo!! :p~

geraugebang berkata...

Salam,
lama sungguh akak tak datang umah awak ni...semenjak awak balik jepung lagi...sedapnya masak...selamat berpuasa.

LENDANUAR berkata...

yuhuuuuuuuu....selamat berpuasa ika....sedap tu ayam masak lemak cili api kan..my feberet tu...