Jumaat, 20 Ogos 2010

Cucur Udang II n Pulut+Durian+Santan

DSC_0981
CUCUR UDANG II

Salam ramadhan kembali buat hari ni :D,

Yihaaaaaa, ari ni tuan umah kemalasan nak memPROJEK satu punnnn xpriment :D dah nak last2 ni kena relaxkan bdn tak mo letih2 esok byk kerja menanti.. Yg bestnyer esok mmg lapang lah rumah sbb staff com ninja tu nak ambik sume2 fish tank yg ada skrg ni, sedih jugak dgn ikan2 yg kecik tu sbb dah lama tuu berasama sama dgn kita org :-( tp tak pelah tanggungjwb nak jg ikan2 tu semua pun berat jugak, bg makan mana boleh kebulur ikan2 tu sume tak baik menyeksa kan kan..jdnyer jalan mudah sedekah jer lah kat sapa2 walau pun dah habis berpuluh ribuuu lebih untuk sume2 tu haih!

Balik pd buku resepi semula :D, kita mmg suke jugak cuba2 resepi lain kali ni cucur udang resepi dr KAK RINNCHAN n skodeng umah KAK HANA macehhhhh!!! Mintak izin n halal ya resepinyer mcm kebiasaanyer lah :D Cuma untuk resepi ni kita tambah yis sbb suke bau2 yis gitu :D makan pulak bersiramkan sos yong tau foo semalam tu mmg buat lebihhh..syedappppp!!!! :D jemput makan! :D

CUCUR UDANG

Bahan-bahan
  • 300gm Tepung gandum
  • Udang besar secukupnya, bersihkan
  • Sebiji bawang besar - dimayang nipis-
  • Segenggam taugeh....Nak taruk lebih pun ok !!!
  • Daun bawang dan daun saderi secukupnya, dipotong kecil2
  • 2 biji telur
  • 1 cawan air panas (bukan air mendidih yaaa... )
  • Air biasa secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk kunyit
  • 1 camca teh baking powder
  • Minyak untuk menggoreng
  • 1/2 sk yis>>yg ni kita tambah
DSC_0982

Cara-cara
  • Panaskan minyak untuk menggoreng dan sementara menunggu panas, rendamkan bahagian senduk yg bulat. Tujuannya adalah untuk memudahkan cucur udang lekang dari senduk.
  • Masukkan tepung dalam satu bekas.
  • Masukkan semua bahan-bahan lain kecuali air panas dan air sejuk. Gaul-gaul lebih kurang.
  • Tuang air panas sedikit demi sedikit sehingga tepung bersalut air.
  • Tuang air biasa sehingga adunan secukupnya elok untuk dijadikan cucur udang.
  • Keluarkan senduk yg terendam dalam minyak tadi dan isi dengan adunan dan letakkan seekor udang di tengah2nya.
  • Masukkan ke dalam minyak dan tunggu sebentar sehingga cucur lekang dari senduk. Goreng sehingga garing.
  • Ulang hingga habis.
  • Hidangkan dengan sos cili thai, kuah cili pedas atau kuah kacang. ikut selera masing2.


DSC_0897
PULUT+DURIAN+KUAH SANTAN

Yg ni adik beradik Khao Niaow Ma Muang :D, cuma gantikan durian jer lah n pulut tu pulak sajer2 letak pandan paste kasi wangi sikit :D pastu tabur bijan itam kasi semakin glamer sikit pulut tu ahahaha... :D Oleh kerana tak mkn nasik ari ni gantikan dgn pulut, yg ni mmg lah heaven sbb kita jer yg melantak sorang ekekeke... oowwhh.. lupa untuk kuah santan tu kita buat pekat2 tgk tu tuang atas durian kuahnyer pun tak nak jatuh wakakaka... sedapppp tuuuu! AWAS>> jangan makan byk2 kang hangin satu bdn :D, Resepi tak yahlah since sume org pandai mengukus n mengKUAH dgn gaya tersendiri ikutlah cara sendirik ya.. untuk kuah santan tu cuma letak gula, grm mesti ada manis2 sikit n masin, pastu letak bancuhan tepung jagung ikut kepekatan yg dkehendaki.. sekian :D tuan umah nak berehat sampai ahad :D kalau rajin sok update ler kang kalau malas tunggu hari isnin insyaAllah.. ;-)

Bahan2

PULUT
DURIAN SEGAR
KUAH SANTAN

^______^//

DSC_0898
sila2 cuit sikit2 jan byk2, bahayer :D

7 ulasan:

Jiya berkata...

bila aku tgk udang nko ni ika mcm terpanggil2. akekeke. aku baru jek tibai hampir berpuluh2 ekor udang bakar semalam. habis sekilo udang nko tau. hahaha! hari ni dan sok2 kena stop lu mkn udang. kang rompong lobang idong aku dek resdung. muahahahaha

maz berkata...

adik kmaz yg sorg ni pun lum tdor lgi ke..kmaz memlm mcm ni bru le free skit..pgi2 xleh nk mronda sngat..esk shri sntuk memang bz bangat..kmaz pun dah wak yong tau fo hri ni..mkn tu je..pastu mama antor nsi plak..kmaz pun ado doyan 2 pek lam pti tu..bli msa kluar nga mama tu..xmkn2 pun..last2 rsany awak tmpyak..hehehe..kmaz ske cucuq mcm tu..rngupp..cdpp..slmat brshur utk ika sklrga..mnu apa mlm nti..msti cdp tu..

indahhouse berkata...

Salam ika,
Siap warning tu.. hihihi. maceh ika cayang. saya cuit sejemput jer durian ngan pulut Khao Niaow Ma Muang tu. bawa bendera merah dah dtg ni. nak tapau cucur udang manyak2... kahkah.

Anna Da Lady berkata...

Ala, nak makan tak bolehla.pose..hehe

kakpah berkata...

salam ika. semua nampak sedap. gambar yang ika ambil pun cantik2. pandai...
selamat berpuasa.

openid berkata...

Mak datukkk.. mesyarnye cucur udang dia... kenyang makan berbuka sebijik ni. hehe.. ni kuih kegemaran mrfaiz ni... :) durian pon ada buat berbua..wah hebat hebat... :D
Ijan

Deliah's Deli berkata...

salam ika...apsat kite terlepas yg ini..sure dah abis-uuuaaaarrrggghhhhhh!! :'(