Selasa, 24 Ogos 2010

Homemade Cendol

DSC_1028
CENDOL

Salam kembali masih dhari yg sama n waktu yg sama :D,

Ini cendol nmpk kat umah KAK HANA, terus berdesup g dapur sediakan bhn :D maklom lah sini tak de bazar nak main tunjuk2 kena tujuk bhn2 kat dapur haaaa..jdlah bazar ramadhan sendirian berhad ahahaha... dulangi SENDIRIAN BERHAD :D di jamin HALAL n BERSIH n PUAS HATI n SEDAP! itu yg penting tawww! Rupa jgn ambik kisah yg nak dambik kisah adalah RASANYER, ada paham? RASAnyerrrr hihihi.... N tak sangka lepas berbuka jalan2 g batu pahat pun ada cendol kat umah CIKGU ZANA kita :D ni sume2 kes ter ter kat umah kat jepun tu huh!

Versi SIAM n JEPUN ketot2 kalau versi kat BATU PAHAT mcm cendol made in malaysia :D.. Untuk resepi leh tgk kat MyR dr MARIAM, mekaseh ya!!! sblm ni dah buat leh g SINI atau g umah KAK HANA atau g umah KAK ZANA, pilihlah rumah yg mana satu ya :D, Cam biasa mintak halal n ijin kembali resepinyer!! macehhhh!!! Letak kacang merahhh yummmmylicous!!! sampai 2nd round makan tauu! hihihi... kalau ada puluttt xtraaaa sedap!


HOMEMADE CENDOL

Bahan-bahan ( 4-5 orang )
  • 1 cawan tepung beras
  • 3 cawan air pandan>>kita guna 3 helai daun pandan
  • secubit garam
  • 1 sudu kecil air kapur
  • sedikit pewarna hijau (option)

DSC_1021

Cara-cara

  1. masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga kental dan berkilat
  2. kacau selalu supaya tidak hangit
  3. sediakan bekas yang berisi air sejuk
  4. masukkan cendol ke dalam acuan muruku dan tekan ke dalam air sejuk
  5. kalau tak ada acuan muruku tekan di atas senduk yang berlubang
  6. simpan sekali dengan airnya di dalam peti ais....

DSC_1019
HOMEMADE CENDOL
sapa2 yg ada cetak muruku nak pinjam nanti pulang balik wakakaka...

5 ulasan:

HAMSINI berkata...

Nenek saya dulu berniaga cendol dan dia buat sendiri...cucu tak reti nak buat....tak sempat belajar hehehe

Ayu berkata...

salam ika,
cendol sedapnya..pandai ika buat sendiri..
kasi akak 1 glass besar simpan untuk esok buka puasa..

Kerull berkata...

Salam Ika..wah engko pun dah terkena demam cendol dari kanazawa ni..hik hik akak blum kena jangkit lagik ni...

Chik Mimi berkata...

ijah ko pun mencendol jugak,cepat ar add akak nak bg cetak maruku india mali heheehh

Sharz berkata...

sedapne cendol..saya paling suke cendol..tapi bile la nak try buat sendiri..cara akak bagi nie simple..mungkin akan try satu ari nanti..tapi macam mana nak bentukkan cendol tue?? takleh nak bayang la..