Khamis, 27 Ogos 2009

Puding Roti Marble n Iftar part 6

PUDING ROTI MARBLE


Salam kembali sume! ;-)


Puding ni jgn tak cayer tau kita 1st time buat!! hihihi... ramai dah mencuba mmg memuaskan tekak masing2 :D jdnyer sambil2 tunggu ayam tu kita memuding lah pulak kan, dah lama tak memuding!! rasa rindu pulak!!! Resepi dr KAK HANA aka mek yung kepoh tuuu :P n jom kita tgk resepinyer kat bawah ni ya :D tenkiuu kak!!!

PUDING ROTI MARBLE

Bahan-bahan
4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
8gram serbuk agar2
1/2 cawan gula - bleh kurangkn
2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
31/2 cawan air
2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco) kita campur dgn milo sikit :D


Cara-cara
Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

2 ulasan:

Azita berkata...

puding ni mmg sedap ika. x jemu nak menelannya! ada lg tak??? mintak ngan remakin tu skali! hehehe

Chik Mi berkata...

ijah akak tak leh memuding lar sini ari2 ujan akak p makan umah hang dah la