Isnin, 24 Ogos 2009

Cendol

Taraaaa!! ni dia CENDOLnyerrr!!! lagi sedap buat sendirik ya cendol ni.. pas ni buat jer lah!! tp klu kat mesia tak de nyer nak buat!! main tunjuk2 jerr!! :D hihiih..sedap!!!!! ;-)


CENDOL>> Lubang pengukus kita tak besor sgt sedang2 jdnyer mcm gitulah jdnyer :D



Salam kembali :-),




ahahahaha...kita ketawa dulu!!! KAK HANA!!! cendol kita seghuperr sbb kita menggunakan ALAT yg sama nak lenyek2 cendol tuu!! hihihi... sowilah ya kalau takut ada2 yg bosan sbb menu kita sama ngan kak hana :-) maklumlah kita ni tak gheti masak2 apa2 mesti nak tanyer dgn lebih lanjut jdnyer td ni bergosip gosip pasal si ALAT cendol ni dgn nak buat sbb tak pernah buat tu pasal menu sama hari nih!!! tp yg onde2 tu kebetulan ehehe... :D tak pe lah asal tgn yg buat tu lain kan jd aromanyer pun lain!! :P alasan nak sedapkan hati, k lah td ni dok bual2 ngan kak hana jd lah si CENDOL ala2 rupa ulat iteewww!! hihihi... hummm bau pandan yg sgt terserlah!! untuk gmbr SET CENCOL akn menyusul kemudian bila nak buke pose nanti ya klu tak dah cair santan pun tak sedap rasa pun tawar hebeh jdnyer kita tyg cendolnyer ajer dulu ya :D, kita kopipes dr umah MAK YUNG jugak sbb kita tak leh nak masuk MyR, resepi dr MARIAM @ MyR tenkiuuu!!! rasanyer menjadi ni sbb masa pegang td mcm cendol!! bau pun cendol!! d ulangi BAU CENDOL bukan bau AIR CIKONG!! hihhihi.. adehhhh.. masa nak buat si cendol ni pun ada tragedi!! biarlah rahsia hanya mek yung yg tahu!! :D


CENDOL



Bahan-bahan


1 cawan tepung beras
3 cawan air pandan
secubit garam
1 sudu kecil air kapur
sedikit pewarna hijau (option)


Cara-cara
masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga kental dan berkilat
kacau selalu supaya tidak hangit
sediakan bekas yang berisi air sejuk
masukkan cendol ke dalam acuan muruku dan tekan ke dalam air sejuk
kalau tak ada acuan muruku tekan di atas senduk yang berlubang
simpan sekali dengan airnya di dalam peti ais.


>>Kita ikut bulat2 resepi kat atas ni.. tang ALAT jer yg pelik sikit :D

3 ulasan:

Watierman berkata...

Salam IKAAAA...akak suka makan cendol...Ika guna apa buat cendol tu...pakai penapis yang lobang besar sikit...macam strainer basuh sayur pun boleh...Akak dah pernah buat...cuba lagi Ika...surely will come out better! Selamat berbuka...miss you too!

blogresipi berkata...

Ulat pon ulat lah ika.. asal rasa best.. air cendol tuh tak tahan i tgk.huhuhuh

ijayuji berkata...

SALAM,

KAK WATIE>> KAK WATIEEE!!!!!!!!! :D muuuaaaahhhh!!! sayangg dia!!! hihihi.. kita tak de lah tapis kelapa tuu kalau kat umah mak kita adalah!! kat sini tak pernah jumpa pulak!! tq ya.. misss uuu!!

IJAN>>IJAN!!! ulat bukan sembarangan ulat nih!! ni ulat ada kat siam ngan jepung jerr!! hihihi... tapi sedaplah jan buat sendirik niii, kalau mkn ngn pulut lagi sodap!! selamat bersalin ya jan!! :D