Khamis, 27 Ogos 2009

Kuih Tako @ Tepung Pelita

KUIH TAKO @ TEPUNG PELITA


Salam dptg khamis buat sume!! :-),


Hari ni ada sedikit malas+sibuk mcm mana tu? :D Orang lain dah pasang PELITA kita jerr yg belum lagi nak mula memelita, sbnrnyer kuih ni kita tak pernah buat pun!! tp tu lah kan dah duduk kat luar ni kan sume makanan rasa nak makan n buat sendirik, itu kes2 terpencil mcm kita ni jerr!! :P org lain dah kenyang mkn kuih niii.. jdnyer hari ni dgn malas + sibuk buat lah jugak dgn rela hati dan dgn keadaan waras ya :D, resepi asal dr MEM MyR KAK YANI tak pun leh tgk kat sini ya, ni gara tgk umah KAK HANA, KAK ANA sume dah pasang pelita belum raya lagi masing2 sibuk nak berPELITA hihihi... yg dlm cwn tu tuk kita, yg belakang2 tu dlm bekas tako tu untuk org2 atas!! ehehe... tenkiuuu buat KAK CM yg bekalkan kita Bekas taco tu :-) n tenkiuuu buat kak yani yg sentiasa kretip!! n tekniuuu buat member2 blogger yg sentiasa memberikan idea2 baru dlm masakan kita nih! haih!! mcm berucap dpt anugerah!! jom layan resepi ni kat bawah dulu ya, mintak halal ya kak yani buat rujukan akn dtg sbb MyR sssssssshhhhhhhhh sgt nak masuk skunk ni kopipes dr umah KAK HANA.. tenkiuu sume!!
TEPUNG PELITA @ KUIH TAKO

Bahan-bahan
1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
sedikit kapur dan sedikit garam

Cara-cara
Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pandan@pisang lagi sedap.
Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
Sejukkan

2 ulasan:

iManAzRaf berkata...

wah.. dapnye.. da lm nk wat, tp xwat2.. hehe.. tp kite suke kalau ltk sengkuang.. t bile mkn, cm ade rngup2... hehe... pnh rs x yg 2?

Fiza Nordin berkata...

aduiii sagt sedap nampaknye tepung pelita aka tako mu ni ijah...akak ada cadang2 nak buat tp malaznye nak keluooooo lagipun dr kelmarin dah janji ngan anakanda nak buat donat. kang banyak2 makanan tak terhabis plak makan...huhuhuuuu