Selasa, 17 Ogos 2010

Koci Kacang Merah

DSC_0937
KOCI KACANG MERAH

Salam kembali masih dbulan n hari yg sama :-),

Kuih harus ada, kalau tak de kuih mcm tak lengkap jerrr tp kalau malas tak buat jugak! ehehehe... eh? taklah! mesti ada jugak kalau malas pun mesti ada jemput2 :D Nmpk umah pengembala kamben buat kuih ni dan kita pun mmg suke kuih2 org2 tua ni sbb diri kita pun dah tua :D eh, tak jugaklah mmg dr dulu suke kuih koci, suke tunggu mak balik dr rewang mesti ada kuih 3 segi nii kan kan kan.. Resepi asal dr MIL CHIKMIMI, chikmi pulak kongsikan dgn kita2 sume ni lah, mekaseh ya buat MIL chikmi dgn chikmi sekali dgn pengembala kamben jugak sbb buat telah berjaya menawan hatikuuu..

Sebenrnyer sapa2 yg guna gg pelesu leh guna resepi ni sbb tak liat, tp kita ni pulak suke yg liat2! sbb tu untuk sukatan kacang merah kita kurangkan ada liat2 sikit n kaler pun tak itam mcm chikmi dgn jiya buat.. sedap sesekali tukar gaya kuih ni.. Resepi masing2 main agak2 kita pun main agak2 jugaklah tp berdasarkan resepi yg MIL chikmi bg rasanyer dah boleh agak.. Maceh yer MIL CHIKMI, CHIKMI n JIYA si penyibok :P sbb kongsikan resepi ni macehhhh! mintak halal n izin resepinyer :-) Nak tgk resepi asal klik jer nama2 yg bercaps lock tu ya ;-)

TebalKOCI KACANG MERAH

Bahan2
  • Daun Pisang yg dah dlayukan secukupnya
  • 100g Tepung Pulut
  • 4sb Kacang Merah yg dah direbus dan dblend>> untuk sukatan betul kena letak 50g
  • Garam
  • Air Secukupnyer
  • Minyak untuk masukkan adunan yg telah disi inti dan dbulat bulatkan td
Cara2

Masukkan semua bhn d atas td dan uli sehingga sebati dan tak lekat d tangan. Isikan inti kelapa dlm tepung td dan bulat2kan dan masukkan dlm minyak td dan bungkus dgn daun pisang mengikut bentuk kesukaan masing2 buat sehingga habis. Kukus kuih koci td sehingga masak.


DSC_0938

6 ulasan:

HALAMANKU berkata...

Wah rajinnyer Ika.. betultu.. semalam erma nampak kat umah si Jiya.. dah sampai sini.. he he he cantik jek..

indahhouse berkata...

Salam ramadhan ika,
Huwa...! baru nak sedia gigi pelsu sbb terliur kat blog jiya kemarin. tak aci....huhu. Saya pun suka yg liat2 juga. Bergetah gitu. *wink *wink.
Sedapnya... ika. Mula teringin koci ni.

Ayu berkata...

salam ika,
koci kacang merah, cantiknya bungkusan and presentations tu...ada lagi tak ni..hais, asik nak negndeng orang punya aje lah akak ni kan..hehe

3 hungry tummies berkata...

wow koci kacang merah tu begitu menarik sekali! Memang sesuai buat berbuka nanti!

ibh berkata...

Kuih koci!..suka2..nak buat tak sempat lagi..Tapi mmg teringin pun..hari tu kuih ni posing kat rumah jiya..nih kat sini lak..tak bleh jadi nih..

fara dean berkata...

salam..ala ika..tak tahan la tgk koci ni..